Review: Disgaea 6 (Switch)

Disgaea is een naam die je in eenzelfde adem als het Tactical RPG genre kan bespreken. Een franchise vol magische gevechten op isometrische levels waar je om de beurt strategisch bewegen en aanvallen combineert om je vijanden te overwinnen. In Disgaea 6 is er niet veel veranderd aan deze winnende formule. Het blijft een reeks die hun mechanics niet te hard aanpast naarmate de nieuwe entries blijven komen, en dat zal trouwe fans wel blij maken.

In het verleden kregen we al andere demonen en vampieren te zien in de wereld van Disgaea, en deze keer is het niet anders: We keren terug naar de Netherworld! Netherworlds zijn planeten die worden geregeerd door demonen, waarvan de machtigste de Overlord is. Netherworlds staan ​​bekend als duistere plaatsen waar slechte daden zoals moord, buitensporig geweld, ongewenste vernietiging, diefstal en andere dingen die door mensen als misdaden worden beschouwd, als dagelijkse activiteiten worden beschouwd. Onze ervaring met de vorige Disgaea games ligt in een ver verleden, dus we gaan de ervaringen die we hier opdoen niet in vergelijking laten vallen. Maar niet getreurd! Ook al hebben de spellen nummers in hun titel, betekent het niet dat het nodig is om kennis te hebben van de vorige games. Disgaea 6 biedt een gloednieuw verhaal, met nieuwe personages, goed voor zowel trouwe fans als rijpe nieuwkomers. We hebben wel een paar DLC personages gekregen uit vorige Disgaea games en dat deed ons wel nostalgisch terugblikken!

De plot gaat deze keer om een ​​zombie genaamd Zed. Hij is op een queeste om de God of Destruction te verslaan. Wanneer hij en zijn zus Bieko worden bedreigd door de God of Destruction, moet hij de uitdaging aangaan door gebruik te maken van zijn Super Reincarnation kracht, en de bondgenoten die tijdens zijn reis zijn verzameld, om deze dreiging het zwijgen op te leggen. Zed was oorspronkelijk een vriendelijke zombie, maar telkens verliezen van de God of Destruction maakte hem onbeleefd en gewelddadig. Nu is hij een opschepperige en koppige zombie die een speciale kracht bezit genaamd Super Reincarnation, waardoor hij meerdere keren kan sterven en sterker wordt elke keer dat hij sterft. Zed is zelf een interessante protagonist die in het begin misschien wat te opgewekt kan overkomen, maar zijn doorzettingsvermogen kan ook heel inspirationeel zijn. Doorgaans ontmoet hij verschillende kompanen die ook graag de God of Destruction zouden willen zien verdwijnen. Hij wordt van in het begin vergezeld door de intelligente zombie-hond Cerberus. Majolene is je typische “magical girl” compleet met haar eigen transformatie-sequentie, gepaste accessoires en pseudoniem: Magical Girl Pretty Majolene. Ze is het schoolhoofd van de Magic Academy en gebruikt voor haar transformatie een legendarische staf. Koning Misedor is de koning van de mensenwereld, en niet zomaar een koning; Hij is de rijkste persoon in het ganse universum. Hij gelooft dat alles mogelijk is met de kracht van geld. Hij heeft ook de unieke kracht om een gestorven bondgenoot terug tot leven te brengen tijdens gevechten. Prinses Melodia is een prinses die droomt van een magisch liefdessprookje mee te maken. Ze is precies zelf uit een schraal sprookje gesprongen met een allesbehalve bedekkende outfit. Elke kans dat ze krijgt om te zingen, gebruikt ze, en ze wilt niks liever dan die “happy ending” te krijgen. Dan hebben we ook nog Piyori Nijino, een heuse leider van een sentai-achtig tokusatsu heldenteam: De Ultra Croma Power Squad Prism Rangers! Piyori is een heldin dat vecht tegen het kwaad in de TV-wereld en probeert hoge ratings te krijgen van het publiek als de eerste vrouwelijke hoofdrol. Zoals je al opmerkt ga je dus een hele hoop memorabele personages op het lijf lopen tijdens je avontuur. Natuurlijk maken de nodige mascottes, de Prinnies, ook hun comeback.

