
Review: Final Fantasy Explorers (3DS)
De Final Fantasy reeks is al decennia lang één van de meest geliefde namen in de wereld van Japanse RPG van de NES tot nu. De glorieuze verhalen uit deze reeks staan bij veel gamers bekend als hoogtepunten van elke generatie en terecht. Toch zijn er naast de hoofdgames van de reeks ook een aantal spin-offs waar maker Square Enix experimenteerde met de formule en vaak heeft dat al geleidt tot prachtige games zoals de bekende Final Fantasy Tactics en Tactics Advance op respectievelijk de PlayStation 1 en de Gameboy Advanced. Final Fantasy Explorers is de recentste van deze games op 3DS en uiteraard gaan we die even bekijken.
Dit is normaal het stuk waarin we uitweiden over het verhaal en wat je rol zal zijn in dit groots verhaal, maar deze keer moeten we jullie helaas op jullie honger laten zitten. Er is een eiland in zee dat nog maar pas ontdekt is met een mysterieuze toren van kristal op en uiteraard zijn wij grote jongens die dit eiland willen plunderen. Algauw verschijnt er een dorpje waar avonturiers heen trekken om dit eiland te veroveren en jij bent één van deze avonturiers. Het is geen verhaal van niveau Shakespeare, maar als reden om monsters met de grond gelijk te maken doet het zijn job.
Wat de meeste van jullie echter niet zullen verwachten is dat dit geen JRPG is. Wie dit spel start in de hoop dat ze met vier mensen vijanden beurtelings in elkaar zullen slaan, zal bedrogen uitkomen. Dit is geen traditionele Final Fantasy. Zodra je de stad verlaat, zal je in een omgeving komen waar je vrij kunt rondlopen, op vijanden slaan en vaardigheden kunt gebruiken om aan te vallen en te ontwijken. De nadruk ligt hier dan vooral op je eigen vaardigheid en niet op de getalletjes die je aan je kant staan hebt. Het enige wat je immers kunt verbeteren zijn je vaardigheden en je uitrusting.
Final Fantasy Explorers laat je toe om één van 12 traditionele Final Fantasy jobs te gebruiken samen met de vaardigheden die die bevatten. Die dienen vooral om je progressie in het oog te houden gezien je, meestal, vrij bent om je vaardigheden zelf te kiezen. Deze vaardigheden zullen door gebruik ook evolueren door middel van een Crystal Surge. Zo zal je tijdens grote gevechten opeens een Crystal Surge krijgen waardoor je een boost in kracht krijgt en je vaardigheden tijdelijk evolueren. Nadien ben je vrij om deze geëvolueerde vaardigheden te kopen en die kunnen dan op hun beurt ook verder evolueren. Dit is best een diep systeem dat toelaat om op intuïtieve manier je eigen combinaties te maken. Je personage heeft ook de mogelijk om tijdelijk een “Trance” modus te gebruiken en in een bekend Final Fantasy personage zoals Cloud Strife of Lightning te veranderen. Uiteraard gaat dit gepaard met iconische vaardigheden en zware schade.
Op vlak van uitrusting zal je de grootste winsten aan kracht voelen. In het begin zal je zeer makkelijk upgrades vrijspelen door hier en daar voorwerpen te verzamelen en een monster of twee te verslaan voor drops, maar later in het spel is het niet ongewoon om een baas vijf tot tien keer te moeten verslaan om zijn drop te verkrijgen. De grind is zeer zeker aanwezig en mensen die al ooit Monster Hunter hebben gespeeld zullen dit herkennen. Dit is echter te verwachten bij dit soort games en is, op veel vlakken, een deel van de appeal ervan. Voor echte kracht moet je uiteraard werken en veel monsters verslaan!
Het spel is speelbaar op je eentje en er is een zeker Pokémon aspect aan gekoppeld waarbij je monsters kunt vangen en deze opvoeden als teamgenoten.
Verwacht echter niet dat deze monsters je even goed zullen verdedigen als andere spelers. De lagere missies zal je makkelijk met hen kunnen spelen, maar vanaf je hogere missies probeert zal het spel zelfs aannemen dat je vrienden meeneemt om je te helpen. Dit kan lokaal gedaan worden via de Ad Hoc multiplayer van de 3DS, maar het online component van dit spel verloopt vlekkeloos en je zal heel makkelijk andere spelers vinden om je bij te staan. Wees gerust dat je in team veel sterker zult staan.
Visueel kunnen we niet zoveel verwachten gezien dit een 3DS spel is dat in Japan uitkwam in 2014 en nu pas de overtocht maakt. Wat het echter mist aan grafische kracht wordt goed gemaakt via schattigheid en aesthetiek. De presentatie werkt goed en we hebben geen klachten daarover. Ook qua muziek en geluid zijn we veel gewoon van de Final Fantasy reeks en Final Fantasy Explorers stelt niet teleur.
Het moge gezegd zijn dat Final Fantasy Explorers anders is. Het is geen traditionele JRPG zoals we gewend zijn van Square Enix, maar eerder een monsterjacht RPG van huize Capcom. Toch weet Square Enix wat de Monster Hunter franchise sterk maakt en dit is voelbaar in de gameplay van Final Fantasy Explorers. Als je hongert naar dit soort gameplay met een Final Fantasy sausje of je wou het al altijd proberen, dan zal je hier een degelijke aankoop vinden.
Misschien lees je ook graag

Review: .hack//G.U. Last Recode (PlayStation 4)
22nd november 2017
Review: Trials of Mana (Switch)
30th april 2020