Review: SaGa Frontier Remastered (PC)

SaGa Frontier is een spel dat in het westen zeer moeilijk onthaald werd.  Hoe kon het ook anders? Square Enix, toen Squaresoft, had net wereldnieuws gemaakt met hun topper Final Fantasy VII, mogelijk één van best onthaalde JRPG’s in de gaming geschiedenis, die dankzij zijn blitse 3D graphics en hedendaagse, licht futuristische thematiek brak met het concept van wat een JRPG kon doen. De terugkeer naar een meer traditionele  JRPG niveau SNES kon op weinig goodwil rekenen van de gamers indertijd. Vandaag, bijna 25 jaar later, krijgt het spel een tweede kans als SaGa Frontier Remastered! Waren de gamers van toen verkeerd of is dit werkelijk een ongekende edelsteen van het genre?

SaGa Frontier is een spin-off van de Romancing SaGa reeks. Deze reeks staat bekend om zijn vrijere manier van verhalen vertellen. Zo heb je vaak meerdere personages waar je mee kunt beginnen, elk met zijn eigen verhaal en slechteriken. Hun verhalen vloeien uiteindelijk samen tot één geheel zodat je vooral een heel uniek eerste helft in het verhaal. Dit contrasteert uiteraard met de giganten van de tijd waarbij je een verhaal startte met één personage en een vast traject volgde van start tot einde.

SaGa Frontier breekt als spinoff dan ook nog eens met zijn voorgangers. Weg is de traditionele middeleeuws setting. We zijn nu in The Regions, een aantal planeten met eigen regels, culturen en magie. Binnen het Free Scenario systeem kies je één van acht hoofdpersonages wiens verhaal je zal volgen van begin tot einde. Deze personages hebben dan ook eigen locaties, medespelers, systemen en quests die, afhankelijk van je keuze. Kortom, elk verhaal dat je speelt is iets korter dan een gemiddelde JRPG MAAR je hebt er wel acht. Verder krijg je na het uitspelen per verhaal extra voordelen zodat het volgende verhaal makkelijker is. De verhalen durven ook verschillende eindes te hebben. Kortom, SaGa was zijn tijd voorop. Het zijn eigenlijk acht mini-verhalen in één met zeer veel vrijheid waarbij elke keuze een repercussie heeft.

Dit merk je ook in de systemen erachter. Naast de unieke systemen van elke personage, wordt je niet zomaar sterker in het spel door te grinden. Ja, je hebt turn-based gevechten waarbij je aanvallen uitvoert, maar deze gevechten leiden niet automatisch tot sterker worden. Echter, elk gevecht dat je wint zal er wel voor zorgen dat alle verdere gevechten net iets moeilijker gaan worden.  Elk gevecht is dus een bewuste keuze die je wel of niet maakt. Elk gevecht kan, naast statistiek boosts, ook ervoor zorgen dat je nieuwe aanvallen leert op basis van de talenten van je personages. Ook hier zijn strategische keuzes van belang.

Uiteraard is dit heel veel informatie met heel veel lagen. Bij de originele release van dit spel vonden vele gamers dat de uitleg onvoldoende was en zorgde voor frustratie. De remastered versie maakt veel dingen duidelijker en legt dingen beter uit. Ook de UI is herwerkt voor de 21ste eeuw met alle voordelen van dien.

Ook de graphics zijn mooi herwerkt met sterke upscaling soluties voor de achtergronden en personages die details tonen die in het origineel niet duidelijk waren. Voor oude rotten is dit dus een vernieuwde ervaring op visueel vlak. De soundtrack van Kenji Ito is echter ontegensprekelijk sterk waardoor Square Enix correct heeft gekozen om deze ongemoeid te laten.

Kortom, SaGa Frontier Remastered is een sterke tweede kans voor een uniek spel dat mogelijk gewoon zijn tijd vooruit was. Als JRPG is het een krachtige ervaring die we enkel maar kunnen aanraden aan elke fanaat!