Wat er past bij interessante karakters en settings, is ook geweldige voice acting, en daar heeft Disgaea geen afkeer voor. Brandon James Winckler doet een fantastische stem voor Zed als de luidruchtige protagonist, en de andere cast laat ook van zich weten! Zo wordt Misedor bijvoorbeeld door SungWon “ProZD” Cho vertolkt. De voice acting die we horen tijdens de cutscenes en dialogen geeft dat extra beetje meer sfeer aan deze demonenwereld. We hebben wel opgemerkt dat de audio lines precies wat abrupt stoppen op het einde van hun zin in de dialogen. Dat voelt soms wat wankel aan.

Deze karakters passen perfect in de Netherworld setting van deze game. De Netherworld moet je zien als de hub area. Je keert er naar toe na elk hoofdstuk of level. Het is een plek voor demons om tot rust te komen, hun skills te verbeteren voor geld, of nieuwe karakters te maken. De Netherworld ziet er alleen al fantastisch uit. De karakters hun 3D models passen er goed in. Vorige keren werd er in Disgaea telkens gebruik gemaakt van 2D sprites voor de personages af te beelden, maar in deze instantie hebben ze de keuze gemaakt om 3D models op het slagveld te plaatsen. Dat was een riskante keuze maar het loont alvast goed met de battle animations die we te zien krijgen! We krijgen wel de vertrouwde 2D portretten te zien in dialoog scènes. Er zijn maar enkele scènes waar de 3D models gebruikt worden, maar die voelen wat raar aan. De 2D portret cutscenes blijven de beste keuze hier. Maar nog steeds zorgt het mengen van alle nodige elementen voor een mooi coherent geheel. De muziek is daar een goed voorbeeld van. Tenpei Sato is weer terug als de componist achter de muziek van Disgaea 6. Een mix van speelse tracks in de rustige momenten en high-energy tracks voor de nodige vechtscènes. Luister zeker eens naar de muziek die standaard speelt als je in de Netherworld zit. Je gaat er meer dan genoeg tijd spenderen in alle winkeltjes en plekken die je kan bezoeken. Die kunnen wat overweldigend overkomen in het begin, net als de UI, maar zolang je er even rustig bij gaat zitten en overal eens door gaat, een beetje vordering maakt, en zo het spel leert kennen, dan wordt alles snel duidelijk.

Er is vanalles en nog wat te doen aan je Netherworld hub. Natuurlijk heb je de standaard General Store voor wapens, armor en consumables. Karakters kunnen beter worden in specifieke wapen-types en, bij elk hoger level, krachtiger zijn bij het gebruik van dat specifieke wapen. Er is ook de Data Shop, dat eigenlijk een soort van record tracker is voor characters, items, je playtime, de muziek dat je hebt gevonden, enz. De Skill Shop biedt je een plek om skills te kopen die je dan unieke en meer general karakters kan aanleren. Leuk om te weten is dat elke keer je terugkeert naar de Netherworld je automatisch gehealed wordt voor zowel HP als SP. Dit is anders dan in vorige games, en dat betekent ook dat de Hospital een stuk veranderd is. Die wordt dus niet meer gebruikt voor heals, maar wel om prijzen op te halen. Je kan deze prijzen inwisselen voor het aantal HP/SP dat je hersteld hebt en hoeveel recoveries je op neergeslagen party members hebt gebruikt. De Cheat Shop keert ook terug, maar deze keer is die van in het begin al meteen beschikbaar. Je kan hier leuke aanpassingen maken om het spel wat interessanter te maken. Snel je level verhogen? Je kan het aantal behaalde experience dat je behaald in gevechten verhogen verhogen, en het geld dat je krijgt verlagen. Je moet altijd iets verlagen om iets anders te verhogen want je hebt maar een gelimiteerd aantal punten om aan de cheats te spenderen. De Juice Bar is niet enkel als leuke bar bedoeld, maar hier kan je experience punten aankopen om je characters voor een prijskaartje te levelen, samen met hun class proficiency, weapon mastery, enz. Het interessantste aan de Netherworld is zeker en vast de Dark Assembly. Hier kun je als een echte politieker proposities voorleggen die geaccepteerd of geweigerd kunnen worden door senatoren. Het klinkt complex, maar het is makkelijker dan je denkt. Je stelt iemand aan om een specifiek evenement in actie te laten schieten. Zoals het ontgrendelen van 4x snelheid voor effecten en evenementen. Hier gebruik je mana voor dat je kan verdienen door vijanden te verslaan. Sterkere demons oproepen verbruikt meer mana. Voornamelijk ga je hier zitten om dat te doen: demonen oproepen. Je kan hier karakters maken als een soort van general unit zoals de Warrior, Witch, Clergy, enz. Je krijgt er ook een leuke random name generator bij als je zonder inspiratie zit.

