Review: World’s End Club (Switch)

World’s End Club. Een titel die je toch een idee geeft van waar we min of meer naartoe gaan met de kleurrijke bende die we op de cover zien. Dit spel werd eerder al stiekem in early access uitgebracht op Apple producten in 2020, maar nu krijgen we de volledige versie op de Nintendo Switch te zien!

Een korte proloog toont ons wat er op het einde van het avontuur ons staat op te wachten, maar om dat te begrijpen moeten we even teruggaan in de tijd. Het jaar is 1995. Op een busreis met jouw klas kijk je naar een film waar een wezen genaamd Pielope een klas gegijzeld houdt. Er word een spel gespeeld. Eentje met moordende gevolgen als je verliest. Plotseling word de film onderbroken en valt er een gigantische meteoor op Tokyo! De bus verongelukt en in een flits word ons hoofdpersonage, Reycho, en de rest van de groep wakker in een onderwater pretpark. Daar komt plots Pielope tevoorschijn. Die zat toch in die film? Mysterieus… Pielope vertelt dat ze in een “Game of Fate” terecht zijn gekomen. Iedereen van de klas draagt een armband met daarop de opdracht van iemand anders. Net zoals in de film die ze net zagen! De eerste persoon die hun opdracht te weten komt, en die overwint, krijgt een magische sleutel die alle sloten kan openen. Dus ook de uitgang! Maar de sleutel kan maar één keer gebruikt worden. Dus je kan hem ook gebruiken op eender ander slot dat je tegen komt. Er kan maar één persoon winnen.. De rest? Die worden opgeslokt door een groot mechanisch monster die hun in pap veranderd. Als dat niet erg genoeg was is hun spel ook nog gelimiteerd in tijd!

Op eerste zicht lijkt het spel wel op een soort van verre achterneef van de bekende Danganronpa en Zero Escape franchises, en dat is niet zo een grote verrassing! Dit verhaal komt naar ons dankzij het bedrijf Too Kyo Games, wiens team voornamelijk bestaat uit ex-leden van Spike Chunsoft, zoals de maker van de Danganronpa franchise! Die zit als creative director achter deze game. De schrijver van de Zero Escape franchise heeft deze game geschreven en co-geregisseerd. We zitten hier dus met een bende veteranen van de “murder game” genres! De artwork is mede mogelijk gemaakt door “Take”, een artiest wiens character designs al eerder in Pokémon Sun & Moon te zien waren, en de muziek door componist Jun Fukuda, bekend van Super Danganronpa 2, Pokémon Sun & Moon, en No More Heroes 2!

Je speelt als “Reycho”, een stille protagonist, maar eentje die wel af en toe zijn emoties durft te laten zien. Rondom Reycho zijn er een hele hoop andere personages: Opgewekte “Vanilla”; Heethoofd “Kansai”; Tsundere “Chuko”; Hongerige “Mowchan”; Redenerende “Nyoro”; Ziener “Pai”; Slimme “Tattsun”; Gamer “Pochi”;“Aniki”, de grote broer van Vanilla, die niet met zich laat sollen. Tot slot is er nog de kalme “Jennu”. Reycho is de aangewezen leider van deze “Go-Getters Club”: een groep vrienden die bij elkaar blijft, wat het ook moge kosten. Maar voor mensen met zo een mantra gedragen ze zich wel een beetje vreemd in dit pretpark.. Iedereen probeert hun eigen doel te behalen en anderen onderuit te halen, te beliegen, of een mes in de rug te steken. Het is nu aan Reycho om te ontdekken wat zijn doel is en zo de “Game of Fate” te winnen!

Just kidding!

Het is geen spoiler als we zeggen dat dit eigenlijk niet het echte spel is. Dat is duidelijk nadat je snel de eerste ronde van het spel uitspeelt en de keuze maakt om je vrienden te redden. Je kan natuurlijk ook kiezen om alleen te ontsnappen en iedereen achter te laten, maar dat laten we aan jullie om die keuze te maken! Pai trapt de Pielope mascotte kapot en zegt dat het spel geannuleerd is. Hoera! Het blijkt ook dat de meester achter het spel iemand van de club is. Minder hoera! Pai wilt natuurlijk melden wie dat blijkt te zijn, maar een aardbeving zorgt er al gauw voor dat het pretpark op het punt staat te barsten en zo de oceaan binnen te laten! Aniki red Pai van een vallende helm en ze valt bewusteloos. Reycho voelt zich klaar om zijn vrienden te redden! Er ontwaakt iets in hem. Een soort van kracht! Hij grijpt een object beet die hij richting een omhoog hangende duikboot gooit, om die zo te laten vallen en iedereen naar de bovenwereld te brengen.

Ontsnapt! Maar het mysterie gaat verder. Pai word wakker en heeft amnesia. We komen nog niet te weten wie er achter het spel zat. Dat is even niet belangrijk, want het lijkt alsof de buitenwereld volledig achtergelaten is geweest! Natuur heeft gebouwen overgenomen en er is geen spoor van leven in de buurt te horen. Plots merkt iedereen zwevende objecten in de vorm van een X in de lucht. En tenslotte merken ze ook op dat de groep op een heel ander eiland van Japan zit dan dat ze origineel waren! Iedereen wilt gewoon terug naar huis. Na een stil, maar gemotiveerd signaal van Reycho maken ze de keuze om terug te gaan richting Tokyo. Dat wordt een lange reis. Hier begint het echte spel!

Het spel is voornamelijk een mengeling tussen een visual novel met veel dialoog en een 3D side-scrolling platformer. Je moet af en toe eens gebruik maken van platformen door over obstakels te springen. Ook gaat er wat puzzelen aanwezig zijn! Dit kan gaan van een code om een deur te openen tot platformer puzzels. Je merkt al gauw dat Reycho niet de enige is met een unieke kracht. Iedereen van de Go-Getters Club gaat hun eigen kracht gaandeweg ontdekken, zo kan Monchan in een metalen rollende bal veranderen om vijanden te bestrijden. De gameplay momenten zullen voornamelijk daaruit bestaan, maar daartussen heb je urenlang plezier aan de verhaal scenes! De dialogen geven veel kleur aan de persoonlijkheid van de personages. Tussen elk level is er, bijvoorbeeld, een moment waar er een kamp word gebouwd. Je kan van dit moment gebruik maken om met elk personage in jouw team te praten. Zo hoor je hoe ze zich voelen of kom je wat meer over hun te weten.

Ook hebben de keuzes die je maakt een groot belang in hoe het verhaal zich vordert. Dit merkte je al subtiel in de “Game of Fate”, maar bovengronds krijg je al grotere keuzes! Er komt een scheiding tussen de groep: Eén deel wilt uit de weg gaan om een drukke stad te bezoeken om te zien of er mensen zijn, de anderen willen de snelste weg nemen richting Tokyo. Je kan hier kiezen met wie je op pad gaat. De anderen verdwijnen op hun eigen route, maar geen zorgen! De Go-Getters Club geven elkaar nooit op! Als je het spel uitspeelt krijg je de optie om terug naar vorige levels/hoofdstukken te gaan en zo nieuwe keuzes te maken. De echte completionists onder ons zullen vast en zeker willen zien wat elke tak van het verhaal te bieden heeft!

Het spel heeft veel te bieden qua herspeelbaarheid, dus ik denk dat we best ons weerhouden van nog meer over de plot weg te geven! Het is aan jullie om te ontdekken wat er precies gebeurde in de proloog, wie de mastermind was, en wat er nu eigenlijk gaande is in de wereld!