Review: God Eater: Resurrection & God Eater 2: Rage Burst

Monster hunting games zijn één van de Japanse genres die niet vaak bij ons doorbreken. Naast de cult fanbase van de Monster Hunter reeks kan je in onze contreien maar weinig fans van soortgelijke games vinden. Dit is jammer gezien dit nu net een genre is dat niet enkel voor spannende momenten zorgt tijdens het spelen, maar ook nog eens een degelijke multiplayer ervaring kan bieden. De God Eater reeks wordt vaak aanzien als Sony’s antwoord op de Nintendo exclusieve Monster Hunter reeks en nu het eerste en het tweede spel speelbaar zijn op PlayStation 4 gaan we deze in een extra lange review eens grondig aan de tand voelen!

Beide God Eater games, dus God Eater: Resurrection en God Eater 2: Rage Burst, spelen zich af in een postapocalyptische wereld waarin reusachtige wezens genaamd Aragami de mensheid tot het uiterste hebben gedreven. Deze Aragami hebben de eigenschap dat ze niet enkel belachelijk snel evolueren, maar ook nog eens kunnen regeneren. Na een lange tijd leert de mensheid echter terug vechten door de cellen en lichaamsdelen van deze Aragami te fuseren met krachtige wapens om zo de God Arcs te maken die hen kunnen verslaan. Als lid van de organisatie Fenrir ben jij één van de elite God Eaters die met behulp van zijn God Arc jaagt op Aragami om zo de mensheid te beschermen. In het eerste spel speel jij een speciale God Eaters die kan wisselen tussen een mêlee wapen en een afstandswapen waardoor hij verschillende troeven in gevechten heeft. Het tweede spel laat je echter in de schoenen kruipen van een lid van de elite Blood groep binnenin de God Eaters die ingeschakeld wordt voor missies die de gemiddelde God Eaters niet aankunnen. In beide games zal je carrière als God Eater je leiden op een avontuur met unieke personages waarin je talloze reusachtige monsters zal neerslaan.

God Eater is een third person actie spel waarin jij als je eigen zelfgemaakt personage op missies gaat om de Aragami te verslaan. Zodoende zal je meer en meer verhaal vrijspelen en de personages beter leren kennen. Het spel heeft een zware focus op snelle en cinematische combat die hevig contrasteert met andere genre-genoten. Veel wisselen tussen aanvallen van dichtbij alsook op afstand is essentieel voor je succes als God Eater, maar ook actief ontwijken van aanvallen is ten zeerste aangeraden. Toch vecht een God Eater nooit alleen. Je zal altijd vergezeld worden door een aantal personages die je zullen helpen tegen de reusachtige Aragami. Wie graag alleen speelt, kan de AI deze rollen laten vervullen, maar voor de echte durvers is er ook de mogelijkheid om op pad te gaan om andere spelers door middel van online multiplayer om de zwaarste uitdagingen aan te gaan. In het tweede spel heb je ook toegang tot verfijndere gevechtstactieken waaronder de vernietigende Blood Arts die je toelaten om in één felle klap het tij van het gevecht te keren.

Tijdens elke missie en na het verslaan van bepaalde Aragami zal je voorwerpen vinden die je kan ombouwen tot nieuwe wapens en schilden waarmee je je prooi kan verschalken. Dit is essentieel voor God Eaters die hun gezondheid willen vrijwaren. Met verschillende soorten schade en verschillende elementen zullen slimme God Eaters een groot arsenaal opbouwen om in elke situatie de Aragami te slim af te zijn. Daarnaast kunnen individuele wapens ook versterkt worden door God Arcs van verslagen God Eaters te fuseren met je eigen wapens. Het crafting systeem is een robust en veelzijdig gegeven die je te allen tijde het gevoel heeft dat elke overwinning je net iets sterker maakt als God Eater.

Qua visuele pracht kunnen we niet om het feit dat beide games afstammen van de PlayStation Portable en PlayStation Vita, de handheld telgen van het Sony imperium. Er is duidelijke moeite gestoken in het overbrengen van de visuele stijl van de originele games en dat is zeker geapprecieerd. Samen met alle content uit de eerdere games alsook de tweede analog stick aan de controller om eindelijk op gebruiksvriendelijke manier de camera te controleren, zijn de verbeterde graphics de grootste nieuwigheid van deze release. Toch blijft het geheel een beetje basic uitzien en doet het ons vooral smachten naar een God Eater game dat specifiek voor consoles is gemaakt. De strakke soundtrack Go Shiina is gelukkige ook behouden.

God Eater: Resurrection en God Eater 2: Rage Burst vormen samen een mooi geheel aan monster hunting plezier goed voor een mooie 120 uur aan gameplay. Gezien de nadruk op verhaal en de snelle gameplay is deze reeks een mooi startpunt voor elke gamer die het genre al altijd al een kans wou geven, maar het nooit durfde wagen. Voor je geld krijg je hier enorm veel speelplezier en wij kunnen deze combinatie dus enkel aanraden!