Review: Naruto To Boruto: Shinobi Striker Closed Beta (PlayStation 4)
Het verhaal van Naruto is misschien gedaan, maar toch is de fanbase nog steeds springlevend. Dat bewijst het succes van de vervolgmanga over Boruto, de zoon van Naruto, alsook het feit dat er nog constant nieuwe merchandising en games voor de reeks worden gemaakt. Wij kregen onlangs de kans om mee te doen aan de gesloten online beta voor Naruto To Boruto: Shinobi Strikers en we brengen hier met veel plezier verslag over uit.
Net zoals enkele maanden geleden met Dragonball FighterZ en Final Fantasy Dissidia NT mochten we de multiplayer aan de tand voelen en strijden tegen andere gaming experts om de server te testen en een eerste feel voor het spel te ontwikkelen. Hoewel we bij FighterZ en Dissidia enkel konden vechten, krijgen we bij Shinobi Strikers net iets meer toegestoken dan verwacht. Bij het starten van het spel mogen we namelijk onze eigen originele ninja in elkaar knutselen door te mixen en matchen tussen allerlei design elementen uit de wereld van Naruto. Niet enkel konden we ons personage lid laten worden van verschillende verborgen ninja dorpen, met aanpassingen aan onze outfit tot gevolg, maar konden we ook gezichten, ogen, haarstijlen en attributen naar believen aanpassen en kleuren om zo ons evenbeeld in deze wereld te creëren.
Na een training door ninja ancien Hatake Kakashi die ons de basis controles van het spel uitlegde, werden we in een hub wereld gesmeten en konden we de felgekleurde personages van alle andere online Naruto fans zien terwijl ze rondliepen en vooral in de rij stonden om mee te doen aan zowel online en offline gevechten. Hoewel dit enkel maar een gesloten was, moet er toch gezegd worden dat de server niet echt stabiel was. Wanneer deze naar behoren werkte, was de gameplay zeer lekker en verliep alles zoals het hoorde met fun tot gevolg, maar verschillende keren merkten we niet enkel zware lag op, maar werden we ook volledig uit een match of zelfs uit het spel gezet toen bleek dat de server niet werkte. We hopen dus dat de servers veel stabieler zijn zodra het spel volledig uit is en dat we dan in volle tuigen kunnen genieten van wat strakke multiplayer actie.
De beta zelf focuste zich vooral een capture the flag game modus, hoewel we vermoeden dat er in het volledig spel meer modi beschikbaar zullen zijn. In teams van vier is het de bedoeling dat ninjas de basis van het ander team bestormen en zo hun vlag te grazen nemen terwijl ze hun eigen vlag kunnen beschermen. De speelbare kaart was zo gemaakt opdat er veel grote valkuilen waren om acrobatische combat en beweging nodig te maken. Gelukkig is die optie zeker aanwezig. Zoals verwacht kunnen de ninjas probleemloos de muren oplopen en zichzelf door middel van touwen naar muren toe trekken zoals een echte Japanse Spider-Man. Verder kunnen ze hun chakra focussen om grote sprongen uit te voeren en zo afstand te creëren tussen hunzelf en hun tegenstanders. Qua bewegingsopties in ieder geval geen gebrek. Maar de vonken vliegen pas in het rond zodra twee ninjas elkaar te lijf gaan!
Zoals verwacht kunnen ninjas elkaar straffe stoten uitdelen zowel met hun ledematen als met hun wapens. Uiteraard kunnen ze ook shurikens gooien naar elkaar zoals het een goede ninja beoogt. Je hebt echter verschillende speciale aanvallen die je kan gebruiken om het gevecht zwaar te affecteren. Elke ninja krijgt twee speciale aanvallen alsook een ultieme aanval. Na gebruik duurt het even voordat je je speciale aanvallen opnieuw kunt gebruiken en hoewel je ultieme aanval vaak sterker is, zal het ook langer duren voor je deze opnieuw kunt gebruiken. Elke keer als je ninja sterft, kan hij, net zoals in moderne multiplayer shooters, zijn loadout aan aanvallen aanpassen om zo zijn rol in het team aan te passen naar de noden van het gevecht. Zo heb je vechtersbaas loadouts zoals die van Naruto en Sasuke die je toelaten om om hun bekende aanvallen zoals de Rasengan uit te voeren om zo je vijanden neer te halen onderweg naar de vlag. Je hebt echter ook meer defensieve loadouts die je toelaten om grote chakraschilden op te zetten waar je vrienden zich ook onder kunnen verschuilen. Je hebt zelfs genezende loadouts die je toelaten om alle ninjas van je team te genezen terwijl ze in je nabijheid vechten om zo hun kansen op winnen drastisch te verhogen. Door je loadouts aan te passen aan je situatie en goed samen te werken met je team, verschijnen interessante strategische mogelijkheden die zeker en vast voor de nodige dieptegang zorgden bij de capture the flag scenario’s die we speelden.
Qua graphics zag alles er zeer goed uit. Als de connectie stabiel is, bereikte het spel een makkelijke 60 frames per second en veel animaties, vooral van de ultieme aanvallen, waren echt een streling voor het oog. Het toffe is ook dat deze ultieme aanvallen van zeer grote schaal zijn, waardoor ze van op grote afstand te bekijken zijn. Hierdoor kan je ook nuttige informatie verkrijgen over je tegenstander. Het feit dat dit een optie is, toont duidelijk hoeveel moeite er gestoken werd in de graphics. Qua muziek ontdekten we veel werken die we kenden uit de anime reeks en ook het origineel stemwerk deed deugd om te horen.
Van wat we speelden van Shinobi Strikers, lijkt het spel ons zeer veelbelovend. Het bevat een duidelijke strategische dieptegang waar we zeker meer van willen. Gekoppeld aan een kwalitatieve presentatie met veel respect voor de materie is dit een mogelijke hoogvlieger die we met veel plezier aan de tand willen voelen zodra hij uit is!