Review: Final Fantasy XV (PlayStation 4)

Final Fantasy is een naam dat geen introductie behoeft. Niet enkel één van de meest langlopende game reeksen die bestaat, maar ook nog eens één van de sterkste namen in het JRPG genre wiens games de genre al tijden lang heeft gedefinieerd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat heel de gaming wereld in brand staat dankzij de release van de nieuwste telg uit deze reeks en ook wij gaan onze ongezouten geven over Final Fantasy XV!

Final Fantasy XV begon zijn leven als Final Fantasy Versus XIII, een zuster spel van het originele Final Fantasy XIII in heel het Fabula Nova Crystallis project van Square Enix waarin ze probeerden door middel van verschillende games zoals Final Fantasy XIII en Final Fantasy Type-0 een veel groter verhaal te vertellen. Interessant aan Versus XIII was het feit dat het team achter de Kingdom Hearts reeks achter dit spel stond en dus een volledig ander verhaal en ervaring zou bieden aan spelers. De eerder afkeurende reacties van gamers tegenover Final Fantasy XIII alsook allerlei interne problemen zorgden ervoor dat Versus XIII zeer lang niets van zich liet horen. Sommigen hadden zelfs vermoedens dat het spel was omgevormd tot Final Fantasy XIII-2 en het later Lightning Returns spel. Niets bleek echter minder waar toen Square Enix uit het niets bij de launch van de PlayStation 4 aankondigde dat Versus XIII vanaf nu de naam Final Fantasy XV zou dragen. Een totale verrassing van formaat dat uitgroeide tot een heus mediaproject dat, naast het spel, ook nog een grote CGI film, een anime reeks en een aantal boeken bevat!

Noctis Lucis Caelum is de kroonprins van het koninkrijk Lucis dat al jaren in oorlog is met het imperium van Nifleheim. Het imperium biedt aan Lucis een vredesverdrag aan waarin Noctis verplicht is om met Lunafreya, een oude vriendin van Noctis uit een naburig land, te trouwen. Terwijl Noctis echter onderweg is naar zijn eigen bruiloft samen met zijn vrienden Prompto, Ignis en Gladiolus, besluit het imperium om de hoofdstad van Lucis, Insomnia, binnen te vallen en slagen ze er niet enkel in de kristal aan het centrum van de stad te stelen, maar ook nog eens om Noctis zijn machtige vader, koning Regis, te vermoorden. Voor Noctis is de weg vooruit duidelijk. Hij moet en zal het imperium stoppen en zijn troon terugwinnen! Door het groot aantal projecten die zich rond dit verhaal centreren, is het verhaal van Final Fantasy XV echter moeilijk te vatten. Niet specifiek omdat het, zoals bepaalde voorgangers, slecht voorgesteld wordt, maar omdat het gefragmenteerd en onvolledig is. Om het totaalbeeld van het verhaal te begrijpen, moet de speler niet enkel het spel spelen, maar ook nog eens de anime “Brotherhood” alsook de film “Kingsglaive” zien om respectievelijk de ontmoeting van de hoofdpersonages mee te maken en om te zien wat er achter de schermen gebeurt tijdens de invasie van Insomnia terwijl de hoofdpersonages hun avontuur beleven. Een kluif van formaat. Daarnaast is het volledig verhaal nog zelfs niet uit. Het spel wacht nog immers op een aantal updates die het verhaal zullen verbeteren en er zijn een aantal DLC hoofdstukken gepland die op bepaalde aspecten dieper zouden ingaan. Dit vinden wij enorm jammer gezien een JRPG het nu echt wel van zijn verhaal moet hebben en als dat onvolledig en onduidelijk is, mist heel het gedoe een beetje zijn impact. We kopen boeken immers niet met de belofte dat ontbrekende hoofdstukken later te koop zullen zijn, niet?

