Review: Trials of Cold Steel III (Nintendo Switch)

Legend of Heroes is nu niet direct een reeks die voor veel mensen bekend in de oren zal klinken. Als we het hebben over JRPG’s, dan worden vooral Final Fantasy, Tales en Dragon Quest aangehaald als de grote titanen van het genre en terecht. Wie zich echter heeft verdiept in het genre kan gewoonweg niet naast deze reeks, die al sinds de jaren 80 garant staat voor kwaliteit, kijken. Vandaag voelen we Legend of Heroes: Trials of Cold Steel III op de Nintendo Switch aan de tand om te zien of deze reeks nog altijd zo hoog scoort!

Laten we beginnen met een kleine introductie in deze reeks. Legend of Heroes nu eenmaal geen reeks die vaak de revue passeert. Ontwikkelaar Nihon Falcom is echter geen kleine naam op het Japanse vasteland. In het westen zijn zo vooral bekend voor Legend of Heroes en de Ys reeks. Een bekend voorbeeld hiervan was Memories of Celceta, een game die zeer makkelijk één van de hoogtepunten van de PlayStation Vita genoemd kon worden. The Trials reeks zelf is een spin-off binnen de Legend of Heroes reeks met een focus op de gebeurtenissen op het continent Zemuria. Binnenin de Trials reeks zijn er ook verschillende sub-reeksen die zich bezighouden met hun eigen uniek verhaal. Cold Steel is één van deze verhalen.

Trials of Cold Steel III volgt de avonturen van bekende soldaat Rean Schwarzer en diens vrienden en studenten in het imperium van Erebonia. Het volgt losjes op het verhaal van het vorig spel met ongeveer een gat van anderhalf jaar. We zouden hier meer context aan kunnen geven, maar het verhaal is op dit moment veel te complex om zomaar te beschrijven in een review. Wie dus even wil inpikken op het verhaal, zal het uitzonderlijk moeilijk hebben. Net zoals bij de Yakuza reeks is kennis van de voorgaande games nodige lectuur gepaste context te geven aan de huidige gebeurtenissen. Wie niet minstens beide voorgaande games gespeeld heeft, zal zeer weinig begrijpen van dit spel. Je kan immers One Piece niet beginnen op aflevering 300 en verwachten dat je mee kunt voor de volgende 900 afleveringen. Dit kan mogelijk een probleem zijn gezien de voorgaande games momenteel niet beschikbaar zijn op de Nintendo Switch. Deze zijn echter allemaal makkelijk te verkrijgbaar op PC, PlayStation 3, PlayStation 4 en zelfs de PlayStation Vita. Wie dus op schattenjacht wil gaan in deze langlopende reeks zal weinig hinder ondervinden!

De nadruk van de Trials of Cold Steel reeks ligt enerzijds op interacties tussen de personages en anderzijds de combat. Qua gameplay kan je je verwachten aan veel rondhangen met de personages in en rond “Class VII”, de studenten van hoofdpersonage Rean. Je hebt vrij veel vrijheid om tijd te spenderen met hen en om hen te versterken door allerlei quests en avonturen in bonus dungeons te ondernemen. Vervolgens speel je door het verhaal van dat specifiek hoofdstuk tot je het einde van het spel bereikt hebt. Op veel vlakken is deze gameplay loop gelijkaardig met die van Final Fantasy Type-0, maar dan veel beter uitgewerkt.

De combat is qua structuur en feel vooral te vergelijken met die van Final Fantasy X en Persona 5 met een diepgaandere twist. Op basis van ieders statistieken wordt er een beurtenrol opgesteld en elk personage op het veld kan beurtelings een handeling verrichten. Aanvallen verlaagt HP, speciale aanvallen gebruiken EP. Je wint als alles dood is. Deze dans hebben we al vaker gedaan. Na elk gevecht krijgen je personages ervaring en worden ze sterker. Deze hebben ook hun eigen speciale en unieke aanvalskrachten om het pikant te houden. Voorbeeld hiervan is het personage Juna die tijdens het gevecht haar type wapen kunnen aanpassen om zo haar vechtstijl een nieuwe twist te geven.  Personages kunnen ook magische Arts en unieke Crafts gebruiken om het tij te doen keren. Personages kunnen verder ook aangepast worden aan je speelstijl door hun specifieke voorwerpen te geven. Een nieuwigheid is het gebruik van Brave Orders. Hiermee kan je Brave Points, een energie die je krijgt door tactisch te vechten, gebruiken om speciale effecten te veroorzaken zoals meer schade of meer verdediging voor een paar beurten. Het spel weet echter ook dat je soms geen zin hebt om te grinden of om lange gevechten te herspelen. Wie vragende partij is, kan de snelheid van alle animaties verhogen zowel binnen als buiten gevechten met behulp van een hoge snelheidsmodus en kan ook moeilijke baasvechten makkelijker maken als blijkt dat je vastzit. Kortom, de gevechten zijn veelzijdig en tactisch, maar enkel maar zo frustrerend als je zelf wil.

Als eerste Trials of Cold Steel game zonder een handheld versie kreeg het derde spel een duidelijk boost in grafische fideliteit toen het uitkwam op PlayStation 4. De port op Switch probeert dit te behouden en slaagt daar vaak in, maar het botst soms wel op lagere resoluties en framerate problemen. Dit is echter een lage prijs voor de optie om handheld te spelen. Het spel bevat ook een sterke dub en een geweldige soundtrack die, zoals verwacht, ook op de Switch van hoge kwaliteit is.

Trials of Cold Steel III is een kanjer van een spel en ook op de Switch blijft deze een kanjer. De kwalitatief hoogstaande gameplay gekoppeld aan een sterk afgewerkt verhaal zou voor velen een reden moeten zijn om in deze reeks te duiken. We garanderen dat het jullie tijd zeker en vast waard zal zijn!