Review: Injustice 2 (PlayStation 4)
De naam Injustice zal bij menig comic book fans toch wel een aantal belletjes doen rinkelen! Deze fighting game van veteranen Netherrealm Studios, bekend van de Mortal Kombat reeks, liet enkele jaren geleden heel wat stof opwaaien met zijn interessant verhaal, degelijke gameplay, sterke graphics en uiteraard comic book tie-in. Een vervolg hierop was uiteraard een zaak waar velen op wachtten en vandaag mogen wij deze aan zijn kiezen voelen.
Het verhaal van Injustice 2 volgt het origineel verhaal heel mooi op. Nadat de Superman uit onze dimensie samen met de Batman van de Injustice dimensie de wereld redde van Injustice Superman en zijn Regime, volgt een periode van heropbouw voor de wereld onder leiding van Batman. Toch heeft hij een groot aantal moeilijkheden omdat veel van zijn oude vrienden ofwel dood zijn ofwel nog lid zijn van de overblijfselen van Superman’s oude Regime die hem constant dwarsbomen. Voeg daarbij dan nog slechterikengroep The Society onder leiding van fan favoriet Gorilla Grodd, een duister plan om Superman te bevrijden door Black Adam en uiteraard een intergalactisch bedreiging onder superschurk Brainiac en je hebt een verhaal vol superhelden actie, twists en meer gevechten dan je ooit tijd voor zult hebben.
Bij het starten van het spel, merken wij direct een aantal nieuwigheden qua modi en personages op. Verschillende personages uit het eerste spel zijn uiteraard niet aanwezig gezien ze tegen het einde best wel dood waren. Toch is het roster niet verkleind. Integendeel. Nu is er immers meer plaats voor fan favoriete personages zoals de voorgenoemde Gorilla Grodd, Supergirl en uiteraard The Scarecrow. Zij komen allen met hun eigen unieke speelstijlen en combo’s. Daarnaast zijn er een aantal personages die specifieke skins hebben die hen veranderen in een ander personage. Ze bewegen en handelen nog steeds zoals vanouds, maar hun uiterlijk en dialoog is totaal anders. Een voorbeeld hiervan zijn The Flash en zijn tegenhanger The Reverse-Flash.
Vanaf het begin is duidelijk dat het combinatie systeem volledig is aangepast gebruikmakend van de feedback op het eerste spel. Zo bewegen personages zich veel sneller en hebben ze meer defensieve opties. Dit was een grote klacht in het verleden omdat personages die van op afstand aanvielen zoals The Green Arrow een duidelijk voordeel hadden tegenover andere personages. Ook nieuw is het gebruik van de kracht meter. Uiteraard was die er in het vorig spel al, maar nu heeft deze nieuwe mogelijkheden. Niet alleen kan je deze gebruiken voor super aanvallen, maar je kan deze nu ook activeren om kortstondig je personage zijn statistieken te verbeteren. Tactisch gebruik van de meter zal je bijvoorbeeld toelaten om uit bepaalde combinaties te breken, aanvallen te ontwijken of zelfs een super aanval te weerstaan. Daarnaast heb je bij bepaalde combinaties de mogelijkheid om meter burn te activeren. Hierdoor spendeer je een klein beetje meter energie om je aanvallen nieuwe eigenschappen te geven. Een schoolvoorbeeld is het geweerschot van The Joker. Normaal gezien is dit gewoon een aanval van op afstand die een beetje schade doet. Gebruik je echter wat van je meter, dan lanceert deze aanval je vijand de lucht in en kan je hem klaarzetten voor een heuse combo in de lucht. Dit soort dieptegang zijn we gewoon van sterke technische fighting games zoals Street Fighter en maken van Injustice 2 niet enkel een spel voor fans, maar ook een sterke fighting game.
Dit zorgt er echter wel voor dat het spel minder toegankelijk is voor nieuwe spelers. Het heeft een duidelijke leercurve voor je echt goed bent met je personage en dat voel je zeker en vast tijdens de verhaal modus. Om een groots verhaal te vertellen zal Injustice 2 je in de huid kruipen laten van een groot aantal DC Comics personages en je overal ter wereld laten vechten. Zo kan het conflict van verschillende kanten bekeken worden, wat uiteraard een meerwaarde is voor het verhaal. Wie al eerder games van Netherrealm Studios heeft gespeeld zoals Mortal Kombat 9 of X weet perfect wat we bedoelen. Hierdoor zal je echter vaak in situaties komen waar je met een onbekend personage moet vechten tegen een veelal sterke AI zonder diens moves te kennen. Lichtjes frustrerend voor nieuwe spelers, maar wel een heel leuke manier om een smaakje te geven van alle personages voordat je je waagt aan de zeer stabiele en robuuste multiplayer.
Ook interessant is de nieuwe Multiverse modus. Dit is de nieuwe modus die je toelaat om zowel online als offline interessante dingen vrij te spelen. Het werkt als volgt: in de Multiverse kies jij een personage om te zijn tijdens je oneindige avonturen in het heelal. Door dagelijkse en vaste uitdagingen te verslaan, speel je geld vrij die je kunt gebruiken om Mother Boxes te kopen, maar deze zijn ook te verkrijgen als standaard prijzen voor uitdagingen. Deze Mother Boxes komen in een aantal smaken en zijn eigenlijk de Loot Crates uit games zoals Overwatch. Door ze te openen, kun je nieuwe kostuums en harnassen vrij spelen voor je personages. Deze veranderen niet enkel het uiterlijk van je personage, maar geven je ook speciale effecten. Dit kan gaan van verhoogde statistieken tot aanvallen die er anders uitzien tot bonussen die het gevecht veel makkelijker maken. Koppel dit aan een levelingsysteem en vijanden met dynamische krachten en eigen gear en je hebt een ervaring die toch wel elke keer een klein beetje anders is. Voor de fighting game fanaat op zoek naar kwantiteit kan dit zeker tellen. Als kers op de vuurpijl kan je je vergaarde equipment en personages ook nog eens gebruiken in multiplayer… maar enkel als jullie allebei akkoord gaan. Kwestie dat je je vrienden niet volledig kapot maakt met dat superharnas dat je toevallig uit een Mother Box hebt gehaald.
Qua graphics en geluid was de originele Injustice al een hoogvlieger. Netherrealm Studios gaat bij al zijn recente games voor een sterke cinematische ervaring met opzwepende muziek, degelijk stemwerk en zeer gedetailleerde personages en omgevingen. Injustice 2 doet zeker niet onder voor zijn voorganger en we merken een paar duidelijke verbeteringen in grafische kwaliteit. Ook de animaties zijn vloeiend en zeker de visuele pracht van de grootse finishing moves kan ons bekoren. Enorm mooi om te zien.
Injustice 2 reageert duidelijk op de kritieken die het eerste kreeg door zijn zwakke plekken te verbeteren, maar het behoudt zeker en vast ook zijn goede punten. Het strak verhaal, het uitgebreid roster en de degelijke presentatie vloeit magisch over in de verbeterde gameplay en nieuwe game modi waardoor zowel fans van het origineel als DC fans in het algemeen en ook fighting game fanaten kunnen smullen. Een aanrader van formaat!