Review: SD Gundam Battle Alliance (PC)
Het is moeilijk om een Gundam-spel te overtreffen in termen van wat het te bieden heeft. Het pure plezier van twee robots te zien vechten is gewoonweg ontzagwekkend en zeker iets wat we allemaal wel eens met speelgoed hebben nagebootst. Van boven tot onder voelt SD Gundam Battle Alliance aan als een liefdesbrief aan oude fans van de anime, omdat je in wezen een Gundam-historicus speelt. Echter, degenen met slechts oppervlakkige kennis van het verhaal zullen het verhaal van het spel ongelooflijk ingewikkeld vinden.
Je speelt als een onzichtbare commandant die samen met je onderofficier Juno van het slagveld wordt geplukt. Je bevindt je in een digitale ruimte waar een AI de Gundam-geschiedenis bijhoudt. Het enige probleem is dat er in de mappen steeds breuken voorkomen die botsen met de canongeschiedenis en jij moet de inconsistenties corrigeren. De meeste verhaalscènes spelen zich af als visual novel segmenten.
Elke map is een ander stuk van het Gundam-verhaal als geheel en veel iconische personages worden ontmoet, samen met hun Gundam. Dit is zo ongeveer waar de noodzaak om het verhaal te volgen ophoudt. Wie echter een lore fanaat is, zal het geheel willen blijven volgen voor de leuke cameo’s en twists.
De gameplay is waar alle redenen om SD Gundam Battle Alliance op te pakken en te spelen te vinden zijn. Combat is het verwachte hack and slash en schietwerk dat je kunt verwachten van de actiegerichte Gundam-games. Elke Gundam heeft een melee en ranged attack, en twee sub-skills die voor extra vuurkracht zorgen.
Er zijn 62 speelbare suits en elk suit voelte vrij uniek aan. Van snellere melee-aanvallen tot zwaardere klappen die aanvoelen als het zwaaien met een warhammer, elk pak dat ik probeerde was een nieuwe ervaring en zorgde voor een leuk stukje ritme in het goed leren gebruiken van de Gundam.
Er zijn drie klassen waarin elke Gundam valt. Er is Sharpshooter voor afstandsgevechten, All-Rounder voor een evenwichtige klasse, en Infighter voor melee-heavy.
Er zijn twee soorten missies die allemaal ongeveer hetzelfde verloop hebben. De Break missies betreffen het rechtzetten van enkele, nou ja, breuken, in de Gundam geschiedenis. Dan zijn er True missies waarin je te zien krijgt hoe datzelfde stukje geschiedenis uit de Break missie eigenlijk zou moeten verlopen. Het spel biedt vanaf het begin een normale en makkelijke moeilijkheidsgraad, die vóór een missie kan worden gewijzigd. De missies eindigen dan met een gevecht tegen minstens één speciale Gundam-vijand die veel sterker is en meer moeite kost om te verslaan.
Het upgraden van een Gundam is ongelooflijk eenvoudig, in feite het verplaatsen van een schuifregelaar in een van de vier statistiekgroepen: HP, Boost, Melee en Ranged. Drie daarvan spreken voor zich wat betreft wat ze betekenen en wat ze verhogen. Boost, daarentegen, dient als een stamina-balk die wordt leeggezogen door zowel gevechten als vliegreizen.
Al deze upgrades resulteren in een echt level, al is het meer een markering van statische vooruitgang dan iets anders. Missies hebben allemaal een voorgesteld level wanneer je de kans krijgt om ze uit te voeren. Ik leerde al snel dat het voorgestelde level meer een vereiste is.
Het grootste verschil in elke Gundam is het aantal bruikbare medkits. Deze items genezen je, maar er is slechts een beperkt aantal gebruiksmogelijkheden per Gundam. De Gundam die ik koos had er maar drie en ik voelde vaak hoezeer dat me beperkte als ik door een bijzonder taaie baas werd gefocust, waarbij mijn HP te snel afnam om de medkits er nog toe te laten doen.
Als je medkits op zijn, kun je jezelf niet meer van 0 HP herstellen. Als jij en je partners allemaal worden uitgeschakeld, mislukt de missie. Zolang ze beschikbaar zijn, kunnen de medkits worden gebruikt nadat je bent neergeslagen, maar ten koste van veel minder HP.
Nieuwe Gundam-types worden verkregen door blauwdrukken te krijgen tijdens missies. Deze worden meestal gedropt door aces. Elke Gundam heeft een bepaald aantal blauwdrukken nodig om gebouwd te worden. Hoe verder je in het spel komt, hoe meer blauwdrukken je nodig hebt en hoe meer aces je moet vinden in verschillende missies
Hoewel de missies zelf enigszins eenvormig zijn, zijn de kaarten waarop ze plaatsvinden plezierig. Ze zijn niet te groot om hinderlijk te worden en niet te klein om het gevoel te krijgen dat je bij de hand wordt genomen. De latere missies hadden ook een zekere mate van puzzel en doolhof in de kaarten, wat een leuke afleiding was van alleen maar van punt A naar punt B gaan.
Qua muziek en geluidseffecten kunnen we rekenen op het betere werk van de verschillende reeksen uit het Gundam universum. Bandai heeft al vaak bewezen dat ze Gundam met respect behandelen dat is hier ook zo. Grafisch is het spel zeker degelijk. De esthetiek valt te pruimen en er is niets dat in het oog springt als zijnde lage kwaliteit.
SD Gundam Battle Alliance is een spel voor Gundam-fans, maar kennis van de serie is niet zo belangrijk om er plezier aan te beleven. Als je gewoon geweldige actie-RPG gameplay wilt met enkele van de beste mechs die ooit in anime zijn geïntroduceerd, dan zit je met dit spel goed.