Review: Code Vein (PlayStation 4)

We kunnen er niet naast kijken. Het succes van het Soulsborne genre is overal voelbaar. Sinds de release van Demon en Dark Souls zijn soortgelijke games opgestaan om de mantel op te nemen zoals Lords of The Fallen en Nioh. Het is dan ook niet meer dan normaal dat top uitgever Bandai Namco er ook eentje uit zijn mouw zou schudden. Het resultaat hiervan is Code Vein en dit spel gaan we vandaag aan de tand voelen.

De wereld van Code Vein is vrij post-apocalyptisch van aard, zoals we wel vaker gewend zijn van dit soort games. Het is duister, bloederig en uiteraard zeer gevaarlijk. Het spel speelt zich af in de stad Vein dat bewoond wordt door zowel mensen als Revenants, vampierachtige wezens die in de wereld gebruikt werden om de mensheid te beschermen. Door hun honger naar bloed gebeurt het wel vaker dat een Revenant gewelddadig wordt en anderen aanvalt, hoewel ze dit kunnen tegenhouden met bloed of Blood Beads, een soort synthetisch bloed dat groeit op planten in Vein. De speler ontwaakt met geheugenverlies en ontdekt dat hij speciaal bloed heeft dat niet enkel Blood Beads kan aanmaken, maar ook dat hij de Blood Codes, de speciale krachten van andere Revenants, kan overnemen. Het duurt niet lang tot hij of zij verwikkeld geraakt in de lopende conflicten in Vein en voor je het weet maken zijn handelingen het verschil tussen leven en dood in deze duistere wereld. LACHEN GEBLAZEN DUS!

We noemen dit spel wel een Soulsborne spel, maar interessant genoeg zijn de makers erachter vooral bekend om de God Eater reeks en dat is zeer merkbaar. Neem nu de belachelijk complexe character creator waarmee je je personage tot in de puntjes kunt aanpassen. Het is heel vergelijkbare aan de populaire character creator van de allernieuwste Tekken, maar nog diepgaander. Dit gevoel van inventiviteit en vrijheid zie je ook duidelijk in de combat. Zo merk je wel duidelijk de elementen die het Soulsborne genre groot hebben gemaakt, maar ook hier is een nieuwe twist te vinden.

Zoals hierboven staat, kan het hoofdpersonages Blood Codes overnemen van andere Revenants en zo hun vaardigheden overnemen. Dit is een beetje vergelijkbaar met je class veranderen in een RPG. Elke nieuwe Blood Code verandert je personage op een intrinsieke wijze en uiteraard verandert de gameplay daar ook door. Je Blood Code bepaalt ook welke wapens je kan gebruiken en welke speciale moves je hebt. Het is dus niet enkel belangrijk, maar vaak zelfs broodnodig om je Blood Code en dus je volledige speelstijl aan te passen aan de situatie. Hoe meer Blood Codes je dus hebt, hoe meer opties je kunt gebruiken. Elke Blood Code is ook verbonden aan een personage in het verhaal en door hun Blood Code te versterken, leer je hen ook beter kennen.

Een andere nieuwigheid is het feit dat je altijd een partner ter beschikking hebt met zijn eigen vaardigheden en speelstijl. Dit zijn de vrienden die je hoofdpersonage maakt tijdens het verhaal en ze hebben uiteraard allen hun eigen nut. Door een partner te kiezen die speelstijl complementeert, zal je uiteraard veel meer gedaan krijgen. Het geeft je ook een vangnet voor het geval de gevechten anders uitdraaien dan verwachten. Daarnaast zorgt dit ervoor dat het spel je complexere uitdagingen kan aanbieden. Allemaal voordelen dus.

Qua geluid en graphics is alles van zeer hoge kwaliteit, zoals we eigenlijk horen te verwachten van Bandai Namco. De character creator verdient enorm veel lof en de omgevingen zijn sfeervol en uniek. Gekoppeld aan het betere stemwerk, is er hier zo goed als niets om over te klagen.

Code Vein waagt zich in een hard genre met veel vaststaande conventies en regels, maar probeert toch iets nieuws en unieks te doen met een specifieke esthetiek. Het resultaat mag dan ook zeker gezien worden. Een goede introductie aan het genre en voor oude rotten toch een interessante uitdaging!