Review: Elden Ring (PC)

Niemand binnen het gaming milieu kan nog naast de Soulsborne games kijken. Deze reeks van FromSoftware staat bekend om hun bikkelharde moeilijkheid en sombere esthetiek waarbij het verhaal vooral wordt verteld door de omgeving en niet zozeer door de personages. Het grote succes van deze games heeft FromSoftware, die ook bekend staat om de ArmoredCore reeks, gekatapulteerd tot een wereldklasse studio. De hype voor hun nieuwe game, Elden Ring, in samenwerking met Game of Thrones schrijver George R.R. Martin, was dan ook zeer voelbaar de voorbije jaren. Zal het deze verwachtingen ook inlassen?

Elden Ring speelt zich af de Lands Between na de vernietiging van de voorgenoemde Elden Ring. Beetje Lord of the Rings-achtig qua opzet, maar minder feeëriek. Na de vernietiging van de ring werden zijn stukken wijd verspreid als the Great Runes. De huidige machthebbers in het land hebben elk een van de stukken van deze ring die hen traag, maar zeker corrumpeert. Jij bent de Tarnished, wiens doel het is om alle stukken van deze ring te verzamelen, de Elden Ring te hermaken en uiteindelijk de Elden Lord te worden. Een grootse opgave die niet van een leien dakje zal gaan.

Aan de basic gameplay van het spel valt gaan we niet veel tijd verspillen. Jullie weten allen hoe Soulsborne games spelen en dat gevoel zit nog steeds goed. Clunky controles, afstraffende vijanden en veel rollen maakt nog steeds deel uit van de ervaring. Toch zijn er een aantal nieuwigheden te bespeuren op gameplay vlak. Eentje die veel spelers direct zal opvallen is het feit dat je nu kunt springen en dit in combat kunt gebruiken om springende aanvallen uit te voeren. Een andere nieuwigheid is de guard counter. Dit laat je toe om een tegenaanval te lanceren na een block. Dit zorgt dan weer voor dynamischere gameplay.

De nieuwigheid die veel spelers vooral doet saliveren is de sprong naar een open-world omgeving. De Soulsborne games zijn altijd zeer non-lineair geweest. Jij bepaalt waar de volgorde van het avontuur tot op een bepaald punt. Toch konden we nooit spreken van een open wereld zoals je zou zien in bijvoorbeeld Breath of the Wild of Genshin Impact. Vanaf nu doorkruis je de wereld vrij, kan je zelf zoeken naar items en geheimen en kan je uiteraard hiermee nieuwe voorwerpen maken. Integraal aan deze ervaring is je paard die je zal toelaten om deze wereld meester te worden. Bij een paard hoort ook uiteraard mounted combat, wat een totaal nieuwe dimensie brengt aan de gameplay.

In het algemeen voelt het geheel qua gameplay verfijnder aan dankzij de nieuwigheden, maar ook dankzij extra verfijningen na hun ervaring met Sekiro. Dit spel was experimenteler,  maar tegelijkertijd ook verfrissend. Bepaalde mechanics, zoals het stealth systeem, hebben dan ook hun intrede gemaakt in de hoofdreeks.

Qua graphics en geluid hebben ook niets anders dan lof voor het spel. De visuele stijl, met de massieve Erdtree in de achtergrond, zorgt voor een sombere en duistere sfeer terwijl de bazen allemaal monsterlijk en schrikwekkend wekken. Qua geluid en muziek worden we weer getrakteerd op sterk stemwerk en een gotische orkestratie die ons doet smachten naar meer.

Elden Ring is, zoals verwacht, een topper van formaat die we niet snel zullen vergeten. Zeker en vast een mededinger voor de titel van spel van het jaar. Indien dit genre je ding is, zeker dit spel in huis halen!