Van uit de Nether World vertrek je ook naar al de verschillende locaties om je gevechten aan te gaan in het verhaal. Meestal volgt er bij je aankomst een korte introductie scene, daarna een gevecht, een outro scene, en vorder je uiteindelijk naar het volgende stadium in het verhaal. Disgaea is een franchise die bekend staat om hun grote getallen. Hoe je jouw level verhoogd is compleet anders dan veel RPG’s dat je gewend bent. Waar in andere gevallen de level cap ligt op 100, zal je al gauw merken dat in Disgaea jouw limiet vaak ligt op level 9999. Maar in Disgaea 6 ligt die limiet op level 99,999,999. Ja. Dat dus. We love it. Experience en level verhoging krijg je op het einde van een level, niet gaandeweg tijdens het gevecht. Experience wordt verdeeld onder alle deelnemers van je op party op het slagveld. Voor sommigen kan dit misschien een afkeer veroorzaken, maar wij zagen niks liever dan al onze units op dat OP level te geraken. Maar hoe kom je aan het einde van zo’n gevecht?

Disgaea is een turn-based franchise. Je spawned jouw units aan het begin op het grid-based slagveld en bij elke beurt krijg je de kans om ze bepaalde acties te laten doen. Je kan ze laten bewegen, en daarna de keuze geven om aan te vallen, een special skill te gebruiken, iets op te tillen en te gooien (waaronder, ja, ook vijanden en party members), te verdedigen, of een item te gebruiken.

Aanvallen kan je interessant genoeg maken met het gebruik van combo’s en het juiste teamwerk. Een team attack is wanneer een party member dezelfde vijand aanvalt van een van de dichtstbijzijnde vierkantjes. Dat biedt per team member 5% extra attack.

Eenmaal je jouw keuze hebt gemaakt kan je kiezen voor Execute of voor End Turn. Execute laat alle acties die je gepland had hun gang gaan, en dan heb je nog tijd om na te kijken wat je nog kon doen, maar End Turn laat alle geplande acties gebeuren en geeft de beurt aan de vijanden. Je moet kijken wat je doet met jouw aanvallen, specifieker, van -waar- je gaat aanvallen. Als je jouw vijanden flankeert langs de zijkanten, of beter: langs achter, dan ga je meer damage doen, en gaat je accuraatheid ook beter zijn. Met hoe meer party members je een vijand aanvalt ga je ook een combo activeren. Ook het hoogte-afstand verschil maakt veel uit. Als je hoger staat en de high ground hebt, dan gaat je vijand dat gauw voelen.

