Review: Final Fantasy VII Remake (PlayStation 4)

Final Fantasy VII. Meer moeten wij niet zeggen. De klassieker. De legende. Een spel met zoveel aanhang dat het de standaard is qua verhaal en uitwerking waartegen bijna elke JRPG die volgde werd vergeleken. Het moet niemand verbazen dat de wereld in vuur en vlam stond toen Square Enix ten tijde van de PlayStation 3 de opening van Final Fantasy VII opnieuw animeerde om de visuele kracht van de console te tonen. Bijna 10 jaar later kwam de officiële aankondiging en nu, in 2020, is het in onze handen. Tijd om te smullen.

Aan het verhaal gaan we deze keer geen woorden vuil maken. Ons vragen om het verhaal van Final Fantasy VII uit te leggen is voor ons not done. Stop met lezen en ga het origineel spelen. We wacht wel. Final Fantasy VII Remake is dat, maar dan in meer detail uitgewerkt (en hier en daar een paar leuke twists). Waar je in het origineel op goede 3 tot 5 uur door het stuk van Midgar ging, hebben ze dit keer besloten om dit iconisch eerste stuk uit te breiden tot zijn eigen spel. In grote lijnen gebeurt inderdaad wat je zou verwachten, maar in die dertig uur is er veel meer te doen.

Opnieuw klim je in de schoenen van Cloud Strife en kompanen terwijl ze de trawanten van de gemene Shinra Corporation bevechten om de planeet te redden, maar er is veel meer te doen dan dat. Elk klein stukje van het spel is opnieuw gedaan, herwerkt, gevuld met veel meer content en kwalitatief verbetert. Neem nu de personages Biggs, Wedge en Jessie. Waar deze in het origineel zij-personages waren die algauw het loodje legden, worden ze nu uitgediept als personages. De slums van Sector 7 zijn nu een grote community boordevol verborgen side-quests. De Wall Market is niet meer drie schermen met winkels, maar een bruisende uitgaansbuurt die niet onderdoet voor Rio of Kamurocho. Kortom, achter elk hoek schuilt iets nieuws voor de oude fan en wacht er voor nieuwe fans een waar spektakel. De nadruk op de presentatie is groot en het team achter het spel hebben met veel zorg gepoogd om het spel te kaderen binnen het breder universum. Zo zal je referenties vinden naar boeken rond het spel, de spin-off games en zelfs een knipoog naar de vermeende connectie tussen Final Fantasy X en Final Fantasy VII. Alles is liefdevol uitgewerkt door developers die al 20 jaar aan hun vaardigheden hebben gewerkt en dit passie project eer willen aandoen!

Naast de herwerkte omgevingen en het uitgediept verhaal, heeft ook de combat een stevige beurt gekregen. Het is gedaan met turn-based combat. Action RPG is de nieuwe standaard van Square Enix. Zoals Final Fantasy XV en Dragon Quest XI hebben bewezen, zorgt dit voor veel interessantere combat en Final Fantasy VII Remake toont zware verfijning in dit opzet. Tijdens gevechten zal je drie personages hebben die je mogelijk kan controleren. Jij bestuurt eentje rechtstreeks terwijl de AI de anderen laat aanvallen en ontwijken. Terwijl de tijd loopt of zodra personages schade geven of krijgen, groeit onderaan de ATB meter. Deze bestaat uit twee blokken en zodra één blok vol is, kan je speciale vaardigheden gebruiken. Dit gaat van magische spreuken tot krachtige speciale aanvallen tot het oproepen van monster en zelfs de krachtige limit breaks die je enkel kunt gebruiken zodra nog een andere energiebalk vol zit. De gevechten volgen dus een dynamiek waarbij tussen verschillende personages switcht om hun ATB balken te vullen (het personage dat je daadwerkelijk bestuurt krijgt een bonus) en tegelijkertijd de flow van het gevecht bepaalt door de andere twee orders te geven. Telkens je een dergelijk order wilt geven, zal het gevecht even in slow motion gaan. Niet enkel leuk om de actie te zien, maar ook om een beetje denktijd te hebben. Zeker tijdens baasgevechten kan de actie hectisch worden en zal je zeer actief moeten spelen om te kunnen winnen. Veel vijanden hebben immers verborgen zwakheden. Als je deze kunt misbruiken, zal je algauw hun stagger bar breken en hen tijdelijk extra schade kunnen aanrichten… DE tactiek om bazen efficiënt te verslaan!

Na elk gevecht krijg je niet enkel ervaringspunten en gil, maar ook nog eens AP en SP. Beide hebben uiteraard een nut. Elk wapen dat je kunt vinden in Final Fantasy VIIR heeft niet enkel een unieke looks, aanvallen die je kan aanleren en statistieken, maar ook nog eens een volledige skill tree met bonussen die je kan vrijspelen door SP te spenderen. Elk wapen heeft zijn eigen focus afhankelijk van je eigen noden. Zo is Cloud’s Buster Sword een zeer robust wapen dat statistieken geeft voor zowel fysieke als magische aanvallen, maar indien je de focus wil leggen op rake klappen, switch je beter naar de Nail Bat met extra slagkracht en meer kans op kritieke aanvallen. De Mythril Sword is dan wel beter voor een Cloud die vaak magie zal gebruiken tijdens een gevecht. Kortom, je hebt zeer veel vrijheid om je personage uit te bouwen. Dit gaat dubbel op voor de terugkeer van het materia systeem. Deze laat je toe om speciale commando’s en magische aanvallen toe te voegen aan je arsenaal, maar ook om deze te versterken of te veranderen afhankelijk van je eigen speelstijl. Hoe meer AP je verzamelt doorheen het spel, des te sneller deze zullen groeien en sterkere spreuken vrijgeven! Als laatste hebben alle personages ook nog eens unieke commando’s gekoppeld aan elk wapen. Als je deze een aantal keer gebruikt, zal het personage deze aanleren en kan je ze altijd gebruiken zonder desbetreffend wapen in je handen te hebben. Final Fantasy VII Remake geeft je veel speelgoed en aan jou om deze optimaal te gebruiken!

Het kan niet genoeg gezegd worden, maar Final Fantasy VII Remake is echt een streling voor het oog. De personages, de omgevingen, de effecten en animaties zien er stuk voor stuk top uit en tonen nogmaals aan dat Square Enix een developer van bovenste plank is. De soundtrack is dan weer volledig herwerkt met nummers gebaseerd op de oude muziek en nieuwe muziek. Hoeveel nieuwe muziek? Wat dacht je van een OST van niet minder dan acht discs? Gekoppeld aan stemwerk van bovenste plank en Final Fantasy VII Remake is een festijn voor zowel oog als oor!

Het is misschien voorbarig om dit zo vroeg al te zeggen, maar Final Fantasy VII Remake is mogelijk nu al het spel van het jaar. Kwaliteit druipt gewoon van deze game en voor echte fans kan er geen enkele twijfel zijn… kopen die handel!