Preview: Dissidia Final Fantasy NT (PlayStation 4)
Dat wij fans zijn van JRPG’s, dat moeten we jullie niet meer vertellen. Reden te meer dus dat we zeer excited waren toen Square Enix ons een code stuurde voor de Closed Beta van hun aankomend Dissidia spel op PlayStation 4! We hebben heel het weekend gespeeld en vandaag gaan we jullie vertellen wat we ervan vonden!
De oude rotten onder jullie zullen Dissidia nog kennen als een reeks op de wijlen PlayStation Portable. Het idee erachter was best interessant. Neem de hoofdpersonages en slechteriken uit verschillende Final Fantasy games en laat ze tegen elkaar vechten om te zien wie de sterkste is. Voeg daarbij een deftige online multiplayer, een uitgewerkt verhaal en bikkelharde gameplay aan toe en je had een succesverhaal dat verschillende edities kreeg met alsmaar meer personages. Toen Dissidia echter naar de Japanse Arcades ging en dan aangekondigd werd op PlayStation 4 kon het geluk niet op voor de fans van zowel deze vechtreeks als de RPG reeks. Eindelijk al deze iconische personages in prachtige HD graphics die tegen elkaar vechten! Als dat geen 60 euro waard is, dan weten we het ook niet meer.
Tijdens de Closed Beta kregen we geen verhaal voorgeschoteld, maar mochten we wel de multiplayer proeven met niet minder dan veertien (!) personages. We hadden de keuze tussen de hoofdpersonages van Final Fantasy 1 tot en met 14 dus voor elke fan wat wils. De multiplayer draaide in ieder geval al super met zeer korte tijden qua matchmaking en zeer weinig lag tijdens de gevechten. Als dit is hoe het gaat zijn zodra het spel uit is, dan zal de multiplayer zeker de moeite zijn om te spelen.
Maar hoe zit het met de gameplay? Dissidia gebruikt een interessante formule bij zijn gevechten die aanpassing vraagt. Terwijl je rondloopt met je gekozen personages, acrobatische salto’s uitvoert en straffe klappen uitdeelt, zal je niet de levenspunten van je vijanden affecteren, maar wel je eigen Bravery. Dit is een getal dat de kracht van je aanval moet voorstellen. Als je dan een speciale aanval uitvoert op een vijand, zullen zijn levenspunten afnemen met een hoeveelheid gelijk aan jouw Bravery. Door klappen te krijgen, zal je Bravery echter afnemen en zodra je een vijand raakt met je speciale aanval, gaat je Bravery terug naar nul en moet je deze weer opbouwen. De dynamiek is dus duidelijk. Voer aanvallen uit op je vijanden en ontwijk slagen om je Bravery hoog te krijgen. Zodra deze hoog genoeg is, gebruik een speciale aanval en haal je vijanden neer met één grote aanval. In praktijk zorgt dit voor een zeer dynamisch vechtsysteem dat spelers toelaat zich te concentreren op het gevecht en minder op hun eigen levensbalk.
Gevechten worden uitgevochten in teams van drie tegen drie. Elk team heeft tijdens dit gevecht drie levens waar alle spelers toegang tot hebben. Het is dus mogelijk dat één slecht teamlid alle levens van het team opgebruikt en hen het gevecht kost. Dat gebeurt in de praktijk wel vaker. Dankzij het matchmaking systeem zal je echter rangen verdienen afhankelijk van je vaardigheidsniveau, dus je zal vaker dan niet vechten tegen vijanden die even ervaren zijn als jij. Teams moeten samenwerken om het ander team neer te halen en kunnen ook samen een “Summon” oproepen tegen het vijandig team door cores kapot te slaan en de energie uit die cores te verzamelen. Traditionele klopgeesten zoals Bahamuth, Shiva en Ifrit zijn uiteraard van de partij met hun eigen animaties, aanvallen en effecten. Het team dat als eerste zijn klopgeest oproept, heeft een duidelijk voordeel op de rest waardoor deze strategie zeker en vast de moeite waard is.
De veertien personages hebben elk hun unieke vechtstijl, aanvallen en speciale effecten waardoor ze allen op een eigen manier spelen. Toch zijn ze in vier grote groepen onder te verdelen. Assassins zijn snelle personages die niet veel schade doen individueel, maar na verloop van tijd heel pijnlijk uit de hoek kunnen komen. Voorbeelden zijn Zidane en Tidus. Zij staan in contrast met Vanguards. Deze personages, zoals Cloud en de Warrior of Light, moeten het vooral hebben van hun hoge HP en aanvalskracht. Ze zijn echter nogal log in beweging waardoor ze vooral incasseren in plaats van ontwijken. Marksmen zijn personages die van ver aanvallen met magie. In een rechtstreeks gevecht tegen een Assassin of Vanguard zullen ze het niet halen, maar van op afstand zullen hun vuurballen en bliksemstoten vaak hun waarde bewijzen. Voorbeeld bij uitstek hier is Terra. Als laatste hebben we de Specialists. Dit zijn personages wiens vechtstijl niet past in de bovengenoemde groepen en vaak hun eigen unieke manier van vechten hebben. Bartz uit Final Fantasy V past hierin omdat hij tijdens gevechten vaak van Job verandert en dus andere aanvallen krijgt. Deze personages zijn vaak moeilijker te gebruiken daardoor, maar wie ze onder de knie heeft, heeft meestal veel meer opties dan de rest!
Wat zijn onze bevindingen? Alle personages hebben hun eigen stijl en de groepen zijn vooral leidraden. We moesten alle personages eens uitproberen voor we uiteindelijk Cloud en Terra als onze favorieten uitkozen. De gevechten waren zeer heftig en wat ons vooral opviel was dat er een zekere leercurve is bij het spelen. Elk personage beweegt anders en heeft enorm veel offensieve opties. Koppel dit aan een UI die echt veel informatie toont en controles die niet simpel zijn en je hebt een spel dat wel wat aanpassing vergt. De blitse combat en de prachtige visuals maken echter veel goed. Ook de soundtrack met remixes uit verschillende Final Fantasy games en de omgevingen die allemaal gebaseerd zijn op iconische plaatsen uit de games verdienen veel lof.
Kortom, wij zijn hyped en dat smaakt naar meer! We kunnen niet wachten tot het spel effectief uit is!