Review: Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition
Meer dan eens creëren ontwikkelaars ervaringen die de beperkingen van hardware overstijgen. Of het nu om verhalende, grafische of technische redenen is, sommige games slagen er simpelweg niet in om hun visie op de gewenste manier te voltooien of, in het beste geval, is het buitengewoon moeilijk om een bepaald werk 100% te ervaren. Crystal Chronicles was een game dat volgens velen zijn tijd voorop was en niet tot zijn recht kwam op de GameCube. Dankzij de kunst van het remasteren, iets waar Square Enix een pro in is, hebben we na al die jaren de kans om dit spel opnieuw te beleven!
Crystal Chronicles werd ontworpen met multiplayer in gedachten, maar niet op een traditionele manier. Deze titel, exclusief voor de Nintendo GameCube, was een van de weinige games die optimaal gebruik maakte van de Game Boy Advance-verbindingskabel. Dankzij dit accessoire kunnen maximaal vier spelers deze wereld betreden met hun eigen scherm, specifieke doelen en taken die de groep helpen.Niet iedereen had echter een GameCube, FF Crystal Chronicles , de benodigde adapter en de vier GBA’s met hun respectievelijke kabels. De komst van online mulitplayer biedt hier gelukkig een oplossing!
Crystal Chronicles presenteert ons een wereld bedekt met een giftige mist. Deze stof is buitengewoon giftig voor de verschillende volkeren die op het grote continent leven. Dankzij de crystals kan dit gif geneutraliseerd worden. Helaas moeten deze mystieke items, net als een batterij, constant worden opgeladen. Op deze manier hebben ze van kleine steden tot grote steden avonturiers nodig die bereid zijn om verschillende gebieden te verkennen om mystieke druppels te vinden die de levensduur van de kristallen verlengen. Het is dus onze taak om een karavaan te vormen en zo de wereld iets langer in stand te houden. Elk jaar moet je immers drie druppels Myrrh kunnen bemachtigen om je dropte redden!
De nadruk op multiplayer zorgt echter voor veel aanpassingen aan de traditionele RPG formule. Zo is niet enkel het verhaal simpeler. Zo bevat het geen traditionele leveling structuur, maar moet je tijdens de verschillende dungeons kleinere monsters verslaan om zo hun magicite in handen te krijgen. Zodra je er genoeg hebt, kun je zwaardere aanvallen gebruiken en dus de grotere vijanden en bazen neerhalen. Door schatkisten te openen en grotere vijanden te verslaan, kan je je statistieken versterken. Op het einde van de dungeon mag je één upgrade houden en te rest ben je kwijt. Je wordt door sterker door jaar na jaar de dungeons opnieuw te doen en meer en meer upgrades te verzamelen. Een beetje de grind van andere RPG’s, maar anders. Combat is dan ook in real-time en je moet je aanvallen opladen voor je ze kunt gebruiken. Je kunt deze ook combineren of meerdere van dezelfde aanvallen laden om zo hun effect te vergroten. Een strategisch besluit waarbij je de laadtijd moet afwegen tegenover het risico!
Hoewel het spel uiteraard bedoeld is om met vrienden te spelen, is het zeker en vast mogelijk om te genieten in je eentje. Aan het begin kies je het ras van je personage (met bijhorende statistieken) en ga je erop uit. Als je met vrienden speelt, hoort één speler een kelk rond te dragen die iedereen beschermt van het gif, maar in je eentje zal een vriendelijke, doch ietwat chagrijnige, moogle deze rol aannemen. Het is een andere ervaring met meer nadruk op dungeon crawling dan op teamwork, maar zeker evenwaardig. Toch is er weinig reden om alleen te spelen dankzij online multiplayer.
Op technisch vlak is deze remaster dan ook zeker zijn tijd waard. Hoewel het zijn oorsprong als GameCube spel niet kan verhullen, is er wel duidelijk sprake van een overhaul qua grafisch fideliteit. Gekoppeld aan een sterke esthetiek en de strakke soundtrack die we van Final Fantasy gewend zijn, hebben we zeker en vast niets te klagen!
Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition is geen doordeweekse Final Fantasy ervaring, maar een experiment waarbij Square Enix iets nieuws probeerde met wisselend succes. Het is vooral interessant als een deel van de geschiedenis van de reeks gezien merendeel van de fanbase geen GameCube had indertijd. Als je open staat voor een ietwat andere ervaring, dan zal je aan dit spel zeker een leuke tijd hebben!