Review: Trials of Cold Steel IV (PlayStation 4)

Jullie hebben eerder gelezen over onze avonturen in de wereld van Trials of Cold Steel bij onze review van het derde exemplaar in de reeks op de Nintendo Switch. Dit maakte echter deel uit van een grotere push om deze reeks naar huidige consoles te brengen. Vandaag spelen we het volgend deel van deze push, namelijk Trials of Cold Steel IV op PlayStation 4!

Wie even een introductie nodig heeft voor deze wereld, gelieve even onze review voor Trials of Cold Steel III erbij te halen. Stiekem zouden we echter aanraden dat jullie het derde spel erbij halen en uitspelen voor jullie naar het vierde spel gaan. We blijven immers de avonturen van Rean Schwarzer volgen met alles erop en eraan. Meer nog, Cold Steel III en IV waren oorspronkelijk bedacht als één groot lang spel dat, om praktische redenen, in twee werd gesplitst. III eindigt op een zware cliffhanger waar IV uiteraard op inpikt. Het is dus niet zoals de Final Fantasy reeks waar bijna elk spel zijn eigen verhaal is. We zouden in het algemeen aanraden dat jullie heel de Cold Steel en voorgangers spelen om mee te zijn met het verhaal. Het is een beetje vergelijkbaar met een langlopende anime. Je kan moeilijk inpikken op aflevering 600 van One Piece en verwachten dat je mee bent.

De verwachting is uiteraard dat spelers van III rechtstreeks naar IV springen, maar die overgang gaat helaas niet zo vloeiend als je zou denken. Het verhaal moet immers weer op gang komen en de nodige tutorials moeten uitgespeeld worden. Een beetje jammer gezien heel het project één groot geheel hoort te zijn, maar ergens ook logisch gezien er bij de originele release een tijdje was tussen beide games. Wie echter rechtstreeks de sprong maakt, zal zich onmiddellijk thuis voelen in de gameplay. De systemen zijn immers bijna identiek. Enkel intern zijn de getallen aangepast om de ervaring een beetje meer te balanceren.  Zo zal je veel tactieken die werkten in III niet meer kunnen toepassen op IV omdat die gewoonweg minder schade doen. Dit zorgt ervoor dat de ervaring, zeker tijdens baasgevechten, tactischer aanvoelt. Dezelfde dieptegang bij het uitbouwen van personages blijft uiteraard present. Je kan nog steeds de overdreven en vaak totaal gebroken builds uit het vorige spel gebruiken.

Het verhaal van het spel vloeit in een persona-achtig systeem verder waarbij de tijd en kalender relevant is. Hoe verder het verhaal gaat, hoe meer plaatsen, events en sidequests vrijgespeeld worden. Verder ben je uiteraard verplicht om steden en dungeons te onderzoeken waar nodig om specifieke voorwerpen te vinden en vijanden te verslaan voor personages. Dit is vooral gedragen door het verhaal en gezien we hier de climax hebben van een quadrilogie zijn er veel losse eindjes. We zien immers personages en details terugkeren uit niet minder dan negen games met 39 speelbare personages. Kortom… hier zit veel in. Het is de climax die Star Wars had gewenst en niet kon bereiken onder Disney!

Qua graphics kunnen we niet veel zeggen. Dit zijn en blijven ports van portable games en dat is zichtbaar. De Switch en PlayStation 4 maken het allemaal een beetje mooier, maar de bron bestanden zijn wat ze zijn. Aanvaardbaar, maar dit is niet Final Fantasy VII Remake. In contrast is de soundtrack nog steeds van de hoogste orde en is het stemwerk zeer geslaagd. Het verhaal is mooi ondersteund en de kwaliteit is er.

Trials of Cold Steel IV is moeilijk om aan te raden op zichzelf. Het maakt deel uit van een veel groter geheel en moet binnen dit geheel gespeeld worden als climax van het verhaal. Dit gezegd zijnde is het een waardige climax en fans mogen zeer tevreden zijn. Als JRPG is het niet enkel een aanrader maar een hoogtepunt! Ons advies: als deze reeks jullie interesseert, haal ze in huis en speel ze door. Het impact is vergelijkbaar met de Yakuza reeks en zeker de moeite waard!