Review: Mortal Kombat XL (PlayStation 4)

Mortal Kombat is een naam dat geen introductie nodig heeft dankzij het langdurig bestaan van de reeks. Wie gamede tijdens de jaren 90 herkent deze naam als een grote media franchise over bloederige gevechten en monsterlijke vechtersbazen met twee films, een serie, een tekenfilm en een hele waslijst aan games. Iconische personages zoals Lui Kang, Scorpion, Sub-Zero en Raiden zijn dan ook bekende gezichten in gaming en op conventies. Vandaag kregen we de kans om niet enkel Mortal Kombat X, de nieuwste game in de reeks, maar ook zijn expansie genaamd Mortal Kombat XL aan de tand te voelen om te zien of deze krachtige reeks nog steeds even dodelijk is als hiervoor.

Wie een beetje weet heeft van deze reeks, weet uiteraard dat het verhaal in het vorige spel een reboot kreeg omdat het einde van het achtste spel minder positief was dan je zou denken en het universum zo goed als kapot was. In Mortal Kombat 9 herspeelden we dan de plot van de eerste drie games met zware wijzigingen dankzij tijdreizen. Het was een zeer interessant concept dat nostalgie bundelde met een degelijk verhaal. Mortal Kombat X bouwt daarop voort en probeert dezelfde cinematische verhaalstijl waar Netherrealm Studios tegenwoordig gekend voor is te verbeteren op elke mogelijke manier.

In Mortal Kombat X zal je net zoals hiervoor mogen genieten van krachtige beelden en een verhaal dat duidelijk thuis hoort in de betere kung fu –film, maar dankzij de verbeterde fighting gameplay is de grens tussen cutscene, film en gameplay vager dan ooit. Cutscenes gaan zo goed als naadloos over in gevechten waardoor je eerder denkt dat je in een speelbare film zit dan in fighting game. Mortal Kombat is op zich niet de meest technische fighting game, maar het heeft genoeg dieptegang dat zelfs de gemiddelde enthousiasteling van het genre zich ermee kan amuseren. Toch zullen leken ook hun genot vinden gezien het spel makkelijk genoeg is om hier en daar coole moves en combo’s uit te voeren. Uiteraard moet Mortal Kombat het hebben van zijn stijlvolle presentatie en geweldige actie. Ook daar schiet het niet tekort. De grafische kracht van de nieuwe console generatie gekoppeld aan degelijke muziek en stemwerk doen niet enkel de cutscenes stralen, maar laten ons ook genieten van de meest intense kreunen en de meeste pijnlijk uitziende balbrekers aller tijden. Als je als vent niet even huivert bij het zien van bepaalde aanvallen waarbij de kroonjuwelen barsten, dan verklaren we je niet menselijk.

De presentatie en het verhaal zal je zeker acht uur zoet houden met een speelbare kung-fu-film waar je uitermate veel genot uit zal halen, maar zodra dat gedaan is verwachten we nog steeds waar voor ons geld. Het spel bevat naast een verhaal modus ook een paar uitgewerkte extra speel modi met verschillende wisselde regels op de standaard gameplay die het geheel fris en interessant doen aanvoelen. Als je deze trotseert zal je uiteraard terugkomen met prijzen in de vorm van Koins die je kan verzilveren in de Krypt voor nieuwe fatalities waarmee je je vijand nog stijlvoller met de grond gelijk kunt maken of Kostumes die ervoor zorgen dat je er blitser uitziet dan ooit tevoren. Als getrainde vechtersbaas kan je dan gerust de multiplayer aan die zowel online en offline speelbaar is. Zoals te verwachten werkt deze heel degelijk en heb je vrije keuze tussen alle personages die je kon gebruiken tijdens het verhaal alsook hun tegenstanders. Elk personage heeft naast zijn standaard aanvallen ook nog eens twee variaties waartussen je kan switchen voor meer variëteit in speelstijl, maar ook in tegenstanders. De ware vechtersbazen zullen nog weken zoet zijn met het betere online vechtwerk.

De XL editie bevat echt meer dan de originele editie om oude en nieuwe spelers zoet te houden. Wie geen DLC heeft gekocht toen het origineel spel uitkwam zal blij zijn om te horen dat deze editie elk stukje DLC bevat dat ooit is verschenen en meer! Dit betekent dat het origineel roster aan vechters opeens een paar legendarische vechtersbazen rijker is en dan vooral horror personages. Bekende film figuren zoals Jason Voorhees, Predator, Alien en Leatherface maken hun debut in het spel naast oude rot zoals Bo’Rai Cho uit eerdere games en nieuw personage Triborg. Uiteraard bezorgen deze personages ons veel nieuw speelplezier en interessant genoeg passen de horror beesten nog vrij goed naast grote namen zoals Goro en Kotal Khan.

Wat kunnen we zeggen over Mortal Kombat XL? Het is een extra large portie aan bloed, geweld en degelijke fighting game actie. De originele X was al sowieso een topper van formaat en niemand kan zeggen dat ze niet hunkerden naar meer van dat met een sausje nieuwe personages. Wie X nooit heeft gekocht, kan enorm blij zijn met XL en wie X goed vond zal hier ook zijn plezier vinden. Fighting game enthousiastelingen, actie liefhebbers en gewoon fans van degelijke entertainment hebben aan Mortal Kombat XL zeker en vast een goede aankoop!