Review: Divinity: Original Sin 2 (PlayStation 4)

Het is niet elke dag dat we een game toegestuurd krijgen van Vlaamse makelij. Echter, wie al even de Belgische gaming scene volgt of soms wel eens een studio achter een bekende game opzoekt, zal al gehoord hebben van Larian Studios. Deze developer uit het Gentse staat vooral bekend om zijn Divinity reeks met hoogvliegers zoals Ego Draconis, Dragon Commander en uiteraard de bekende Original Sin. Vandaag mogen we de Definitive Edition van Original Sin 2 op PlayStation 4 uitproberen om te zien deze RPG de overstap van PC naar console goed heeft doorgemaakt.

Original Sin 2 is, net als zijn voorganger overigens, een isometrische RPG die heel vergelijkbaar is met de CRPG’s van weleer. Namen zoals Icewind Dale, Baldur’s Gate en uiteraard Planescape: Torment zullen gamers uit die periode niet onbekend in de oren klinken. Deze RPG bereikte de wereld ongeveer vorig jaar en heeft sindsdien een mooi traject afgelegd. Door alle lof en populariteit besloot Larian dan ook om het spel nog even te verbeteren en ook te voorzien van een console versie. De spelers die het oorspronkelijke spel op PC hebben gekocht krijgen uiteraard alle nieuwigheden gratis terwijl het console plebs mag dokken, wat eigenlijk logisch is gezien ze het volledig spel nieuw kopen.

De wereld van Rivellon is een heel interessante speling van de traditionele RPG formule waarin personages een krachtbron genaamd Source gebruiken om hun speciale krachten te activeren. Gebruikers van deze kracht staan dan ook bekend als Sourcerers (een geweldige naam overigens). Deze mensen zijn een probleem omdat er een magische dimensie is genaamd The Void waaruit monsters komen die aangetrokken zijn tot het gebruik van Source. Normaal gezien worden deze monsters, genaamd Voidwoken, tegengehouden door een super held genaamd The Divine die de krachten bezit van alle zeven goden van de wereld, maar de voormalige Divine is al een tijdje dood. Oeps. Als omstreden Sourcerer word je gebracht naar Fort Joy waar je de rest van je dagen in gevangenschap zal spenderen, maar dankzij een grote octopus ontsnap je uit de boot die je naar Fort Joy ging voeren. Een mysterieuze stem geeft je de naam Godwoken en geeft je de opdracht om de nieuwe Divine te worden en zo The Void tegen te houden. Een heuse queeste met veel ups, downs en vooral interessante RPG mogelijkheden in een unieke wereld!

Naast je hoofdpersonage ga je nog drie andere personages kunnen meenemen op je avonturen. Al deze personages, ja ook je eigen gemaakte personage, heeft een unieke backstory die vaker dan je denkt impact zal hebben op het verhaal. Larian heeft gekozen voor een RPG wereld die heel levendig is en niet enkel in design. Zo heeft elk personage vaardigheden die buiten combat impact hebben op de wereld. Een geoefend spreker kan vaak meer halen uit een personage dan iemand anders en het leuke is dat alle personages kunnen praten met alle personages. Zo is het mogelijk dat een gesprek totaal anders verloopt als je één van je andere personages het voortouw laat nemen. Niet enkel vaardigheden, maar ook uiterlijk is een factor. Een mooie wulpse vrouw zal immers een betere reactie krijgen dan een griezelige undead. Er is zelfs een vaardigheid die je toelaat om met spoken en diertjes te praten. Niet enkel is dit vaak gewoonweg leuk, maar deze personages kunnen je ook info en missies geven die je anders niet zou kunnen krijgen.

Kortom, er is veel te doen en te zien in deze wereld… maar het zal niet altijd even vredig verlopen. Je moet altijd klaarstaan voor een gevecht, maar dit kan ook al beginnen nog voor het gevecht begint. Als je goed anticipeert, kan je het gevecht al in je voordeel beslechten nog voor het begint. Zo kan je je personages al strategisch plaatsen op hoogtes, ontploffende tonnen in brand steken of zelfs je getrainde dief je vijanden laten beroven nog voor alles begint. Zodra het gevecht begint, zijn er geen regels meer. Behandel elk gevecht zoals een baasgevecht en gebruik je vaardigheden zoals je zelf het beste inschat. Original Sins 2 is immers gebouwd op een goede wisselwerking tussen die vaardigheden. Je levens en statistieken zijn uiteraard belangrijk, vaardigheden zullen vaker de doorslag geven. Dit omdat de combinaties van vaardigheden vaak exact werken zoals je ze in je hoofd voorstelt. Maak je een vuur zee aan de andere kant van het gevecht, dan is er geen enkel probleem om zowel je vijanden als die explosie tonnen erin te teleporteren. Laat je je vijand bloeden, dan zal die spreuk die hen verandert in een kip en hen kakelend laat rondlopen hen zeker laten uitbloeden. Ben je omsingeld, dan zullen die vleugels die je net hebt gegroeid je naar veiligere hoogtes brengen. Omsingel je vijanden met gifwolken en stuur je krijger, die als undead tevens genezen wordt door vergif, naar hen het gevecht daar te houden. Zodoende verliezen zij bonus levenspunten en zal jij genezen worden. Jullie begrijpen het al… het spel laat zowel speler als vijand enorm vrij in hoe creatief ze zijn in gevechten, dus moge de beste valsspeler winnen!

Maar wij spelen niet het gewone spel. Wij spelen de “definitive edition” en dan rijst de vraag uiteraard… wat maakt deze editie zo definitief? Toch wel een aantal nieuwigheden. Allereerst is het spel duidelijk geoptimaliseerd voor consoles waardoor het zeer vlotte framerates en resoluties kan halen ongeacht de grafische praal die het tentoon stelt. Daarnaast zijn er veel veranderingen aan de story en gameplay. Heel de derde act van het spel is herbekeken en aangepast op basis van feedback van fans en de eigen bedenkingen van Larian. Een nieuwe verlengde tutorial is toegevoegd om spelers beter klaar te stomen en voor spelers die vooral willen genieten van het verhaal is er een nieuwe Story Mode moeilijkheidsgraad. Larian heeft ook veel geleerd uit de console versie van de eerste Original Sin en dat zien we hier duidelijk. De controller interface werkt goed, probeert de PC-ervaring zo goed mogelijk om te zetten naar een console ervaring en slaagt daar degelijk in. Dit is uiteraard geweldig voor co-op.

Dat Divinity: Original Sin 2 een kaskraker van formaat was, stond boven alle twijfel. Het was vorig jaar zo en nu is dat nog steeds het geval. Deze ervaring op console krijgen met een jaar aan verbeteringen is dan ook de kers op de taart. Iedereen met een gezonde interesse in RPG’s moet dit spel gewoon in huis halen!