Review: Kingdom Hearts 3: ReMind (PlayStation 4)

Vorige jaar eindigde de langlopende Kingdom Hearts reeks met een grote finale in de vorm van Kingdom Hearts 3, paradoxaal het tiende spel in de Kingdom Hearts reeks. Ook wij hebben genoten van deze climax en onze review kunnen jullie lezen op de site. Toch vonden wij, net zoals vele andere fans, dat er meer mocht komen. Square-Enix begreep deze vraag en met Kingdom Hearts 3:ReMind hebben we weer een heuse brok gameplay om te bekijken!

Het is al langer de traditie binnen de reeks dat er een jaar na release een “Final Mix” versie uitkomt van een spel met extra cutscenes, verfijnde gameplay en extra levels/bazen. Normaal gezien moest je dan ook heel het spel opnieuw kopen voor de volle pot. We leven echter in modernere tijden waar DLC een ding is. Hierdoor kunnen we deze nieuwigheden kopen voor een veel scherper prijsje. Een dertigtal euro in plaats van zestig. Sommige dingen die normaal in de Final Mix zouden zitten, krijgt iedereen overigens gratis via een update. De verfijndere gameplay met nieuwe vaardigheden is voor iedereen beschikbaar via update 1.09 en als bonus krijgt iedereen de mogelijkheid om de iconische Oathkeeper en Oblivion keyblades vrij te spelen. Voor de grote brok nieuwe gameplay moet je echter de DLC zelf kopen. Deze gameplay bestaat uit drie unieke episodes die je één voor één moet uitspelen om toegang te krijgen tot de volgende episode.

In Episode ReMind herbekijken we het einde van Kingdom Hearts 3 vanuit een ander perspectief. Hoewel een groot deel van het einde opnieuw wordt gespeeld, voegt het spel drie nieuwe bazen toe aan het spel waaronder een alternatieve en relatief uitdagende nieuw eindbaas. Verschillende cutscenes en interacties zijn herwerkt of verlengd met nieuwigheden op bepaalde elementen uit het einde duidelijker te maken. Een andere grote nieuwigheid is de mogelijk om bepaalde baasgevechten te spelen met terugkerende personages Riku en Aqua (die tevens ook speelbaar waren in het origineel spel), maar ook met fanfavoriet Roxas uit Kingdom Hearts 2 en Days. Een unieke ervaring is dan ook het feit dat je na al deze tijd eindelijk kan spelen met Kairi, die haar debut maakt als speelbaar personage. Qua inhoud voegt deze episode veel toe aan het einde waardoor het geheel meer “af” aanvoelt. Het verhaal wordt veel verder uitgediept op basis van het nieuw perspectief en zo worden veel van onze vragen beter beantwoord. Kortom, geen klagen hier qua content.

In Episode Limitcut zitten we een jaar verder in het verhaal. Riku moet in de virtuele wereld de data van Sora gebruiken om meer informatie vrij te spelen over de situatie na het spel. In zijn weg staan echter de versterkte data versies van de slechteriken van Kingdom Hearts 3. Het stuk is rechtstreeks geinspireerd op de Garden of Assemblage uit Kingdom Hearts 2 waar je optioneel kon vechten tegen veel uitdagendere versies van de Organisation XIII uit dat spel. Het is dan ook zeer passend dat dit nu ook kan met de leden van de True Organisation XIII waartegen je hebt gevochten in de climax van Kingdom Hearts 3. Door de baasgevechten hun eigen arena en uitwerking te geven, komen deze meer tot hun recht waardoor de ervaring veel beter is. De bazen hebben dan ook veel hogere statistieken, nieuw aanvallen en unieke gimmicks waar je rekening mee moet houden. De modus bevat ook een unieke baas die niet aanwezig was in de climax van Kingdom Hearts 3. Kortom, het gros van deze episode is het doorploeteren van deze bikkelharde gevechten en dat is zeker en vast een tijdsrovende uitdaging. Het perfectioneren van de baasgevechten uit Kingdom Hearts 2 was voor menig fans een erezaak en we zijn blij om te zien dat deze traditie in ere wordt gehouden. Minder blij zijn we met het feit dat je alle baasgevechten moet verslaan om toegang te hebben tot de allerlaatste episode. Gelet op het feit dat dit de climax is van het spel met bijhorende implicaties voor de toekomst, is het best spijtig dat dit verstopt is achter dergelijke moeilijkheid. Per slot van rekening heb je hier ook voor betaald. Een optie om de volgende episode te bezien na het verslaan van één of twee bazen of om minder moeilijke versies te verslaan om te kunnen verder gaan zou op zijn plaats zijn geweest.

De climax van deze DLC is de Secret Episode. Deze bevat niet enkel een aantal mysterieuze cutscenes, maar ook een nieuw baasgevecht tegen een volledig nieuw personage. De moeilijkheid hiervan is dan ook maximaal en menig fans hebben dit gevecht al het moeilijkste gevecht in de geschiedenis van de reeks genoemd. Een gepaste climax voor deze DLC.

Het is duidelijk dat er veel liefde en moeite in deze DLC werd gestoken. Het afwerken van het verhaal, de toevoeging van nieuwe gevechten voor de harde kern en de link met mogelijke toekomstige games is meer dan we normaal horen te verwachten van DLC in deze tijden en Square Enix verdient hier alle lof voor. Wij kunnen deze DLC dan ook enkel maar aanraden voor fans die meer keybladegeweld willen!