Review: Dissidia: Final Fantasy NT (PlayStation 4)

De rijke geschiedenis van de Final Fantasy reeks bevat een groot personages die geliefd zijn bij gamers en dat is Square Enix uiteraard niet ontgaan. Jaren terug hebben ze daarom op de bekende PlayStation Portable het spel Dissidia bedacht, een vecht spel waarin deze personages tegen elkaar kunnen knokken. Dit spel alsook zijn opvolger was vrij populair en toen enkele jaren geleden een volledige HD versie van dit spel verscheen in de Japanse speelhallen wilden westerse gamers weten wanneer ze dit zouden kunnen spelen! Welnu, het wachten is voorbij! Onder de noemer Dissidia: Final Fantasy NT is het spel nu speelbaar op PlayStation 4 en wij gaan het aan de tand voelen!

De wereld van Dissidia is eigenlijk zeer simpel. Na hun respectievelijke games worden zowel de hoofdpersonages als de hoofdslechteriken opgeroepen door de goden Materia en Spiritus om aan diens te vechten tegen elkaar. Het is doel is om elkaar te verslaan en te zien wat sterker is. Het goede of het kwade. Deze cyclus speelt zich al eeuwen zo af en zal zo blijven duren, maar het biedt ons wel een kans om onze favoriete personages met elkaar te zien omgaan en tegen elkaar te zien strijden dus wij gaan niet klagen. De nieuwste strijder binnen deze oorlog is uiteraard Noctis uit Final Fantasy XV en wij gaan zijn verhaal, alsook het verhaal van verschillende andere personages volgen tijdens de huidige oorlog.

Bij het opstarten krijgen we al direct een nuttige tutorial aangeboden door een Moogle, een bekend mascotte personage uit de reeks. Hoewel zijn stem irritant is, zal hij jullie zeker en vast kunnen helpen gezien de controles van het spel niet van de poes zijn. Zijn stem kunnen jullie later uiteraard uitzetten. Gelukkig maar. De bedoeling van het spel is om met je favoriete personages zowel online als offline te vechten om zo memoria, treasure en gil te verkrijgen. Memoria laat jullie toe om nieuwe hoofdstukken in het verhaal vrij te spelen, treasure laat jullie toe om een lootbox open te doen voor drie random schatten waaronder nieuwe cosmetische pakjes, wapens en liedjes. Wees gerust, deze hebben geen impact op het spel en je kan noch treasure noch gil kopen met echt geld. Gil wordt dan weer gebruikt om de schatten uit de lootboxes te kopen zodat je zeker krijgt wat je wil. Zeer handig als je echt, maar dan ook echt dat nieuw pakje voor Cloud wilt. Jullie lezen het goed, het spel heeft een zeer sterke multiplayer focus en hoewel er een verhaal is, is deze niet waarvoor je hier kwam. Je bent hier voor de bikkelharde actie!

Maar hoe speelt het spel? Laten we even een match simuleren. Je start het spel door één van de zovele personages te kiezen. Elk personage heeft zijn eigen unieke vechtstijl en gimmicks uiteraard net zoals Cloud en Tidus volledig anders vechten. In grote lijnen zijn personages echter onder te verdelen in vier categorieën. De eerste zijn Vanguards. Dit zijn stoere sterke personages die op de voorste linie vechten en met zwaarden knotsen. Ze hebben veel aanvalskracht en veel verdediging, maar zijn niet specifiek snel of wendbaar. Cloud is hiervan het prototypisch voorbeeld. Dit is in contrast met de Assassin personages die het vooral moeten hebben van hun snelheid en wendbaarheid, maar eerder middelmatig zijn qua kracht en verdediging. Voorbeeld bij uitstek hierbij is Tidus. Verder heb je de Marksmen. Dit zijn personages die vooral van op afstand aanvallen met magie of andere wapens. Terra is een bekend voorbeeld van een marksmen. Deze drie classes vormen een soort driehoeksrelatie. Een Vanguard wint vaak tegen een Assassin, een Assassin tegen een Marksman en een Marksman tegen een Vanguard. Uiteraard speelt de vaardigheid van de speler een grote rol hierbij, maar deze personages hebben een duidelijke voordeel tegenover anderen. Een Assassin kan immers weinig rechtstreeks doen tegen de kracht van een Vanguard, maar Vanguard kan zijn kracht niet gebruiken tegen een Marksman omdat die op afstand blijft en projectielen blijft afvuren. Dit is echter geen probleem voor de Assassin die snel bij de Marksman geraakt en hem neerhaalt. Wat is dan een Specialist? Een Specialist is een personage dat niet onder de voorgaande valt en vaak vecht volgens zijn eigen regels. Deze hebben vaak ook unieke gameplay systemen waardoor ze moeilijker te gebruiken zijn, maar potentieel enorm sterk kunnen zijn in de juiste handen. Een voorbeeld hiervan is Bartz uit Final Fantasy V die kan wisselen tussen Jobs en zo verschillende rollen kan aannemen die sterker worden naarmate hij ze meer gebruikt. Deze wisselwerkingen tussen de personages zorgen ervoor dat je keuze aan personage even belangrijk is als je keuze aan teamgenoten. Een ongebalanceerd team zal immers sneller het onderspit delven.

