Review: J-Stars Victory VS+ (PlayStation 4)

Als rasechte anime en manga fans zaten we al een tijdje te wachten op J-Stars Victory VS+. Een spel dat ons toelaat om te spelen als al onze favoriete mangafiguren om tegen elkaar te vechten? Waar kunnen we dat importeren? Voor we dat echter konden doen, kondigde Bandai Namco aan dat het spel naar het Westen zou komen en geezien dit niet gebeurde bij voorgangers Jump Stars en Jump Ultimate Stars op Nintendo DS (die we uiteraard met veel plezier hebben gespeeld), was dit voor ons ongelofelijk cool. We hebben dit spel dus met alle plezier voor jullie uitgetest en onze mening lees je hieronder!

Het verhaal van J-Stars Victory VS+ is heel eenvoudig en is eigenlijk best wel onbelangrijk gezien het een goedkoop excuus is om de personages te laten vechten. In de Jump wereld leefden alle reeksen uit de Weekly Shounen Jump samen in harmonie tot God besloot om een tornooi te sponsoren om te zien wie de sterkste is van heel de wereld. De eerste prijs is een wens die God met alle plezier voor de winnaar zou vervullen en dit trekt uiteraard grote helden van overal aan! In de verhaalmodus kunnen we het verhaal volgen van Monkey D. Luffy uit “One Piece”, Naruto Uzumaki uit “Naruto”, Ichigo Kurosaki uit “Bleach” en uiteraard Toriko uit “Toriko” om te zien hoe zij de top van de Jump wereld bereiken.

De verhaalmodus van het spel is best leuk omdat je vier mini-verhalen in één krijgt die zich afspelen op een grote wereldkaart die je mag verkennen met je boot en later je vliegende boot. Er zijn daarnaast ook nog andere werelden om te verkennen en daar missies en quests te vervullen. Op al deze werelden zijn iconische locaties van in de Jump reeksen te vinden zoals Namek uit “Dragonball Z” en de Dark Tournament Arena uit “Yu Yu Hakusho” waar de personages uit deze reeksen vertoeven. Tijdens je zoektocht zal je tegen deze personages vechten of klusjes klaren voor hen en hierdoor krijg je voorwerpen om je huidige personages mee te versterken of speel je nieuwe personages vrij. Je verdient ook J-points die omgeruild kunnen worden voor nieuwe personages of voorwerpen. Je speelt dus altijd iets vrij!

Naast de sterke verhaalmodus bevat het spel de “Victory Road”-modus zijnde een modus waarin je verschillende missies kunt klaren met meer en meer absurde eisen alsook een traditionele “Arcade”-modus waarin je je een weg naar de top kunt banen in een reeks korte maar hevige gevechten. Uiteraard is er ook een “Free Battle”-modus waar je samen met of net tegen je vrienden kan vechten. Qua speelmodi zijn deze vrij standaard voor een vecht spel, dus we zijn best wel tevreden dat alles wat er hoort te zijn er ook daadwerkelijk is.

Qua personages hebben we een breed assortiment aan vechtersbazen uit recente en iets oudere reeksen. Naast verwachtte personages zoals Luffy en Goku ontdekken we ook personages uit minder bekende reeksen zoals Tsuna uit “Hitman Reborn” en Arale uit “Dr. Slump”. Ook oudere reeksen zoals “Yu Yu Hakusho”, “Jojo’s Bizarre Adventure”, “Hokuto No Ken” en “Rurouni Kenshin” hebben één of meerdere personages. Opvallend is vooral het aantal speelbare slechteriken zoals de iconische Frieza, Toguro, Makoto Shishio en uiteraard de altijd geweldige Raoh. Obscure personages of personages die niet degelijk zouden werken als vechters zijn ook te vinden in het spel als Support personages die snel verschijnen, één aanval afvuren en dan weer verdwijnen. Voorbeelden hiervan zijn Kuroko uit “Kuroko No Basket” en Nougami Neuro uit “Majin Tantei Neuro”. We moeten wel de vermelding maken dat enkel personages uit Shounen en Ultra Jump in dit spel verschijnen. Dit betekent dus dat er geen personages uit niet-Jump reeksen zoals Fairy Tail en Sword Art Online in dit spel zitten, ongeacht hun populariteit.

Gevechten verlopen in teamformaat en elk team kan twee speelbare personages alsook één support personage bevatten. Het is ook mogelijk om één team drie speelbare personages te geven en het ander team enkel één voor een extra uitdaging. De bedoeling is om met je partner samen te werken om de leden van het ander team drie keer knock-out te slaan en uiteraard proberen zij hetzelfde. Eén of zelfs twee keer neergaan is niet echt een probleem, maar je wilt zeker en vast niet je team de winst kosten! Elk speelbaar personage kan vrij rondlopen, springen en sommige kunnen zelfs vliegen en teleporteren om zich een weg door de arena te banen. De arena is ook volledig vernietigbaar, dus je vijand erdoor slaan is geen enkel probleem. Elk personage kan met vierkant en driehoek combinaties uitvoeren die alsook nog extra aanvallen door de R1 knop ingedrukt houden terwijl je die combo’s uitvoeren.

