Review: Fallout 4 (PlayStation 4)
Fallout is tegenwoordig nog moeilijk weg te denken uit de gaming cultuur. Wat eens begon als een kleine westerse RPG over het einde van de wereld is nu één van de meest gespeelde gamereeksen aller tijden en na zijn heropleving met Fallout 3 komt deze reeks zeker en vast geen fans tekort. Bethesda, de makers van de games, hebben dan ook deze fans mooi warm gemaakt voor hun nieuwste kaskraker, Fallout 4, door hem tijdens E3 dit jaar aan te kondigen toen deze zo goed als klaar was en deze in november uit te brengen. Je kan er niet meer naast kijken en de hype is duidelijk merkbaar. Fallout 4 is eindelijk uit en wij gaan er onze mening over geven!
In Fallout 3 bezochten we de Capital Wasteland, beter bekend als Washington DC, terwijl New Vegas gecentreerd was rond Las Vegas en de Mojave woestijn. Fallout 4 heeft uiteraard ook zijn eigen unieke locatie genaamd The Commonwealth. Voor wie iets van Amerikaanse geografie kent… dat is de regio rond Boston. Dit gebied zal ons speelterrein zijn in ons post-apocalyptisch avontuur, hoewel het uiteraard een atomische make-over heeft gekregen. Aan het begin van het spel duik je onder in één van de bekende Vaults en wordt je, samen met je gezin, ingevroren. Uit het niets verschijnen twee mysterieuze figuren die je gezin ontdooien, je partner neerschieten, je baby kidnappen en je personage weer invriezen. Wanneer je later op jezelf ontdooit, zin je uiteraard naar wraak. Helaas is het leven in de Wasteland niet makkelijk en is één persoon vinden allesbehalve simpel. Je avonturen zullen je in contact brengen met een veelheid aan personages en situaties. Hoe zal jij daarmee omgaan? Schiet je iedereen neer? Werk je samen met je vermeende vijanden om je doelen te bereiken? Onderhandel je met de verschillende facties om je eigen positie te verbeteren? Of ga je je zoektocht naar je zoon vergeten om je eigen leven in Boston uit te bouwen? De keuze ligt bij jou.
Bij het begin van het spel wordt je voor een spiegel gezet met als doel je personage uit te werken met het nieuwe systeem van Bethesda. Net zoals altijd geeft deze je uitermate veel opties om je gezicht te bewerken zoals je zelf wilt, maar het gebruiksgemak lag nog nooit zo hoog. Het is gedaan met de tijd waarin je 300 balken heen en weer beweegt om minuscule veranderingen door te voeren aan je personage. Nu hou je gewoon je cursor boven het gedeelte van je tronie die je wilt wijzigen en kan je deze rechtstreeks aanpassen met degelijke, alsook hilarische, resultaten als gevolg. Tijdens de speelbare introductie mag je dan ook je naam en statistieken bepalen.
Oude rotten van het vak zullen het bekende S.P.E.C.I.A.L. systeem van Fallout nog herkennen, hoewel deze in Fallout 4 versimpeld is. Je statistieken hebben nog steeds een zeker passief effect op je personage qua schade, vergaring van ervaringspunten en dergelijke, maar hun hoofddoel is om de verschillende Perks vrij te spelen. Dit zijn specifieke bonussen die je permanent kan activeren en deze zijn gekoppeld aan je statistieken. Elke keer als je met je ervaringspunten een niveau omhoog gaat, mag je een nieuwe perk kiezen om te activeren, maar dit kan echter enkel als je de nodige statistieken hebt. Je keuze van statistieken zal dus op heel ingrijpende manier je speelstijl vanaf het begin bepalen. Als je bijvoorbeeld weinig punten in fysieke kracht steekt, zal je mogen fluiten naar de mogelijkheid om je harnassen aan te passen, maar kan je de gespaarde punten wel in iets anders steken. Denk dus goed na bij het maken van je personage en gebruik zeker en vast de bijgeleverde Perk Chart om je statistieken te linken aan de Perks die je aanspreken! Het is uiteraard mogelijk om later je statistieken te verbeteren door met je vrijgespeelde perk-punten je statistieken te verhogen, maar dit komt ten koste van mogelijke Perks die je dat level dus niet kan vrijspelen. Kortom, je hebt je personage volledig zelf in handen!
