Review: LEGO Worlds (PlayStation 4)

Waar zou de gaming en speelgoed wereld zijn zonder LEGO? Deze plastiek blokjes van Deense makelij hebben zo een groot cultureel impact op onze dagdagelijkse wereld dat we met moeite een wereld kunnen bedenken zonder. Van games tot speelgoed tot films, we leven echt in een LEGO wereld. Dit dachten de mensen van de bekende Traveller’s Tales vast ook toen ze aan de slag gingen voor LEGO Worlds en het is net dat spel dat we vandaag gaan bekijken.

In 2011 kwam er een spel uit dat de gaming wereld grondig veranderde. Jullie kennen het wel. Het heeft ook blokjes waarmee je dingen kan bouwen. Jawel, Minecraft werd toen een feit. Dat Minecraft zijn inspiratie haalde bij LEGO is geen geheim en het feit dat je LEGO sets kunt kopen gebaseerd op Minecraft is dan ook logisch. Sindsdien hebben een aantal games deze formule proberen bewerken zoals de geweldige Dragon Quest Builders en een LEGO variant moest er uiteraard komen. Toch heeft Traveller’s Tales in zijn eindeloze zak inspiratie gekeken om de formule interessant en leuk te maken met een eigenzinnige LEGO twist.

Het verhaal gaat als volgt (jawel, er is degelijk een verhaal!): Jij bent een astronaut die dankzij een meteoorregen crasht op een LEGO planeet. Om je ruimteschip te repareren heb je gouden blokjes nodig en deze kan je krijgen van de lokale bevolking, mits je hun problemen oplost! Geen nood, als ruimtepersoon heb je een aantal gadgets die je het leven makkelijker maken. Zodra je op elke planeet genoeg gouden blokjes hebt verzameld, kan je naar de volgende random en thematisch diverse planeet reizen om zodoende je weg thuis te vinden! Het spel neemt dus een zeer Scribblenauts-achtige houding tegenover zijn verhaal waarbij constant door middel van je vaardigheden puzzels moet oplossen in ruil voor een beloning die je toelaat om het spel verder te spelen of om beloningen te verkrijgen. Geweldig!

Qua gameplay zien we veel gelijkenissen met de eerdere LEGO games van Traveller’s Tales en we vermoeden dat dit spel dezelfde engine gebruikt. Je beweegt je immers op zeer gelijkaardige manier, hoewel je eigenlijk bijna overal op kunt klimmen. Hierdoor wordt het spel zeer toegankelijk. De grootste nieuwigheid in dit spel zijn de verschillende gadgets die je kan oproepen je te helpen bij het bouwen en om puzzels op te lossen. Centraal hierbij is de Discovery Tool. Deze kan elk LEGO voorwerp dat je ziet opslaan en in ruil voor studs, de lokale munteenheid, kan je deze kopen om zo onbeperkt in de wereld te doen verschijnen. Veel missies zullen vooral verwachten dat je een specifiek voorwerp of gebouw opslaat in je Discovery Tool om deze dan vervolgens ergens anders te toveren voor iemand.

Latere gadgets laten je toe om andere ingrijpende dingen te doen zoals het landschap aan te passen en de kleuren van vanalles wijzigen. Zodoende kan je bijvoorbeeld een huis schilderen als opdracht of een brug bouwen om iemand te helpen over een rivier te geraken. Kortom, je hebt veel opties. Het spel is ook zeer divers in de zin van dat je toegang hebt tot gebouwen en voorwerpen uit allerlei LEGO sets en je zelfs ook toegang hebt tot elk mogelijk basisblokje dat LEGO ooit heeft gemaakt. Je bent dus vrij om alles te gebruiken en aan te passen. Je Discovery Tool kan je eigen bouwwerken uiteraard ook opslaan zodat je die hippe toren of auto altijd tevoorschijn kunt toveren!

Elke planeet die je vrijspeelt heeft je een nieuwe gadget en meestal leer je die ook daar gebruiken. Dit is alles voorbereiding op de Free Build mode waarin je naar hartenlust zoveel kan bouwen als je zelf wilt. De Free Build mode speel je vrij zodra je het verhaal hebt uitgespeeld en, hoewel de story modus een mooi introductie is op het spel, komt deze naar onze mening een beetje te laat. Voor degenen die, zoals in Minecraft, willen bouwen zoals ze willen zonder enige limieten, is het doorspelen van het verhaal tijdsverspilling en we weten niet zeker velen het geduld daarvoor zouden hebben. Dit contrasteert met Dragon Quest Builders waar de Free Build modus aan het begin van het spel werd vrijgespeeld en je gewoon meer voorwerpen vrijspeelde naarmate het spel vorderde. Een gemiste kans om ook deze fans aan te spreken.

Gezien de mogelijkheden die het spel biedt om je eigen LEGO wereld op poten te stellen, zijn we verbaasd over hoe goed het spel eruit ziet. De blokken zien er heel mooi uit en op vlak van animaties hebben we geen klachten. Ook het muziek en stemwerk zijn van kwaliteit, maar met een ervaren developer zoals Traveller’s Tales achter het roer van dit spel, kon het ook niet anders!

LEGO Worlds is een geslaagde mix van de traditionele gameplay van de LEGO games met de interessante gameplay van Minecraft en dat is het grootste compliment dat we het kunnen geven. Indien de voorgaande zin jullie interesse heeft opgewekt, is dit spel zeker en vast een aankoop waardig!