Review: Wildstar F2P (PC)

MMORPGs zijn, zoals jullie wel weten, de grote tijdsdoders op vlak van PC gaming. Samen met MOBA games zoals League of Legends zijn MMORPGs, de bekende Massively Multiplayer Online Role-playing Games, de twee meest gespeelde genres op het platform en dat verbaast niemand uiteraard. Deze twee genres bieden immers iets aan dat moeilijk te doen is op console en met toppers zoals World of Warcraft en Final Fantasy XIV is dit een genre dat al goed weet waar het heen wil en wat werkt. Vandaag gaan we eens even Wildstar aan de tand, maar niet zomaar Wildstar toen het uitkwam. Onlangs werd er nieuw leven in dit spel geblazen als een gratis MMORPG en wij gaan eens kijken hoeveel nieuw leven er werkelijk in zit.

Wildstar is een raar spel om te beschrijven. Toen het ten tonele verscheen in 2014 wist niemand echt wat met dit spel te doen. In een markt waar zelfs giganten zoals Electronic Arts geen succesvolle betalende MMORPG kunnen handhaven verscheen Wildstar met zijn oude methodiek en maakte inderdaad een straffe plons. Het is echter niet verwonderlijk dat dit gebeurde, want Wildstar begon zijn development in tijden toen betalende MMO’s nog steeds een ding waren. De makers achter spel waren dan ook oude leden van Blizzard, de schatrijke makers van World of Warcraft. Toch kon zelfs dit talent het spel niet redden van een herwerking naar F2P of free-to-play in de hoop meer spelers te lokken.

Ook in het verhaal en de systemen achter het spel kan je de invloed van Blizzard zien en, gezien het succes van World of Warcraft, is dit niet zo een slechte zaak. Het is dan ook geen slechte veronderstelling om te stellen dat Wildstar iets weg geeft van World of Warcraft IN SPACE. Op de nieuwe planeet Nexus verschijnen twee facties die strijden voor controle van de wereld en de technologie die er te vinden is. Langs ene kant heb je de Dominion, een beetje te vergelijken met de Empire uit Star Wars, terwijl je langs de andere de Exiles hebt, een beetje te vergelijken met de Rebels. Terwijl spelers in contact komen met de wereld en de wezens die daar rondlopen, zullen ze uiteraard ook in contact komen met vijandige spelers van de andere factie om zo een zekere Horde versus Alliance dynamiek te creëren die we kunnen herkennen in veel hedendaagse MMORPGs.

Qua gameplay volgt Wildstar ook veel conventies die zijn voorgangers groot hebben gemaakt. De classes en beroepen hebben nu misschien allemaal zeer futuristische namen, maar laten we eerlijk zijn, ze vallen nog steeds binnen de bekende MMO driehoek van Tank – Genezer – Schade. Sommige classes zijn misschien iets ruimer gevat, maar daar komt het nog steeds op neer. Wat interessanter is, is het feit dat Wildstar zijn speciale aanval gebaseerd is op een systeem genaamd “telegraphs”. Dit wil praktisch gezien zeggen dat speciale aanvallen van spelers en vijanden op de grond verschijnen als zones waarin schade wordt toegebracht of hersteld. Sterke spelers zullen daarom hun bewegingen zo aanpassen opdat ze de aanvallen van vijanden kunnen ontwijken, zelf zoveel mogelijk vijanden meehebben en uiteraard zo goed mogelijk samenwerken met hun teamgenoten.

Hoe verandert het spel echter nu het gratis is? Vroeger lag de nadruk van de economie op een geldeenheid genaamd C.R.E.D.D.. Deze was speciaal omdat je met C.R.E.D.D. speeltijd kon kopen voor Wildstar en het dus mogelijk was om zelfs geld te verdienen met het spel. Nu het spel gratis is, valt dat systeem weg. Deze is vervangen door andere methodes waarmee de developers geld kunnen verdienen zoals een in-game shop. Deze shop verkoopt vooral voorwerpen die je personages er leuker kunnen doen uitzien zoals haarverf en pakjes. Ze verkopen ook voorwerpen die je toelaten om sneller door het spel te geraken zoals ervaringspunten en teleportaties. Niet alleen kan je deze voorwerpen kopen met geld, maar je kan ze kopen met Omnibits, een munteenheid die je kan verdienen door het spel gewoon te spelen. Zo moet zich buitengesloten voelen. Het is ook niet mogelijk om voorwerpen te kopen die een personage daadwerkelijk sterker maken. Het spel blijft dus eerlijk voor iedereen. Het spel is nu immers gratis voor iedereen, maar wie wil kan toch nog steeds blijven betalen om Signature toegang te krijgen. Signature toegang geeft spelers meer ervaringspunten en laat hen toe om in te loggen zelfs als de servers vol zijn. Qua spelinhoud krijgen ze echter hetzelfde als iedereen!

Daarnaast is het systeem achter spel ook goed gewijzigd. De graphics hebben een lichte update gekregen bij de relaunch wat het spel nog steeds fris houdt. De statistieken en quests zijn ook versimpeld om meer in te spelen om de nieuwe noden van de gemiddelde MMORPG speler. Korte speelsessies van enkele uren zijn de trend en dat weet Wildstar goed genoeg. De inhoud van het spel is gerecalibreerd opdat je enkele uren kunt spelen en voldaan iets anders kunt doen. Dit lost zeker en vast het aloude MMO probleem op van verplicht uren te moeten spelen om competitief te blijven en dat zien we graag.

Wildstar is vandaag de dag een heel ander beest dan in 2014. Het blijft echter een herkenbaar beest met een veel vlottere presentie dat beter aansluit bij de huidige markt. Ook in 2015 is Wildstar zeker nog relevant en wie op zoek is naar een MMORPG met degelijke inhoud kan in Wildstar zeker en vast een speelkameraad vinden!