Review: Dragon Quest Builders (PlayStation 4)

Dragon Quest is een vaste naam bij Japanse JRPG fans die met dezelfde toon en respect wordt uitgesproken als Tales en Final Fantasy. Deze antieke JRPG, een tijdgenoot van de Final Fantasy reeks, werd gemaakt door de mensen van Enix, die momenteel het tweede deel zijn van gaming gigant Square Enix, en zit nu aan zijn elfde editie. Dit gezegd zijnde is de reeks nooit populair geweest in het westen. Dit probeert Square Enix nu te veranderen door allerlei spinoffs uit te brengen, zoals Dragon Quest Heroes, in de hoop deze reeks in de spotlight te kunnen plaatsen voor de aankomende release van Dragon Quest XI. De meest recentste daarvan, genaamd Dragon Quest Builders, gaan we vandaag bekijken!

Dragon Quest Builder speelt zich af vlak na het allereerste Dragon Quest spel. Rond het einde van dit spel krijgt de held van de slechte Dragonlord het aanbod om samen met hem de wereld te regeren. Normaal gezien zou onze held dit aanbod afslaan en de Dragonlord een aantal felle slagen van zijn degen verkopen, maar in dit scenario heeft de held het aanbod van de Dragonlord aanvaard met alle gevolgen van dien. De wereld is nu een duistere plek vol gevaar, ziekte en dood waar monsters regeren en waar de mensheid op punt van uitsterven staat. Daarnaast hebben ze de kracht verloren om voorwerpen te maken en bouwen, waardoor ze dus enkel planten kunnen eten, kruiden kunnen gebruiken en enkel kunnen schuilen in de ruines van de steden die gemaakt zijn door hun voorgangers. In deze wereld word jij, de legendarische Builder, wakker om de wereld te redden. Als de Builder zal jij doorheen de wereld reizen om de mensheid te leren hoe ze de wereld kunnen heropbouwen en om monsters te verslaan. Zodoende zal jij uiteindelijk de wereld redden door de gemene Dragonlord neer te halen!

Dragon Quest Builder heeft veel weg van het spel Minecraft qua achterliggende gameplay systemen. Heel de wereld is opgebouwd uit blokjes die jij vrij kunt kapot maken en meenemen om zo weer op te bouwen tot huizen en gebouwen. Zo zal jij onderdak bieden aan de mensheid en hen beschermen van monsters. Daarnaast zal jij doorheen de wereld voorwerpen vinden of verzamelen door het verslaan van monsters die je toelaten om nieuwe, krachtigere voorwerpen te maken. Zo zal je beginnen met een knuppel, maar na een paar uur spelen zal je rondlopen met een stalen zwaard dat uiteraard veel effectiever is tegen de horde monsters die buiten je standsmuren ronddoolt. Die stadsmuren zal jij ook moeten verbeteren, want hoewel je muren van aarde kleine monstertjes zullen tegenhouden, bieden die weinig weerstand tegen de grotere monsters die je stadje uiteindelijk zullen aanvallen! Als je die echter vervangt met kasteelmuren en je stad omringt met een gracht en spiesen, zullen je inwoners uiteraard veel beter slapen. Lukt het de monsters echter om binnen te geraken, dan kan je hen zelf ook nog in de pan hakken met het combat systeem dat veel weg heeft van een 3D hack en slasher.

Deze inwoners paaien en beschermen zal je hoofdbezigheid zijn in Dragon Quest Builders. Ze zullen je vaak sturen op missies om iets of iemand te vinden, om een voorwerp te vinden of om een kamer in je fort te bouwen. Deze laatste missies zijn het leukst omdat het spel bepaalde bonussen geeft aan je inwoners en je eigen personage door te kijken welke voorwerpen er in een kamer staan en deze kamer dan een functie te geven. Zo zal een kamer met twee bedden, een deur en lichtbron fungeren als slaapkamer om zo iedereen een levenskracht bonus te geven terwijl een kamer met een kookvuur en stoelen algauw de keuken zal worden die de honger van iedereen zal stillen. Dit is belangrijk gezien je zonder eten dreigt levenskracht te verliezen. Door de missies van je inwoners te volbrengen zal je nieuwe voorwerpen en recepten vrijspelen alsook dichter en dichter komen bij de baas van de regio. Die verslaan je dan in een uitgebreid baasgevecht waar je ook je stad moet beschermen van deze terreur! Zodra je de baas van de regio hebt verslagen, kan je naar de volgende regio waar je heel dit gedoe opnieuw mag doen om zo uiteindelijk tot bij de Dragonlord te geraken. Elke regio is dan ook uniek qua verhaal, personages en voorwerpen, waardoor er zeer veel te spelen is aan dit spel. Naast het uitgebreide verhaal is er ook nog de “Terra Incognita” modus waar de nadruk ligt op bouwen. In deze modus zijn er geen monsters en is het de bedoeling je mooiste bouwwerken te maken en delen online!

Grafisch ziet het spel er zeer degelijk uit en heeft het een zeer verrassend hoog bereik qua hoe ver je kan zien. Het is mogelijk om je fort van op een grote afstand te zien of om in de verte ruines of bergen gade te slaan. Dit geeft ons vooral een gevoel van grootsheid. Esthetisch is het spel zeker en vast ook. De gehanteerde mix van chibi stijl proporties en de traditionele stijl van bekende mangaka Akira Toriyama werkt uitzonderlijk goed. Qua geluid bevat het spel gemoderniseerde remixes van traditionele Dragon Quest liedjes, maar worden de oude geluidseffecten van de games nog steeds gebruikt. Hierdoor voelt het geheel zeer nostalgisch voor de oudere fans!

Dragon Quest Builders is een moeilijk spel om te klasseren. Is het een JRPG met Minecraft elementen of is het Minecraft met een degelijk uitgewerkt gevechtsysteem en verhaal? In ieder geval is het geheel enorm leuk om te spelen en bevat het zeker en vast veel waar voor jullie geld. Een aanrader van formaat!