Review: Warhammer 40K Inquisitor Martyr (PlayStation 4)

Bloed voor de bloed god, schedels voor de schedel troon! Jawel, we gaan het hebben over Warhammer en dan wel de 40K variant. Hoewel Warhammer niet het meest mainstream ding aller tijden is, kunnen we ook niet zeggen dat het nog zo niche is als vroeger. Waar dit universum vroeger vooral door miniature en table top gamers bekend stond, begint het ook al door te sijpelen bij de gemiddelde geek dankzij een groot aantal projecten. Voorbeeld bij uitstek is Warhammer 40K: Inquistor – Martyr dat we vandaag toegestuurd kregen voor PlayStation 4!

Ja, wat kunnen we zeggen over Warhammer 40K als setting. De mensheid heeft de ruimte eindelijk bereikt en zich verenigd in het Imperium of Man onder de God Emperor of Mankind. Echter, het universum is een duistere plek en doorheen de eeuwen is ook dit Imperium vervallen in een godsdienstige cultus dat machines vereerd als religieuze symbolen en de God Emperor als letterlijke God met dagelijkse offers om deze in leven te houden. Het alternatief is dat de krachten van Chaos, of de andere ergere dingen die ronddwalen in de duisternis, ons komen vernietigen. Binnen deze duistere wereld ben jij een Inquisitor, een soort religieuze geheime agent die missies uitvoert binnen de rijk. Wanneer een mysterieus schip genaamd de “Martyr” opeens verschijnt in je werkingsgebied, ga jij even een kijkje nemen. Voor je het weet, wordt je langs alle kanten belaagd door de krachten van Chaos en geraakt je verzeild in een zoektocht dat je doorheen het Imperium stuurt om zo de geheimen van de Martyr en diens bemanning te doorgronden.

Fans van de setting kunnen blij zijn, want zodra het spel opstart, voelt het vooral authentiek aan. De omgevingen, concepten, geluiden, teksten en manier van spreken blaakt van die bekende Warhammer 40K stijl. Hierdoor worden we direct opgeslorpt in de setting en krijgen we al meteen zin om te verkennen opdat we zien wat er ons in elke kamer te wachten staat. Kamers is inderdaad iets dat we vaak gaan zien. Inquisitor is immers een isometrische action RPG met nadruk op combat, het verslaan van vijanden en uiteraard vette loot vinden om zo sterker te worden. Als deze beschrijving een beetje plastisch overkomt, moet je gewoon maar denken aan de bekende Diablo-reeks. Inquisitor heeft immers veel weg van traditionele dungeoncrawlers en lootfests tot op het punt dat het niet inaccuraat zou zijn om het te beschrijven als Diablo met geweren en dat is eerlijk gezegd een compliment.

Voor je moordlustige escapades heb je keuze tussen drie verschillende personages. De Crusaders, een juggernaut bekend om zijn harnas en grote geweren, de Assassin die, zoals je de naam wil impliceert, de sluipmoordenaar uithangt en de Psyker, een tovenaar met mentale krachten. Deze vormen uiteraard het bekende warrior – rogue – mage trio uit elke betere RPG. Alle drie de personages hebben elk drie startende varianten, maar dit bepaalt vooral je personage aan het begin. Je bent zeker en vast welkom om je personage naar eigen goesting uit te bouwen. Een voorbeeld. Je kan als Crusader aan het begin gaan voor de versie die zich vooral specialiseert in gevechten op afstand, maar nadien is er niemand die je kan tegenhouden van vaardigheden te nemen die je toelaten om met je kettingzaag zwaard de troepen van Chaos van dichtbij aan te vallen. Je bent dus niet gelimiteerd en je kan je personage zelf bepalen qua speelstijl en feel.

Terwijl je verkent, dingen leest en schatkisten opent, zal je uiteraard moeten vechten. Je personage heeft hiervoor een aantal opties. Allereerst kan je jezelf verstoppen achter cover om net iets minder van je vlezig lijf te tonen aan je vijanden terwijl jullie heen en weer schieten. Uiteraard kan je ook handgranaten smijten zoals in elke goede shooter. Merendeel van je schade zal echter komen via je vaardigheden. Elk wapen en schild dat je handen krijgt heeft een aantal vaardigheden. Twee indien je het met één hand hanteert en vier indien je er twee gebruikt. Deze zullen gekoppeld zijn aan de toetsen van je controller. Zodra je je doelwit hebt gekozen, druk je op de toetsen om je wapen op verschillende manieren te gebruiken. Een Lasgun, zijnde een groot laser geweer, zal je vaak de optie geven om één projectiel te schieten, verschillende te schieten, een gemikt schot af te vuren voor kritieke schade en het wapen zeer snel afvuren. Uiteraard moet je hierbij altijd je ammunitie in oog houden. Gebruik je dan weer een zwaard en schild, dan zal je twee slagen hebben met je zwaard en een block knop voor je schild. Je wapens bepalen dus je speelstijl en dit heeft voor en nadelen. Een wapen dat je leuk vindt zal uiteindelijk outdated geraken en het nieuwe heeft mogelijk vaardigheden die minder tof zijn. Dit balanceren met je speelstijl is uiteraard de uitdaging. Je kan twee loadouts meenemen voor de nodige flexibiliteit

Het spel is onderverdeeld in korte missies die aan elkaar gekoppeld zijn met een verhaal. Op het einde krijg je punten en loot afhankelijk van wat je deed tijdens de missie en de moeilijkheidsgraad ervan. De loot is random gegenereerd, dus je zal mogelijk wapens en harnas vinden die niet passen voor je speelstijl, maar die kan je uiteraard verkomen om wel degelijke wapens te kopen. Als je genoeg punten hebt, kan je levels omhoog gaan. Niet enkel krijg je dan toegang dat nieuwere en exotische wapens, maar je krijgt vaardigheidspunten en statistische punten om je personage mee uit te bouwen. Hierbij zijn er een groot aantal skill trees waarin je je kunt specialiseren en velen zullen enkel maar openen zodra je bepaalden dingen in het spel hebt gedaan. Kortom, er is veel ruimte om je personage aan te passen naar believen.

Zoals we eerder al hebben aangehaald, is het spel zeer sfeervol. De omgevingen, designs en graphics zien er zeer authentiek uit en dat siert hen. Het spel draait ook enorm vlot, maar de graphics zijn dan ook niet van de allerhoogste kwaliteit, dus dat is te verwachten. Een grote pluim willen we geven aan het stemwerk. De dialogen zijn zeer goed geschreven en we werken wel dat de stemacteurs zich geamuseerd hebben bij het inspreken van de, laten we zeggen, zeer dramatische uitroepen van de personages.
Inquisitor is een spel dat duidelijk de fans van de setting blij wil maken en als je op zoek bent naar een degelijke Warhammer ervaring, dan is dit zeker je ding. De setting en gameplay is echter veel ondoorgrondelijk voor leken, waardoor deze hen zou afstoten. Wie het echter een kans wil geven, zal zeker en vast aangenaam verrassend worden door dit spel!