Review: Fallout 76 (PC)

Fallout 76 is de nieuwste telg in de alom geliefde post-apocalyptische wereld van Fallout. Met Fallout 76 gaat Bethesda een nieuwe kant uit voor de franchise en adopteren ze multiplayer co-op om voor het eerst spelers samen te laten opgaan in de iconische radioactieve wastelands. Wat dit zal worden en hoe ons wasteland avontuur eruit ziet, lezen jullie hieronder!

VERHAAL
Fallout 76 speelt zich vijfentwintig jaar na het vallen van de bommen af. Vault 76, waar jij en andere spelers veilig verbleven, wordt geopend en het is jouw missie om de restanten van de buitenwereld terug herop te bouwen. Onmiddellijk wordt duidelijk; buiten de inwoners van de vault zijn er geen andere overlevenden. Aan de hand van een spoor van audio logs, conversaties met robots en informatie op terminals ontvouwt zich een verhaal over hoe de overlevenden buiten de bunkers op hun beurt probeerden herop te bouwen. Fallout 76 wijkt hier af van de vorige Fallout games, waar het verhaal zich honderden jaren na het vallen van de bommen plaatsvindt. Wij krijgen dus de kans om te zien wat er rechtstreeks na de nuclaire oorlog gebeurde en hoe iconen zoals de Brotherhood of Steel uit de vorige games voor het eerst ontstonden. Voor de Fallout geschiedkundigen onder ons kan dat al zeker tellen.

GAMEPLAY
Fallout 76 is een hybride RPG en first-person shooter met een sterke focus op verkenning. Na het verlaten van Vault 76 wordt je als speler volledig vrij gelaten om het gebied van West Virginia te verkennen. Hoewel het spel soms hints zal geven waar je het beste heen kan om het verhaal verder te ontdekken, houd niets je tegen om de tegenovergestelde kant uit te gaan. We bevinden ons echter in een post-apocalyptische wereld, dus het landschap en z’n inwoners zijn net iets minder verwelkomend als je zou denken. Zo zal je moeten oppassen welke voeding je gebruikt om je personage te genezen, want het ene is nu eenmaal radioactiever dan het andere. Achter elke muur of heuvel schuilen hordes vijandelijke wezens, waaronder nieuwkomers als The Scorched, gigantische teken en de gevreesde Mothman, een wezen gebaseerd op mythes van West Virginia. De vijanden zijn uniek per regio, maar groeien mee met met het level van je personage. Zo zal je nooit in een gebied terechtkomen dat ontoegankelijk is omdat je nog niet lang speelt. In je ontdekkingstochten zal je audio logs en teksten op computers vinden die het verhaal van de overlevenden na het vallen van de bommen uit de doeken doen. Hoe ver je geraakt en hoe succesvol je zal zijn in deze wasteland hangt dus vooral af van je eigen vaardigheden en hoe goed je de voorwerpen kunt gebruiken die je zal treffen.

MECHANICS
Systemen zoals het traditionele V.A.T.S. mik systeem, S.P.E.C.I.A.L. en perks maken hun terugkeer, maar zijn lichtjes aangepast om in te spelen op multiplayer. Zo bevriest V.A.T.S. (Vault-Tec Assisted Targeting System) niet langer de tijd maar is het omgebouwd naar een assistent om beter te mikken. Het omcirkelt de vijand en geeft een slaagkans om deze te raken. Zo weet je altijd min of meer of je kogels hun prooi zullen treffen. S.P.E.C.I.A.L. (Strenght, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, Luck) zijn dan weer de eigenschappen die je in punten toekent aan je personage. Je kan het vergelijken met de traditionele statpoints uit RPGs. Met het verhogen van een level kan je een punt toekennen aan een van deze eigenschappen en krijg je evenals willekeurige “perk-cards” om je personage kleine boosts te geven. Het bouwen van een basis en modificeren van wapens maken ook hun terugkeer uit Fallout 4 en zijn deze keer nog dieper uitgewerkt. Met je C.A.M.P. (Construction and Assembly Mobile Platform) kan je overal in de wereld een basis bouwen. Een dieper uitgewerkt en gebruiksvriendelijkere interface met meer elementen om een base te bouwen zijn een aangename verbetering op het systeem dat we in het vorige spel zagen. Het is ook mogelijk om bijkomende bouwelementen te ontdekken in de wereld en dit is een sterke motivator om elk hoekje van de wereld te gaan verkennen. Het modificeren van wapens, pantser en kledij maakt je personage dan weer uniek en laat je toe om jezelf te onderscheiden van andere spelers. Ook hier is de interface en het aantal elementen om mee aan de slag te gaan aanzienlijk uitgediept tegenover Fallout 4 en biedt genoeg keuze om nooit op dezelfde combinatie uit te komen. Qua mechanics voelt het spel meer aan als een evolutie en niet zozeer als een revolutie van Fallout 4.

MULTIPLAYER/CO-OP
Natuurlijk moet er ook wat gezegd worden over het multiplayer aspect van Fallout 76, want daar gaat het tenslotte om. Fallout 76 is een shared-world experience en dat wil zeggen dat er in de wereld waar jij je bevindt ook andere spelers actief zijn. Jij beïnvloed de wereld van deze andere spelers, maar ook zij beïnvloeden jouw wereld. Het is dus mogelijk om elk moment op een andere speler te botsen en dit zorgt vaak voor unieke en levendige situaties. Door verschillende communicatie mogelijkheden waaronder voice-chat, animaties en een party-system is het makkelijk om andere spelers te leren kennen en een groep te vormen. Zo moedigt de game aan om samen te werken aan quests, om basissen te bouwen, om publieke gebeurtenissen mee te maken en op kwaadwillige spelers te jagen. Jawel, ook player-versus-player actie is een optie. Spelers kunnen met elkaar in een duel treden en losgaan in een vuurgevecht, of elkaars basissen en C.A.M.P. sites aanvallen. Met deze consistent uitgewerkte co-op functies komt de droom van toegewijde Fallout fanaten uit om deze functies met vrienden te delen. Het samen bouwen van basissen en deze verdedigen vult met gemak volledige speelsessies.

GRAPHICS
De wereld van Fallout 76 wekt met z’n kleurrijke en levendige stijl ondersteund door prachtige vernieuwde dynamische belichting en de meest geloofwaardige animaties in een multiplayer game de immersie op die Fallout eigen is. Gekoppeld aan een sterke soundtrack van passende retro liedjes en uiteraard het betere stemwerk dat we van Bethesda gewoon zijn, en we wanen ons direct weer in de wasteland alsof we deze nooit hebben verlaten.

EINDBEOORDELING
Fallout 76 is een radicaal experiment van Bethesda om de multiplayer formule toe te passen op één van de meest geliefde single player reeksen in recente geschiedenis en jawel, het werkt. Tegelijk slaan ze er in om geen enkel aspect dat een single player ervaring te bieden heeft in te perken en worden er zelfs enkele mechanics beter uitgevoerd en uitgediept. Een duidelijk aanrader voor fans van zowel de reeks als van survival games.