Review: Sword Art Online: Hollow Fragment (PS Vita)

Leven in een MMORPG is een droom die vele gamers wel werkelijk zouden willen leven. In het verleden hebben games zoals de .Hack reeks dit thema al aangesneden, maar geen enkele deed het zo goed als de anime Sword Art Online. In Sword Art Online volgen we de avonturen van Kirito die samen met 10 000 mensen vast komt te geraken in een MMORPG. Omdat deze gespeeld wordt via een toestel genaamd NerveGear (een soort nakomer van de Oculus Rift die de bewegingen van je ruggengraat kan interpreteren in een spel) kunnen ze niet zomaar het spel stoppen. De maker van het spel legt uit dat ze enkel mogen vertrekken zodra de laatste baas is verslagen op level 100, maar als ze dood gaan in het spel, sterven ze in de echte wereld!

Het concept vond algauw gevolg bij de gemiddelde animefan en hoewel het tweede deel van de anime teleurstellend was, wordt het eerste deel vaak aanzien als één van de betere anime’s uit de voorbije tien jaar. De anime kreeg daardoor niet alleen een vervolg, maar ook een aantal games. Deze hebben nu eindelijk de overstap naar het westen gemaakt.
Sword Art Online heeft tot nu toe twee games gekregen. Deze heten Infinite Moment en Hollow Fragment. Voor de westerse release van dit spel heeft Namco Bandai besloten om Infinite Moment, origineel een PlayStation Portable spel, een upgrade te geven met PlayStation Vita graphics en deze samen met Hollow Fragment uit te brengen in het westen. We krijgen dus voor ons geld de content van twee volledige games.

Deze twee games passen best goed in elkaar ongeacht het feit dat het oorspronkelijk twee verschillende games waren. Fans van de anime weten dat Kirito en vrienden nooit de 100ste verdieping van het spel hebben bereikt omdat ze op de 75ste verdieping een manier vonden om het spel te winnen. In dit spel gebeurt dit dus niet en blijven ze vastzitten. Ze hebben dus geen andere keus dan verder te spelen in de hoop het spel te winnen. Dit spel zou dus kunnen fungeren als een vervolg op het eerst deel van de anime. Tegelijkertijd wordt Kirito ook geteleporteerd naar een deel van het spel genaamd “The Hollow Area” waar hij een meisje ontmoet met de naam Philia. Deze Hollow Area kan je in dit spel ook verkennen en vormt een deel van het spel. Je doelen in dit spel zijn dus tweeledig. Je moet uit het spel zien te geraken alsook het mysterie van de Hollow Area oplossen en Philia redden zodat je haar mee kunt nemen uit het spel.

Het is opvallend hoe trouw de makers van dit spel waren aan de originele anime. Afgezien van een paar details zoals personages Leafa en Sinon die ook aanwezig zijn in het spel, ook al komen ze van andere games in het universum, is heel de ervaring van Sword Art Online gedetailleerd nagebouwd. Kirito moet samen met de andere spelers op zoek gaan naar de bazen van elk level, info over hen vergaren via quests, hen mogelijk verzwakken door voorwerpen te vinden en dan vooral… zorgen dat iedereen sterk genoeg is om hen te verslaan.

Kirito heeft de keuze om een partner mee te nemen op deze avonturen. Naast logische partners zoals zijn vrouw Asuna en best friend forever Klein, merken we dat veel personages uit vorige afleveringen aanwezig zijn om te helpen. Niet al deze personages zijn even sterk, maar daarom niet minder vitaal voor je spel. Bazen moet je immers in groep verslaan, dus het versterken van al je personages is van groot belang om de kracht van Kirito’s Assault Team te verhogen. Daarnaast zullen al deze avonturen je toelaten om intiemer te worden met je partners, wat natuurlijk kan leiden tot een paar interessante taferelen als Kirito kiest om ontrouw te zijn tegenover zijn vriendin Asuna. En voor jullie het vragen, het is mogelijk om een homoseksuele relatie te starten met Klein achter de rug van Asuna. Een vrij gedurfde keuze van de game developers.