Battles zijn niet het moeilijkste dat ze ooit geweest zijn, maar als niet oplet kan je soms wel in de problemen komen. Grotendeels ga je geen problemen hebben. Enemy units gedragen zich zowat allemaal hetzelfde. Naast het oprapen en gooien van objecten, en het gebruik van dezelfde wapens, zijn er natuurlijk wel nog individuele skills en classes die aan de pas komen. Er zijn unieke skills per class of uniek karakter, en die geven tijdens battles leuke korte cutscenes. Vergeet ook niet goed op te letten wat de Evilities van een personage doen. Evility moet je zien als unieke abilities. Neem bijvoorbeeld die van Zed: Super Reincarnation. Elke keer Zed sterft en terugkomt naar de wereld via Super Reincarnation wordt de damage die hij doet met 1% verhoogt. Sommige Evilities kunnen passief zijn, maar anderen kunnen geactiveerd worden als bepaalde condities bereikt worden in het gevecht. Als je strategisch omgaat met al deze elementen, dan kan je al gauw heel interessante ontmoetingen hebben met de vijand. Zeker als je mikt voor de hogere levels. Daar moet je wel voor grinden, maar daar is een oplossing voor als je daar zelf niet fan van bent. Een nieuwe modus dat ze hebben toegevoegd is die van een Auto-Battle modus. Zo kan je jouw party zelf laten vechten en je console gewoon laten aanstaan terwijl ze keer op keer de vijand gaan bevechten. Farmen gaat goed met auto-battle op plekken zoals Rich Mans Plaza. Zeker als je deze combineert met Demonic Intelligence. Daarmee kan je eigen scripts maken voor characters die ze kunnen gebruiken in auto-battle. Je kan ze zo programmeren dat ze, bijvoorbeeld, naar de dichtbijzijnste vijand gaan, een standaard aanval doen, rinse and repeat tot de vijand neer is. Als je experimenteert zijn er zelfs manieren hoe je in een mum van tijd party members van level 99,999,999 kan maken. Er zijn honderden manieren om de gevechten van een gameplay standpunt interessant te houden. Soms merk je wat reused assets in fights, maar daar wen je snel aan.

Het is veel om rekening mee te houden, maar het spel geeft je genoeg tijd en kansen om verschillende dingen uit te proberen. Zoals het gebruik van Karma voor reincarnation in de Dark Assembly. Karma kan je gebruiken om je stats te levelen of abilities te ontgrendelen bij een reincarnation. In plaats van alleen maar toe te voegen aan statistieken, heb je ook een lijst met bonussen die je kunt kopen, vergelijkbaar met dingen die je misschien in de item wereld hebt moeten zoeken ( meer movement, throw distance, jump, damage, enz.)

Er is een soort van achievement systeem dat karakters beloond op individuele levels met het ontgrendelen van nieuwe evilities in de store enz.

Je kan niet enkel jezelf en je stats levelen maar ook je items. Als je een item wilt levelen in de item world dan zorgt dat er voor dat over de ganse lijn dit item geleveled wordt. Dat bedoelt dus dat als je dat item in de shop wilt kopen, het vanaf dan ook het behaalde level zal hebben.

Er is een hele hoop informatie dat in deze recensie steekt over het spel. Het is dan ook een diep spel waar je uren in kan steken, om alleen maar een greintje informatie te begrijpen over wat je aan het doen bent. Maar het is het allemaal meer dan waard. Wij hebben alleszins enorm genoten van zijn tijd in de wereld van Disgaea 6. Qua performance is er niet veel op aan te merken. Het doet wat het moet doen. Je hebt de keuze om de spel te laten focussen op graphics, performance, of een meer gebalanceerde setting, maar op de Switch versie hebben we weinig gemerkt tijdens de playthrough op vlak van screen tearing of andere performance issues. Dit voor zowel handheld als docked modus.

Het spel voelt aan als een nieuwe versie van de vertrouwde Disgaea wereld, maar wel met de nodige extra snufjes. Het verhaal heeft een behoorlijke lengte en post-game beloofd ook veel leuks voor als je niet genoeg krijgt!

Over het algemeen raden we de game aan alle Disgaea-fans aan. Als je van de serie houdt, betwijfelen we of je teleurgesteld zult zijn. Here’s to even more Disgaea in the future!