Met de L1 kan je de camera gericht houden op een tegenstander en de L2 knop roept je support personages op. Een belangrijke knop is de cirkel toets die je toelaat om speciale aanvallen uit te voeren. Afhankelijk van hoe je deze indrukt zal je personage ook andere aanvallen uitvoeren. Zo zal Luffy als je op naar voor + cirkel drukt zijn befaamde “Gomu Gomu no Bazooka” uitvoeren terwijl gewoon cirkel indrukken zal leiden tot een “Gomu Gomu No Gatling”. Blijf je tijdens die aanval op cirkel drukken zal deze overgaan tot de Jet Gatling en eindigen met een Jet Bazooka.

Heel belangrijk zijn de drie meters die je in beeld hebt. Eentje volgt je leven, een tweede je stamina en een derde de Burst van je team. Stamina is een belangrijke energiebron die gebruikt wordt om speciale aanvallen uit te voeren en zal bij iedereen automatisch herstellen. Sommige personages kunnen echter hun stamina groei verhogen met R1 en de kruis knop. Dit zal personages zoals Goku en Naruto laten halt houden om in traditionele manier hun vechtkracht op te laden. Sommige personages kunnen hierdoor ook hun stamina meter verdubbelen en nieuwe vormen aannemen. Goku gaat hierdoor Super Saiyan en Kenshiro zal zijn kracht zo hard opvoeren dat zijn T-shirt letterlijk van zijn lijf spat. Andere personages hebben speciale statussen gekoppeld hieraan. Zo zal Luffy automatisch zijn Gear Second activeren om zijn stamina volledig te herstellen en zijn schade te verhogen, maar na een paar seconden gaat deze automatisch weer naar nul. Gebruik je tijd dus verstandig.

De Burst meter is een leuke mechaniek die als doel heeft het gevecht interessant te houden. Het volgt hoeveel schade je team doet en als blijkt dat je team de overhand heeft, kan je je Victory Burst activeren. Alle personages uit je team poseren dan samen en krijgen een grote schade boost. Je krijgt ook genoeg energie om twee ultieme aanvallen uit te voeren. Deze kan je verdelen tussen je team of één personage kan beide gebruiken. Niet alleen doen deze aanvallen massieve schade, maar ze zijn enorm cinematisch en mooi te zien. Na je Victory Burst zal de Burst meter nu zwaar hellen naar het ander team. Zij moeten nu veel minder schade aanrichten om hun eigen Victory Burst te activeren. Je zal dus heel defensief moeten vechten of heel gevecht snel moeten eindigen… tenzij je denkt dat je je tegenstand aankan in zijn burst modus!

De gameplay klinkt enorm ingewikkeld, maar het spel leert je tijdens de verhaalmodus stap voor stap om al deze elementen te gebruiken en zodra je ze meester bent, zullen gevechten heel vlot gaan. Omdat elk personage een unieke vechtstijl heeft, is het vrijspelen en uitproberen van personages enorm leuk om te doen, zeker als het je favoriete personages zijn. Veel personages hebben ook unieke interacties als ze in hetzelfde team zitten of tegenover elkaar staan. Vooral Gintoki uit “Gintama” amuseert zich kostelijk met de andere personages door bijvoorbeeld zichzelf voor te stellen als Goku aan Goku. Goku is natuurlijk zo naïef dat hij gelooft dat ze gewoon dezelfde naam hebben. Het ontdekken van dit soort moment alsook de uniekheid van alle personages biedt het spel enorm veel herspeelbaarheid en karakter, zeker voor fans.

Qua graphics en geluid zijn we niet enkel tevreden, maar zelfs uitermate tevreden. De ingame modellen voor de personages zien er top uit en tonen enorm veel karakter, zeker in de introductie scenes voor elk gevecht. Ze bewegen ook heel vloeiend en de speciale effecten voor de aanvallen zijn best te pruimen. Het feit dat deze effecten ook kleine details uit de reeksen, zoals de kanji die verschijnen om de naam van Kenshiro’s aanval te spellen elke keer hij deze uitvoert, nabootsen vonden we een leuke touch. De arena’s zelf verdienen ook alle lof omdat ze diverse omgevingen uit een groot aantal reeksen omzetten tot een vernietigbare ruimte op een stijlvolle manier. Het geheel in beweging ziet er bijzonder smakelijk uit. Het geluid probeert ook zoveel mogelijk originele effecten en stemacteurs uit de reeks zelf te gebruiken waardoor het op audio en visueel vlak zeer authentiek aanvoelt. De soundtrack is overigens best sfeervol en doet zijn best om liedjes te gebruiken die zouden passen bij de reeks. Hoewel het spijtig is dat het geen originele liedjes uit de reeks bevat (iets wat de speciale editie in Japan wel deed), begrijpen we wel dat het door copyright niet kon.

J-Stars Victory VS+ is het ultieme spel voor elke anime en manga fan. Niet enkel is het de grootste samenkomst van personages ooit in 3D, maar het feit dat het geheel volledig in Japans is met Engelse menu’s is een wonderbaarlijk effort van Bandai Namco dat jaren geleden zo goed als onmogelijk werd geacht door merendeel gamers. Het feit dat we dit spel zelfs kunnen spelen is best wel uniek en daar alleen voor is het de moeite om te kopen voor fans. Koppel daar nog zeer degelijk en diepe vechtspel mechaniek aan toe en dit wordt een hoogvlieger van formaat. Als je een manga of anime fan bent, mag dit spel duidelijk niet aan je collectie ontbreken!