Dit gezegd zijnde biedt Final Fantasy XV een ervaring zoals geen ander qua gameplay en sfeer. In de aanloop op dit spel werd ons verschillende dingen beloofd waaronder een sterk combat systeem, een gevoel van broederschap tussen de hoofdpersonages en een heuse wereld waar veel te doen is waar we een auto voor nodig zouden hebben om die degelijk te doorkruisen. Het spel slaagt in al deze opzetten en nog veel meer! De wereld van Final Fantasy XV is groot , zeer groot zelfs. Niet enkel is deze bruisend en zeer mooi uitgewerkt met veel grote natuurlijke omgevingen, maar qua schaal is dit één van de grootste wereld die we al ooit gezien hebben in een JRPG. Het verbaast ons dan ook niets dat een auto nodig is om deze te doorkruisen. De wereld steelt immers de show met zijn visuele pracht en praal. De grootsheid van de wereld zorgt er echter wel voor dat deze wereld een beetje leeg aanvoelt, een vaak voorkomend probleem bij open world games. Dit wordt echter goed opgevangen door de optie om over de wegen te scheuren met de Regalia, de sweet ride van Noctis en co, of je te laten rijden door één van de personages zodat je kan genieten van de wondere beelden tussen de gevechten in. Een goed bedachte compromis. Tijdens het rijden, het vechten en het uitvoeren van het groot aantal sidequests kan je genieten van de geweldige commentaar van de hoofdpersonages die je info geven over wat er te zien is en zelf opmerkingen geven over de wereld. De wereld is duidelijk goed uitgebouwd en leeft zoals een echte wereld!

Het gevechtsysteem is één van de hoogtepunten van dit spel en is volledig ongelijkaardig aan de andere games in de reeks. Heel de combat gebeurt in ware tijd waarbij de personages uit je team vechten zoals het hen uitkomt en jij hoofdpersonage Noctis controleert. Terwijl teamgenoten Gladiolus, Ignis en Prompto elk hun vechtstijl hebben, is Noctis toch wel de wonderboy van het team. Dankzij zijn krachten als kroonprins heeft hij toegang tot het Armiger Arsenal, een arsenaal aan wapens die hij naar goeddunken kan oproepen waaronder zwaarden, speren, geweren en zelfs legendarische wapens van zijn voorgangers. Noctis kan dus zeker en vast knokken. Daarnaast kan hij zichzelf teleporteren door een wapen te gooien en dan naar dat wapen te warpen. Deze kracht laat hem toe om makkelijk doorheen het gevecht te vliegen, snel naar veiligheid schieten om op adem te komen en naar vijanden te vliegen voor kritieke aanvallen. Merendeel van het gevecht zal immers bestaan uit Noctis die rond teleporteert om zo vijanden van op een afstand aan te vallen of achter vijanden verschijnt om krachtige link-aanvallen uit te voeren met zijn vrienden. Deze vrienden zijn echter ook niet te onderschatten. Naast hun steun in gevechten, hebben ze alle drie speciale aanvallen die ze kunnen uitvoeren naarmate het gevecht vordert. Je hebt ook de optie om met magie te smijten om vijanden te verzwakken en later in het spel leert Noctis hoe hij de goden kan oproepen om belachelijke ravages aan te richten. Kortom, de kunst bestaat eruit om al deze opties grondig te gebruiken om je vijanden met de grond gelijk te maken en hopelijk ziet het er nog enorm cool uit ook!

Dat dit spel heel lang op zich heeft laten wachten is duidelijk, maar was het zijn wachttijd waard? Wij vinden van wel. De grafische pracht en praal van dit spel valt niet te onderschatten en op veel plaatsen biedt het visuele ervaringen die nog nooit eerder gezien zijn op consoles. Ook op vlak van de soundtrack is onze lof groot. Yoko Shimomura, bekend van de Kingdom Hearts reeks, heeft zichzelf nogmaals overtroffen. Het stemwerk is ook één van de grote pluspunten van dit spel. De hoofdpersonages komen echt tot leven in dit spel en hun interacties met elkaar leverden voor ons de momenten die het spel de moeite waard maakten. Het verhaal is misschien niet altijd even goed uitgewerkt, maar het wordt wel gedragen door een heel sterk assortiment aan personages.

Is Final Fantasy XV de naam van deze reeks waardig? Zeker en vast! Een topper van formaat die we jullie met alle plezier aanraden!