Review: Final Fantasy VIII Remastered (Switch)

Final Fantasy is al van oudsher een grote naam in de JRPG wereld. Al sinds de NES is deze reeks generaties aan gamers aan het verbluffen met grote, baanbrekende verhalen en iconische personages. Of je nu van de NES, SNES of PlayStation generatie bent, je hebt zeker en vast al ooit een Final Fantasy game in je collectie gehad en de aanhang rond de reeks valt dan ook niet te onderschatten. Met Final Fantasy VIII Remastered keren we terug naar de PlayStation tijd van de reeks om te zien of deze nog werkt in de hedendaagse gaming cultuur.

Met zo een lange geschiedenis is het uiteraard niet verwonderlijk dat oudere fans terugkijken naar de goede, oude tijd en deze willen herbeleven. De grote hype rond de aankomende remake van Final Fantasy VII is daar een duidelijk bewijs van. Square Enix is dan ook aan een grote inhaalbeweging bezig om deze games speelbaar te krijgen op alle hedendaagse consoles, van PlayStation tot Xbox tot Switch. Ze kregen in het verleden zowel de befaamde Final Fantasy VII als de klassieker Final Fantasy IX een remaster die hen speelbaar maakte met verschillende upgrades en verbeteringen zoals herwerkte graphics en allerlei extra nuttige opties die je toelaten om het spel anders te spelen en makkelijker te maken.

Final Fantasy VIII bleef echter vergeten, zelfs na diens verjaardag. Hoe dit kwam, is het onderwerp van verregaande speculatie. Volgens sommigen wilde het origineel team het niet herwerken. Anderen speculeerden dan weer dat de originele code van de game doorheen de jaren verloren of gecorrumpeerd was geraakt en dit zou dan weer voor vertragingen hebben gezorgd terwijl de code herschreven werd. We zullen vast nooit een officieel antwoord hierop krijgen, maar het belangrijkste is dat het spel hier nu is. Maar speelt het nog zo goed als weleer?

Final Fantasy VIII is het verhaal van Squall Leonhart, een jonge heerschap die school loopt aan Balamb Garden. De Gardens zijn prestigieuze elitescholen die hun leerlingen klaarstomen om te strijden in conflicten doorheen de wereld als een soort speciale interventie eenheid tegen betaling. Deze groepering heet dan weer SeeD. Het is Squall’s droom om lid te worden van deze organisatie. Het verhaal begint bij het eindexamen van Squall waarbij hij samen met zijn leerkracht Quistis moet vechten tegen Satan (stiekem oude Final Fantasy bekende Ifrit) en vervolgens moet deelnemen aan een gewapened conflict als eindstage. Lekker hardcore. Beeld je in dat je hogeschool je even een week naar Syrië zou sturen. Bij zijn diploma-uitreiking en het bijhorend feestje ontmoet hij een mysterieuze dame genaamd Rinoa waarmee hij een dans deelt. Uiteraard laat Squall nadien zijn oogje op haar vallen. De dag nadien wordt Squall opgeroepen voor zijn eeste missie en toeval wil net dat Rinoa de klant is. Deze ontmoeting start een heus avontuur dat uiteindelijk zal leiden tot een wereldoorlog en een conflict dat de grenzen van tijd en ruimte zal overstijgen. Spannend!

Zoals je wel kunt verwachten zal je in de huid van Squall kruipen terwijl hij de wereld verkent en problemen oplost. Final Fantasy VIII is dan ook ontwikkeld in de tijd van de PlayStation met alle kenmerken van die periode. Uitgestrekte 3D landschappen, wereldkaarten en uiteraard bij elk gevecht een overdreven overgang naar een apart veld waar zowel jouw team als die van de tegenstander tegenover elkaar staan en elkaar beurtelings mokerslagen verkoopt. Het spel staat bekend om zijn aparte systemen qua gameplay. Zo is Magie geen speciale kracht die je kan gebruiken zolang je energie hebt, maar is het gelijkaardiger aan een gebruiksvoorwerp. Je kan dus niet met je MP vier vuur spreuken en één cure gebruiken. Wat je wel kan is vier vuur spreuken bezitten en deze naar believen gebruiken tot ze op zijn. Nieuwe spreuken kan je verkrijgen door ze te onttrekken van vijanden en door ze te vinden in de omgevingen bij zogenaamde Draw Points.

Het systeem wordt zelfs complexer. Elk personage kan een Guardian Force of GF verbinden aan zichzelf die hij naar believen kan oproepen. Dankzij de kracht van deze GF’s kan je personage spreuken koppelen aan zijn attributen, aanvallen of resistenties door middel van het Junction systeem. Om het heel simpel uit te leggen. Als je bijvoorbeeld 20 vuurspreuken hebt, kan je deze koppelen aan je statistieken om deze te versterken, aan je HP om deze te verhogen, maar ook bijvoorbeeld aan je wapen om met vuur aan te vallen of je verdediging om minder schade te krijgen van vuur. Dit werkt ook met bijvoorbeeld gif zodat je per slag zoveel kans hebt om iemand te vergiftigen. Het systeem lijkt zeer complex, maar zodra je het doorhebt, merk je dat je heel interessante dingen kunt doen ermee en geloof ons, dit is zeer nuttig. Final Fantasy VIII is een spel dat de kracht van je vijanden verhoogt op basis van je level, dus je zal elk voordeel die je kunt uitputten zeker nodig hebben!

Qua nieuwigheden is er in de inhoud niet veel veranderd. Het spel bevat nog steeds dezelfde epische avontuur als hiervoor. De graphics hebben wel een duidelijke upgrade gekregen en zijn nu van hoog definitie. Uiteraard konden ze maar zo ver gaan met PlayStation graphics, maar het verschil is merkbaar. Verder bevat het spel een heel resem een nieuwe opties, gelijkaardig aan die in Final Fantasy VII en IX remastered, die je toelaten om het spel makkelijker te maken of sneller te maken. Dit voor fans die liever niet zoveel tijd spenderen aan grinden of hier vooral zijn voor het verhaal. De sublieme soundtrack van meester Nobuo Uematsu is uiteraard weer van de partij en is nog steeds een knaller.

Final Fantasy VIII was op de PlayStation een topper van formaat en dit is doorheen de jaren niet veranderd. Het nieuw HD jasje doet het spel veel goed en het geeft de kans aan nieuwe fans om dit episch verhaal te ontdekken en aan oude fans om te herontdekken. Zeker een aanrader!