Review: Digimon All-Star Rumble (PlayStation 3)

Iedereen die in de voorbije 20 jaar opgroeide kon in België niet naast bepaalde reeksen kijken zoals Pokémon, Dragonball Z en Yu-Gi-Oh!. Een andere bekende reeks uit die tijd is Digimon, volgens sommigen de grote rivaal van Pokémon. Op vlak van games en populariteit is het echter geen zware strijd. Digimon bereikte nergens, ook niet in Japan, zware populariteit en hoewel de reeks tot op de dag van vandaag nog steeds speelt, is het duidelijk welke reeks de strijd won. Ook op vlak van games is het een povere maaltijd en merendeel van deze games kwamen ook niet naar het westen. Vandaag bekijken Digimon: All-Star Rumble voor de PlayStation 3, één van die zeldzame games die onze contreien wel bereikten. Is hij de moeite?

De Rumble Arena reeks kreeg al een aantal games op de originele PlayStation en PlayStation 2 die vrij degelijk speelden. Deze games waren vooral interessant omdat ze een paar van de eerste games waren die de gameplay van Super Smash Brothers probeerden nabootsen, iets wat we vandaag nog zien bij games zoals PlayStation Battle Royale. Dit nieuwste spel is niet anders.

In de Digital World wordt een tornooi georganiseerd om de gemoederen op te beuren omdat er al lang niets leuks meer is gebeurd. De sterkste Digimon uit alle reeksen verschijnen ten tonele om mee te doen, maar algauw verschijnen oude slechteriken en blijkt dat niet alles zo pluis is als iedereen dacht. Tijd om een nogmaals de wereld te redden met wat hardcore Digigeweld!

Tijdens de story mode kies je een Digimon en speel je een heel kort platforming level waar je kleine voorwerpen zoals Digicards en coins kunt vinden. Deze zijn belangrijk om later voorwerpen vrij te spelen. De leukere stukken zijn echter de baasgevechten tegen de verschillende Digimon. Deze zijn echter heel schizofreen qua moeilijkheid. Sommige zijn poepsimpel terwijl anderen frustrerend moeilijk zijn. Het gaat hard in de Digitale Wereld!

Tijdens gevechten hebben personages een levensbalk en een speciale meter. Door voorwerpen op te pakken, is het mogelijk om deze te herstellen en naarmate je schade krijgt of speciale aanvallen gebruikt, gaan deze dalen. Je hebt verschillende aanvallen die je kan koppelen aan elkaar voor combo’s alsook een projectielwapen dat SP gebruikt. Qua verdediging kan je blocken, maar dit kan natuurlijk niet oneindig, en jezelf achter de vijand teleporteren ten koste van een groot aantal SP punten. Het gebruik daarvan is dus heel strategisch bepaald. Je wilt echter je punten sparen om te kunnen Digivolven.

Digivolven is een soort transformatie die Digimon kunnen ondergaan om een tijdelijke boost te krijgen. Zo kan de Digimon Agumon zichzelf tijdelijk veranderen tot de veel imposantere WarGreymon die op zichzelf een groots ravage kan aanrichten. Het is op zich vergelijkbaar met de Mega Evolution uit Pokémon en Nintendo heeft duidelijk de inspiratie daarvoor bij Digimon gehaald. In het spel zelf is het echter een problematisch concept omdat Digimon haast nooit op hetzelfde moment gaan Digivolven, want dit is gekoppeld aan hun SP balk. Zo krijg je situaties waar één speler opeens zijn supermodus uithaalt en de andere drie spelers nu moeten weglopen van hem tot deze boost weg is, tenzij ze het geluk hebben van zelf genoeg SP te hebben om te Digivolven. In de praktijk speelt dit gewoon niet leuk en ben je het kat en muis spel dat hierdoor ontstaat snel beu.

De winnaar van de wedstrijd is afhankelijk van de arena waar je vecht. Bij sommigen kan je maar X aantal keer sterven, bij anderen is het gekoppeld aan totale schade en bij nog anderen aan een tijdslimiet. Hoewel dit een leuk concept is, kon dit gewoon via opties worden geregeld aan het begin van elke match en lijkt het ons nutteloos om verschillende arena’s eraan te koppelen. Op vlak van multiplayer is het spel een degelijke partygame, maar het gebrek aan online multiplayer komt pijnlijk aan. In deze tijden is het gebrek van een online multiplayer voor een fighting game haast onvergeeflijk. We stellen ons ook vragen bij het laag aantal personages. Er zijn 12 speelbare Digimon, maar deze komen vooral uit de eerste reeksen alsook de laatste nieuwste reeks. Veel reeksen worden hierdoor volledig genegeerd.

Bij het downloaden van het spel wisten we sowieso dat dit geen echt mooi spel zou zijn. Het spel weegt maar 393 megabyte en dat is duidelijk zichtbaar aan de kwaliteit van de Digimon, de omgevingen en het geluid. Een enorme zonde omdat dit soort games het net moeten hebben van dit oog voor detail. De afwerking is niet wat het zou moeten zijn en qua visuele pracht is dit spel meer thuis op de PlayStation 2 dan op de PlayStation 3. Een vergelijking met next-gen games is dan ook volledig lachwekkend.

Digimon: All-Star Rumble is geen goed spel. Daar kunnen we al zeker van zijn. Het mist de nodige kwaliteit dat een spel moet hebben om die noemer te kunnen dragen. Is het echter een aankoop waard? Enkel voor grote fans van Digimon. Het spel is 100% fanservice en als fans van Digimon konden we dit smaken en kunnen we het spel aanraden. Als objectieve reviewers kunnen we dit echter niet. Stel jezelf dus goed de vraag of je fan genoeg bent van deze reeks en als dat zo is, ga ervoor! Je zal het je zeker niet beklagen!