Tijdens je avonturen door Boston heb je totale vrijheid en dat is best indrukwekkend. Je beslist zelf welke kant je opgaat en op wie je schiet. Het spel wijst je wel in de juiste richting, maar er is niets dat je kan verplichten om dit te doen. Om een voorbeeld te geven: tijdens onze zoektocht naar onze zoon kwamen we een aantal zwervers tegen die aangevallen werden door Raiders. Na wat bikkelharde actie waarbij het V.A.T.S. systeem ons hielp om hen in het hoofd te schieten, bleek dat deze zwervers op zoek waren naar een plaats om te wonen en zo begon een heel zijstuk van het spel waar we locaties in het spel heroverden van beesten en raiders om deze vervolgens te herbouwen zodat mensen daar een gelukkig leven kunnen leiden door bedden te maken, voedsel te telen, water te zuiveren en voor verdediging te zorgen. Op zich ben je nooit verplicht om dit systeem aan te spreken en om steden te bouwen, maar het is er voor wie het wilt. Dat is eigenlijk de essentie van de gameplay. Je moet niet, maar je kunt het. Jij bepaalt je eigen ervaring en dit is wat games zoals Morrowind, Fallout en Skyrim zo populair heeft gemaakt.
Qua dieptegang heeft Fallout 4 ook nieuwe systemen vooral op vlak van crafting en dit is tot nu toe ongezien in heel de reeks. Op strategische plaatsen (of in je eigen gebouwde basis) zal je locaties tegenkomen waar je je voorwerpen kunt versterken met componenten die je in avonturen kunt vinden. Aan het begin van het spel kan je kleine dingen doen zoals het handvat wijzigen of de statistieken verhogen, maar voor je het weet kan je een groot aantal effecten toevoegen aan je harnas (nu in meerdere lagen voor nog extra diepteging) en je wapens. Een andere nieuwigheid is het gebruik van Power Armor. In vorige games was Power Armor gewoon zeer dure armor die je pas later in het spel kunt krijgen. Nu krijg je Power Armor haast aan het begin van het spel, maar wordt deze gebruikt als tijdelijke boost die je met batterijen kunt opladen. Ook je Power Armor kan versterkt worden met upgrades opdat je deze tijdelijke boost maximaal kunt benutten.
Qua graphics zijn we tevreden. Het zijn, zoals we gewoon zijn van Bethesda, niet de beste graphics, maar de nadruk ligt bij hen op content, niet op visuele pracht. Dit gezegd zijnde is er veel moois te zien in de Wasteland. Vooral het weer, de dynamische zon en de nucleaire stormen konden ons zeker bekoren. Qua muziek is er weer een degelijke soundtrack in 50’s stijl present en is het stemwerk uitermate degelijk. Een nieuwigheid is het feit dat je personage effectief spreekt en dat conversaties dynamischer zijn. Het spel is dus meer in de trend van Skyrim dan New Vegas en dat is een grote verbetering. Een aantal personages zullen je ook bij gekozen naam benoemen en om dit te vervolmaken heeft Bethesda een honderdtal namen opgenomen. Dat is pas dedicatie.
Fallout 4 is geweldig. Zoveel mag duidelijk zijn. De mensen van Bethesda zijn in hun element als het over open-world RPG’s gaat en na elke kaskraker verhogen ze de verwachtingen die we hebben van het genre. Of het nu Skyrim of Fallout is, ze weten wat ze doen en ze zijn er bijzonder goed in. Als de post-apocalyptische thematiek van Fallout of het genre jullie aanstaat, dan is dit één van de kaskrakers die jullie dit jaar gespeeld moeten hebben.