Review: Final Fantasy XIV: Heavensward (PlayStation 4)

Weinig MMORPGS hebben de draagkracht die titaan “World of Warcraft” heeft. Velen van deze sterven af of worden de zoveelste gratis game in een wanhopige poging om nog een beetje winst te behalen nog voor ze hun toppunt bereiken. Dat is wat leek te gebeuren met blunder Final Fantasy XIV tot deze een volledige remake kreeg onder de naam “A Realm Reborn”. Deze broodnodige update zorgde voor een veel betere balans in de gameplay en herwerkte een groot aantal elementen uit het origineel spel tot een degelijk geheel dat wel de moeite waard was om te spelen. Tot op de dag van vandaag is het spel nog steeds één van de weinige betalende MMO’s die naast “World of Warcraft” kan bestaan en heeft het zijn plaats gewonnen in de harten van veel oude WoW-spelers die een terugkeer naar simpelere tijden wilden. Dit jaar lanceerde Square Enix zijn eerste expansie voor Final Fantasy XIV genaamd “Heavensward” en uiteraard mocht CosplayCloud deze aan de tand voelen.

Voor we beginnen met deze review moeten we het volgende verduidelijken. In tegenstelling tot andere MMORPGs legt Final Fantasy XIV veel nadruk op zijn verhaal en dit is ook merkbaar in “Heavensward”. Het verhaal van deze expansie is een direct vervolg op dat van het origineel spel en om het te mogen spelen moet je het verhaal van het eerste spel uitgespeeld hebben. De MMO geeft je zonder dit te doen geen toegang tot de nieuwe stad Ishgard en de nieuwe content die daar is. Om dit te compenseren kan je het origineel spel samen met de expansie kopen in een bundel voor een spotprijsje en is het origineel spel ook herwerkt zodat je minder moet grinden om er erdoor te geraken. Samen met de expansie zou dit al goed moeten zijn voor 80 tot 120 uur gameplay. Lang niet slecht voor een MMORPG.

Het verhaal van “Heavensward” speelt zich, zoals de naam wel doet vermoeden, vooral in de lucht af. Na de climax van “A Realm Reborn” moeten je personages vluchten en krijg je toegang tot de gesloten stad van Ishgard. Deze stad wordt al jarenlang afgesloten door een nakende een oorlog met de draken, maar dankzij je aanzienlijke reputatie mag je je nu in deze oorlog moeien. Een vergelijking met “The Burning Crusade” is wel op zijn plaats gezien de nadruk nu ook ligt op vliegende mounts en eilanden in de lucht. Jawel, ze nemen een hoofdstukje uit één van de betere periodes van “World of Warcraft” over!

Naast één van de betere verhalen uit de Final Fantasy geschiedenis als hoofdverhaal bevat “Heavensward” een volledige gallerij aan zijmissies die een groot deel van je tijd zullen innemen. Je zou denken dat dit rappe happen zijn, maar ze zijn vaak verbonden met elkaar waardoor je na 10 zijmissies mogelijk nog steeds dezelfde situatie probeert op te lossen. Qua speelbare content is hier veel te ontdekken, hoewel niet al deze content even leuk is. Om bijvoorbeeld over een gebied te vliegen in het spel met je nieuwe mount mag je lang en hard jagen op Aether currents en missies oplossen die deze vrijspelen. Het idee hierachter is logisch. Je moet eerst de omgeving te voet ervaren voor je erover kunt vliegen, maar dit neemt wel veel waarde weg van de vrijheid van de vliegende mounts. Zeker gezien het jagen op die currents best frustrerend kan zijn.

Naast de vliegende mounts zijn er andere nieuwigheden aan de gameplay zoals de drie nieuwe classes. Deze zijn echter enkel vrijspeelbaar in Ishgard, dus je kan het origineel spel er niet mee herspelen. Zonde, want het zou voor oude rotten een nieuwe ervaring betekenen. Deze nieuwe classes zijn de Astrologian, de Dark Knight en de Machinist. De Astrologian is een mix tussen de Scholar en de White Mage als genezer. Hij kan extra effecten toevoegen zoals schilden of via kaarten versterkende effecten gebruiken op zijn teamleden. Zodoende vult hij een zeer nuttige rol in tijdens gevechten. De Machinist zorgt voor schade van op een afstand en kan, in de handen van een goede speler, zorgen voor opbouwende schade via robots en turrets. De Dark Knight is een tank class met een sterkere nadruk op schade en risico. Het is lastiger om degelijk te spelen als Dark Knight dan als Warrior of Paladin, maar een goede speler kan met een Black Knight goed verdedigen en toch degelijke schade toebrengen. Daarnaast is de level cap verhoogt naar 60 en kregen alle oude classes ook nieuwe aanvallen en veranderingen om dit te vieren. De vereiste ervaringspunten voor deze nieuwe levels is echter massief, dus we hopen dat grinden je ding is indien je de hoogste levels wil bereiken.

Qua nieuwe content naast het verhaal en omgevingen kunnen spelers zich ook verwachten aan 8 nieuwe dungeons waarvan 2 ervan voor endgame. Daarnaast verschijnen er, zoals het behoort, nieuwe dungeons in de patches zoals de onlangs uitgebrachte Alexander dungeon. Twee oude Primal bosses (Bismarck en Ravana) hebben ook een Extreme difficulty gekregen voor hun gevechten en Elite Monster Hunts hebben weer belang gekregen dankzij de jacht voor de Centurio Seals. Als Hunts je ding waren in “A Realm Reborn”, dan zal je meer dan genoeg jaagpartijen kunnen verwachten.

Voor fans van het originele is dit een krachtige expansie dat zeker en vast zijn geld waard is. De nieuwe content is het equivalent van het origineel spel en laat je verder genieten van één van de betere MMO’s momenteel speelbaar. De herwerking van het origineel spel en het feit dat het goedkoop in een bundel wordt aangeboden maakt dit ook een perfecte plaats voor nieuwkomers om het spel te proberen. Als je ooit al een interesse hebt in Final Fantasy XIV, als je fan was van Final Fantasy XI of als je op zoek bent naar een MMORPG ervaring die lijkt op de originele World of Warcraft qua feeling, dan zal je in de wereld van Eorzea mogelijk een welgekomen nieuwe thuis ontdekken.