Het vechtsysteem van Sword Art Online wordt nooit echt uitgelegd, hoewel er enorm veel naar verwezen wordt in de anime. Na zoveel jaar weten we dankzij dit spel eindelijk hoe het werkt. Alle personages hebben an sich dezelfde kracht en het grote verschil in vaardigheid komt via hun wapenkeuze. Hoe beter je wordt in een bepaald wapen, hoe meer mogelijkheden je krijgt zoals aanvallen en versterkende of genezende magie. Omdat we natuurlijk niet zelf in het spel kunnen kruipen, laat het spel ons toe om aanvallen vast te maken aan onze knoppen. Zo doen we een offensieve aanval met cirkel, kunnen we ontwijken met het kruisje, dient het vierkantje om vijanden te onderbreken midden in hun aanval en verdedigen we met de driehoek terwijl we tactisch rondbewegen. Als we de L of R toets ingedrukt houden, kunnen aanvallen vastmaken aan meer knoppen. Zo kunnen we dus een totaal van twaalf aanvallen meenemen naar het slagveld.

Wat we vooral in het oog moeten houden, naast logischerwijs onze levenspunten, is zijn de SP , RISK en Burst meters. Je kan Burst een beetje zien als een actiemeter in andere games. Hoe voller deze is, hoe meer acties je kan uitvoeren. Normaal gezien wordt deze snel genoeg weer vol, tenzij je RISK-meter vol zit. RISK is ongeveer hetzelfde als aggro in MMORPG’s. De vijand vestigt meer aandacht op Kirito en door het constant ontwijken en slagen incasseren, kan Kirito minder schade aanrichten en herstelt zijn Burst trager. RISK kan je echter van je afdoen door op de “Switch” knop te drukken. Door een “Switch” uit te voeren met je partner, nemen zij de RISK van je af en kan jij herstellen en schade aanrichten. Na verloop van tijd zal je partner zelf een “Switch” uitvoeren en moet jij de vijand even te lijf zodat zij kunnen herstellen. Het resultaat is een vrij vloeiend vechtsysteem dat enorm tot zijn recht komt tegen latere vijanden. Een leuk aspect is dat je partner je tijdens het gevecht advies geeft en jij hen advies kunt geven via commando’s alsook complimenten kunt geven op hun vechtstijl. Dit herstelt je SP balk, dus het is zeker de moeite.

Naast het vrij diep gevechtsysteem, moeten we ook de wereld van het spel complimenteren. We bezochten graag de stad van Arc Sophia waar je kan uitrusten, praten met vrienden, voorwerpen kunt kopen en op dates gaan, maar vooral de omgevingen buiten de stad zijn enorm kleurrijk en mooi om te ontdekken. Het OLED scherm van de Vita komt goed tot zijn recht in dit kleurrijk spel en we moeten zeggen dat dit één van de mooiere Vita games is die we al gezien hebben. De wereld voelt ook heel levendig aan omdat alle hoofdpersonages hun eigen bezigheden hebben en actief werken om sterker te worden in voorbereiding op de baasgevechten. De wereld stop dus niet als Kirito buiten beeld is. Het is ook vaak het geval dat je tijdens je eigen avonturen andere personages tegen komt die zelf met iets bezig zijn zoals zoeken naar waardevolle voorwerpen of trainen. Je kan dan kiezen om hen te helpen, wat natuurlijk de kracht van je Assault Team ten goede komt. Ook de muziek is heel levendig binnen en buiten gevechten. We herkennen een aantal liedjes uit de reeks en alle stemacteurs uit de originele Japanse reeks zijn terug om hun personage te vertolken. Als er één ding is dat we zeker kunnen appreciëren bij dit soort games zijn het Japanse stemmen!

Sword Art Online: Hollow Fragment is een zeer geslaagd spel. Niet alleen krijg je enorm veel speeltijd voor je geld door het feit dat dit twee games in één zijn, maar het is voelbaar hoeveel liefde er gestoken werd in dit spel door de makers als je kijkt naar de details in de gamewereld en het vechtsysteem. Het is bovenal een spel dat druipt van kwaliteit. Hoewel het zeker sterk genoeg is om op zichzelf te staan, kunnen we het moeilijk aanraden aan mensen die de reeks niet kennen omdat het een vervolg is op de reeks. Ben je echter een fan die een beter einde wou knopen aan de anime of iemand die enorm genoten heeft van Sword Art Online, dan is dit spel je geld zeker waard.