Review: ActRaiser Renaissance (PC)

ActRaiser was een uniek spel ten tijde van de SNES dat niet veel mensen in onze contreien kennen, maar die zeker en vast een cult-fanbase heeft ontwikkeld doorheen de jaren, zeker naarmate er meer opties verschenen om de oudere backlog van de SNES te verkrijgen. Met ActRaiser Rennaissance krijgen gamers de kans om dit uniek spel te herbeleven in een modern jasje!

ActRaiser als naam zegt niet echt veel, dus een beetje context is nodig. Duizenden jaar geleden werd de Lord of Light, de godheid van deze wereld, verslagen door The Evil One en diens zes generaals. Monsters nemen de wereld over en de generaals delen de wereld in zes delen waarin ze de mensheid uitroeien en monsters alles laten regeren. Na een lange tijd rusten in zijn luchtpaleis ontwaakt de Lord of Light, jij dus, om te horen van zijn favoriete engel dat de mensheid nabij de uitroeiing staat en dat hij merendeel van zijn krachten kwijt is. Tijd voor een tegenaanval dus! Jij zal de monsters moeten verslaan en tegelijk de mensheid terugleiden naar zijn gloriedagen!

ActRaiser bestaat uit twee verschillende grote game modi. Namelijk het actie gedeelte en het citybuilder gedeelte. In het actiegedeelte zal de Lord of Light neerdalen op de wereld en persoonlijk monsters neerhalen met zijn zwaard en magische spreuken. De gameplay hier geeft wel wat weg van de oude Castlevania games met veel platforming, ontwijken van monsters en gebruik van spreuken. Op het einde van elk niveau (en soms in het midden) zal je een baas tegenkomen die je moet verslaan. Patterns ontdekken, aanvallen en ontwijken is de boodschap. Via je levensbalk zie je hoeveel slagen je nog kan nemen en je hebt per level een aantal levens afhankelijk van de moeilijkheidsgraad. Wie niet zo vertrouwd is met oldschool platforms kan zichzelf uiteraard onbeperkte levens geven.

Het veel groter stuk is het citybuilder gedeelte. In dit stuk controleer jij vooral een engel, maak je beslissingen rond gebouwen en gebruik je spreuken om de mensheid te helpen. Zo zal je je spreuken moeten gebruiken om gebied vrij te maken en vijanden op de kaart te verslaan. De mensen zullen, op basis van je aanwijzingen, evolueren om zo heel de kaart te vullen. Op de kaart zijn kerkers waaruit vijanden verschijnen. Je engel kan deze verslaan en de mensen kunnen deze kerkers uitmesten zodat er geen vijanden meer verschijnen. De mensheid zal je ook irriteren met hun problemen in de vorm van gebeden. Dit zijn vaak kleine missies die je moet doen, vaak met een beloning zoals een nieuw spreuk of voorwerpen.

Naast je stad, zal je ook forten en torens moeten bouwen rondom je stad. Om de zoveel tijd zullen monsters je stad aanvallen en gaat een nieuwe spelmodus, een tower defense minigame, van start. Hierin zullen zowel je engel als een lokale held de monsters te lijf gaan terwijl je forten en torens dienen aan als waakpunten. Zodoende moet je vijanden weerhouden van je tempel kapot te maken. Dit is een nieuwigheid in deze remake die toch wel welkom om is om de, eerdere lange, citybuilder stukken te onderbreken. Zodra alle kerkers zijn neergehaald, zal er een laatste kerker verschijnen met daarin een vijandige generaal als eindbaas. Door deze neer te halen wordt de regio permanent van de Lord of Light en kan je naar de volgende regio gaan om alles opnieuw te doen tot je uiteindelijk oog in oog zult staan met de Evil One. Als extra nieuwigheid bevat het Renaissance een extra regio die het origineel spel niet had.

Qua graphics is alles gegoten in een hedendaagse, alwat anime esthetiek. Zowel de mensen die bidden tot de godheid als de engel zien eruit als anime personages terwijl ze hiervoor enkel maar sprites waren. Dit zorgt wel voor betere karakteristiek. Verder hebben de omgevingen ook een duidelijke upgrade gehad. Het is moeilijk te ontkennen dat dit een bonafide remake is. Ook de soundtrack heeft een symfonische remake gekregen, hoeveel de oude chiptune nog steeds beschikbaar is als optie!

ActRaiser Renaissance is een verrassende aankondiging, maar zeker een welgekomen spel. Zijn unieke gameplay balans is nergens echt volledig nagemaakt, dus het is zeker een aanraden om te spelen!