Preview: Dragon Ball FighterZ (PlayStation 4)

Als Dragon Ball fans van het eerste uur zijn we altijd wel te vinden voor een potje vechten met onze favoriete Arische vechtersbazen. Of het nu gaat om een Budokai, een Tenkaichi of een Xenoverse, we zien het altijd zitten. Bandai Namco deed dit jaar veel ogen keren op E3 dankzij de voorstelling van Dragon Ball FighterZ, een gloednieuwe fighting game voor nextgen consoles door de sterke fighting game developer Arc System Works, bekend van de Guilty Gear en BlazBlue reeksen, maar recent ook van Dragon Ball Z: Extreme Butoden op 3DS. Wij krijgen een uitnodiging om het spel te spelen in zijn Closed Beta via PlayStation 4 en we gaan jullie met veel plezier onze bevindingen doorgeven!

Bij het opstarten van de beta werden we gedropped in een arena, niet ongelijkaardig aan de arena uit de bekende World Martial Arts tournament uit de reeks. We mocht een personage kiezen waarmee we konden rondlopen in chibi-stijl en we moesten een team maken bestaande uit drie vechtersbazen uit de reeks. Naast bekende vechters zoals Goku, Vegeta, Gohan, Frieza en Cell was er ook plaats voor andere personages in deze beta zoals Android 16 en uiteraard onze favoriet: Future Trunks. Na een praatje met de lokale manager mochten we in de arena staan terwijl de matchmaking service een passende tegenstander zocht voor ons. Een rode Frieza verscheen algauw om ons uit te dagen en zo begon ons avontuur.

Voor fighting game enthousiasten kunnen we heel droog zijn over de gameplay en visuele stijl. Beeld jullie de recentste Guilty Gear aan op PlayStation 4, maar dan met Dragon Ball Z en je hebt heel dit spel in notendop. Voor wie echter meer info wilt, geven we graag uitleg. Op het eerste zicht lijkt dit spel op een standaard technische fighting game die gebruik maakt van sprites. De visuele stijl met behulp van cellshading en de blitse animaties zouden de meeste gamers dit daadwerkelijk doen denken. Echter zijn het geen sprites, maar volwaardige 3D modellen die vechten op zo een hoge kwaliteit dat die illusie gecreëerd wordt. Dit is vooral merkbaar bij de introducties van de personages tussen de gevechten of tijdens de prachtige speciale moves waarbij de camera speelt met ons zichtpunt om een meer cinematisch ervaring te geven. Qua grafische pracht en praal is het spel al zeker en vast in orde. Laadtijden en effecten zien er goed uit en wij kunnen zeker en vast de Japanse voice cast smaken!

De gameplay is tegelijkertijd simpel, maar toch complex. Zoals je kan verwachten, is het mogelijk om heuse combo’s aaneen te kleven gebruikmakend van de vier commando knoppen, zowel op de grond als in de lucht. Van belang is hier vooral je tegenstander uit balans houden en zelf schade aanrichten. Zodra je genoeg speciaal meter hebt opgebouwd, kan je, afhankelijk van het personage, één of meerdere speciale aanvallen afvuren die veel schade aanrichten met een simpele knoppencombinatie. Strategisch gebruik hiervan is uiteraard van vitaal belang. Gezien je in teams van drie vecht, is er ook de mogelijkheid om te switchen tussen je verschillende vechtersbazen of om een personage even te laten verschijnen voor een korte speciale aanval in ware Marvel vs Capcom stijl. Zodra je de basisvaardigheden onder de knie hebt, speelt het spel zeer eenvoudig, maar het juist gebruik van deze personages om maximaal impact te hebben op het gevecht is een zeer gevorderde vaardigheid die enkel maar zal groeien na honderden gevechten. Hopelijk ben je klaar voor dit avontuur samen met Goku en vrienden!

De personages zelf zijn zeer verschillend en spelen allen uiteraard anders. Het beste voorbeeld kunnen we geven dankzij onze ervaringen met zowel Frieza als Majin Buu. Frieza is een long-range personage, wat impliceert dat hij vooral op een afstand projectielen zal afvuren. Hij is minder geschikt voor fysieke confrontaties vergeleken met personages zoals Majin Buu die korte, maar harde combo’s kan uitvoeren met veel schade en herhalende moves. Frieza heeft echter wel een groot assortiment aan moves waarmee hij afstand kan creëren tussen hemzelf en zijn tegenstander terwijl Buu dit net met zijn aanvallen probeert te mijden. Hun vechtstijl is dus totaal verschillend en geeft bij het spelen een totaal verschillende ervaring. Dit soort dieptegang zien we zeer graag in onze fighting games en dat belooft al voor de release!

Bovenal hebben we de beta zeer positief ervaring. Het spel draait lekker, de gameplay heeft dieptegang, de multiplayer server ging snel en het geheel is qua uiterlijk en presentatie van hoge kwaliteit! Dragon Ball FighterZ zal wereldwijd (!) uitkomen in februari 2018 en wij kunnen al niet wachten op de release!