Zodra je een personage kiest, zal je je teamleden ontmoeten. Gevechten in Dissidia zijn drie tegen drie dus je zal altijd met één of meerdere andere spelers moeten samenwerken. Jullie kiezen ook samen een Summon. Summons zijn uiteraard de grote opgeroepen beesten uit de reeks zoals Ifrit en Shiva. Deze bezorgen je niet enkel passieve boosts, maar indien je genoeg summoning crystals tijdens het gevecht kunt kapot slaan, kan je de summon zelf oproepen om je te helpen. Bij het start van het gevecht staan de twee teams tegenover elkaar en begint het gevecht. Elke speler kan dan rondlopen, glijden en klimmen zoals ze willen, maar vooral aanvallen is zeer belangrijk en dit gebeurt op twee manieren.

Elke speler heeft twee soorten aanvallen. Een Bravery aanval en een HP aanval. Bravery is in dit spel je aanvalskracht en elke speler begint met 1000 Bravery. Door Bravery aanvallen uit te voeren verlaag je de Bravery van je doelwit en verhoog je eigen Bravery. Komt de Bravery van de vijand op nul? Dan is deze Broken en kan hij even geen Bravery aanmaken. Een perfect doelwit voor een HP aanval. Als je je vijand kan raken met je HP aanval, dan wordt je Bravery rechtstreeks afgetrokken van zijn levenspunten en komt je Bravery tijdelijk op nul waarna het weer 1000 wordt. Het opzet is dus om door allerhande aanvallen je Bravery zo hoog te krijgen dat je je vijand zijn volledige levensbalk in één schot kunt vernietigen. Het systeem zelf is op zich heel onorthodox, maar in de praktijk zorgt dit voor een interessante wisselwerking tussen vechten, weg lopen en verdedigen. Elk personage heeft ook toegang tot een eigen unieke buff alsook twee buffs of debuffs die ze zelf mogen instellen. Je kan dus je personage afstemmen op je eigen speelstijl! Het gevecht eindigt zodra een team drie spelers heeft verloren. Dit mogen drie verschillende zijn, maar ook drie keer dezelfde. Teams zullen dus een zwakke schakel zoeken om zo het vijandig team neer te halen. Na het gevecht krijgen alle spelers een score en het winnend team krijgt een boost omdat ze gewonnen hebben. Deze score wordt dan omgezet in ervaringspunten voor zowel de speler als het personage. Als je level als speler naar omhoog gaat, krijg je meer Memoria en Treasure om te gebruiken terwijl het level van het personage zal leiden tot nieuwe HP aanvallen en buffs die je kan kan gebruiken. Tevens houdt het spel een wereldwijde ranking bij voor de beste Dissidia spelers. Zal jij aan de top staan?

Qua graphics hebben we hier te maken met het betere werk. De personages zien er strak uit en zowel de omgevingen als de speciale effecten zijn van hoog niveau. Vooral oude personages uit de tijden van de NES en SNES als de originele PlayStation zien blinken in strakke HD zal veel fans blij maken. De soundtrack bevat veel oude liedjes die een speciale Dissidia versie gekregen hebben, maar voor de puristen zijn ook de originele liedjes aanwezig. Gekoppeld aan heel degelijk stemwerk is Dissidia niet enkel op grafisch vlak maar ook op auditief vlak een echte prijs.

Dissidia: Final Fantasy NT is een fan-service spel in hart en nieren. Het is leuk, maar zonder de zware achtergrond en context ga je er als gamer weinig aan hebben. Dit kan voor veel gezegd worden, maar hier is dit echt wel zeer duidelijk. Dit gezegd zijnde is de fan-service van hoogste kwaliteit en al wie ooit genoot van een Final Fantasy game zal hier zeker en vast zijn plezier in vinden!