Review: Minecraft Dungeons (PC)

Minecraft is een van de grootste succesverhalen uit het indie video game-landschap. Spreek de naam Minecraft uit en menig persoon van iedere generatie zal vast wel weten waar je het over hebt. Oma en opa misschien niet, maar soit. Een spel dat miljoenen spelers heeft en dubbel zoveel fortuin heeft gemaakt op zo goed als elk platform: Minecraft heeft zijn blokkerige teen ook ondertussen al eens gestoken in de wateren van andere genres. Er was een Telltale point-and-click spel genaamd “Minecraft Story Mode”, bijvoorbeeld! Nu komt Mojang op de proppen met “Minecraft Dungeons”. Dit is een hack-and-slash dungeon crawler die je kunt zien als een Minecraft variant van Diablo. Natuurlijk is Minecraft Dungeons niet zo uitgebreid als de immer bekende Diablo franchise, maar zijn de juiste stappen genomen geweest zodat iedereen van het genre uren plezier hieraan kan winnen.

Waar Minecraft een open world sandbox spel is waar alles kan en mag vol van crafting, bouwen en mijnen, hangt er aan Minecraft Dungeons een reden aan je queeste in de vorm van een verhaal: Een dakloze “Illager” genaamd Archie was iemand die afgesnauwd werd door iedereen dat hij leerde kennen. Op een bepaalde dag komt hij terecht op een machtig object genaamd de “Orb of Dominance”. Dit is de McGuffin van het verhaal. Een beetje de Infinity Stone van Minecraft Dungeons. De Orb geeft hem machtige krachten maar vervormd zijn ziel ook. Zo verandert hij in de “Arch-Illager” en zoekt hij wraak op al diegenen die hun Octo Tentakel-neus de andere kant uitdraaien. De wereld valt onder zijn terreur met zijn nieuwe leger die dorpen aanvalt en de dorpsbewoners tot slaven neemt. Nu is het natuurlijk aan de held, jij (ja, jij!), om hem te verslaan en de Minecraft wereld te herstellen naar zijn eerdere glorie!

Het spel is onderverdeeld in verschillende levels waar je verschillende opdrachten krijgt om naar het volgende level te kunnen geraken. Dit kunnen dingen zijn zoals dorpsbewoners redden of je naar een bepaalde plek begeven. Ook al is dit gebaseerd op Minecraft, veel “minen” en “craften” zul je niet doen. Eigenlijk geen! Dat is weggelaten om de focus vooral te leggen op de dungeon-crawling zo goed mogelijk te laten werken: je gaat op onderzoek in elk level voor elk mogelijk kistje vol met loot vast te krijgen. Loot kan je krijgen van onder andere vijanden, de omgeving en schatkisten. Dit kunnen behulpzame items en sterke wapens zijn. Het onderzoeken dat je doet in de kerkers, bossen en andere omgevingen zal je belonen voor van het pad af te stappen om extra schatkisten te vinden. Tussendoor vecht je tegen de bekende hordes van vijanden. Er zijn ook sterke baas gevechten aanwezig, dus wees voorbereid! Alle bekende elementen uit de Minecraft zijn natuurlijk wel aanwezig. Het gegrom van de zombies ben je nog niet zo gauw van af. Om dan maar te zwijgen van de Creeper. Ssss. Je hebt wel een trouwe hond dat jou kan helpen en rond volgen. +1 voor de good boy!

Over vechten gesproken: Het spel geeft zijn eigen draai aan het genre. Zo is er geen gebruik van character classes of een skill tree zoals bekend in het genre, maar draait het grotendeels over welke krachten je op je wapens gooit. Je kan jouw wapens laten enchanten met Enchantment Points om extra krachten op je wapens te krijgen. Dit kan je doen bij de Blacksmith in je thuisbasis: een plek waar je ook jouw eigen huis hebt en je de wereldmap kunt bekijken om naar een ander level te gaan. Als je beslist van de enchantment er af te halen krijg je ook die enchantment points weer terug. Heel handig als je een enchanted wapen zomaar eens vind, maar liever gewoon die puntjes ervan krijgt.

Visueel ziet het er enorm goed uit. De klassieke Minecraft stijl blijft natuurlijk aanwezig maar met gebruik van wat fraaie lichtbronnen straalt deze blokkendoos als nooit tevoren. Ook voor de oren is het een plezier! De sound design in het spel zorgt voor een paar immersieve sound effects die je meteen doen inleven in de magische wereld vol mysterieuze kerkers en spectaculaire gevechten. De soundtrack is er goed in geslaagd om dit spectaculaire gevoel nog een niveau hoger te brengen. De muziek doet ons terugdenken aan de sfeervolle soundtrack van C418 uit de originele Minecraft, maar dan in een episch jasje gegooid.

Het is een relatief kort spel maar plezier en de herspeelbaarheid factor zijn zeker aanwezig! Zowel Minecraft fans die iets nieuws willen als de dungeon crawler fans zullen hun plezier goed hebben aan dit nieuwe Minecraft avontuur!

Minecraft Dungeons is nu beschikbaar op Windows, PlayStation 4, Xbox One & Nintendo Switch.