Review: Project X Zone 2 (3DS)
Wie verdwaasd kijkt bij het horen van de naam “Project X Zone” moet niet denken dat ze alleen zijn. De originele Project X Zone kwam drie jaar geleden uit op de Nintendo 3DS en werd zwaar overschaduwd door grote naam Fire Emblem: Awakening. We zijn nu drie jaar later en Project X Zone 2 komt uit, toevallig nabij het vervolg van Fire Emblem: Awakening. Zal de tweede Project X Zone hetzelfde lot beschoren zijn als zijn voorganger?
Het concept van de Project X Zone games dateert terug van het spel Namco x Capcom en valt te linken met zware crossover reeks Super Robot Wars dat toevallig ook uitgegeven wordt door Bandai Namco. In dit soort games worden de verhalen en personages van verschillende games en reeksen samengevoegd met nadruk op fanservice. Het verhaal van de games maakt niet zoveel uit, maar wat wel uitmaakt is dat deze bestaande personages met elkaar in contact komen en coole/grappige dingen doen om fans blij te maken. Super Robot Wars deed dit met bekende mecha reeksen zoals Mazinger Z, Gundam en Evangelion terwijl de originele game uit deze reeks het deed met personages uit bekende reeksen van Bandai Namco en Capcom. De originele Project X Zone gooide nog eens SEGA in de mix en nu is zelfs Nintendo van de partij!
Wie dit soort games al heeft gespeeld, kan zich een beeld vormen bij de gameplay. Op een tactische kaart zullen je personages verschijnen als eenheden die je op strategische wijze moet verplaatsen richting je vijand om hen met aanvallen te verslaan. Disgaea, Advance Wars en een hele resem andere games hebben deze reeks al voorgelopen en het is duidelijk waar Project X Zone 2 het zout vandaan haalt. Het unieke eigenschap van dit spel is echter het feit dat de actie gedeeltes meer weg hebben van een 2D fighting game dan van een strategisch spel. Waar je in andere games gewoon de aanvallen bekijkt, neemt je in Project X Zone 2 zelf het gevecht in handen om combinaties uit te voeren en aanvallen te timen voor maximale schade. Het geheel voelt dan om die reden veel bevredigender aan.
Project X Zone 2 pakt het groots aan met personages uit een groot aantal reeksen van bekende uitgevers Bandai Namco, Capcom en SEGA waaronder Tekken, Street Fighter, Devil May Cry, .hack, Tales, Yakuza, Phoenix Wright en Shenmue. Ook handheld koning Nintendo is van de partij en doneert personages uit Xenoblade en Fire Emblem aan het rooster. De personages uit deze games zijn onderverdeeld in twee soorten eenheden. Pair eenheden en Solo eenheden. Pair eenheden zijn eenheden die bestaan uit twee verschillende personages die samenwerken tijdens hun aanvallen. Voorbeelden hiervan zijn Ryu & Ken uit Street Fighter, Dante & Vergil uit Devil May Cry, Jin & Kazuya uit Tekken en uiteraard Kiryu & Majima uit Yakuza. Solo eenheden zijn personages die liefst op zichzelf aanvallen zoals Heihachi uit Tekken of de bekende Segata Sanshiro. Als eenheden naast elkaar staan, dan kan jij als speler beslissen om hen te betrekken in een gevecht voor extra vuurkracht, schade en hilariteit.
Uiteraard primeert fanservice in dit spel en fanservice is wat we krijgen. De nadruk ligt duidelijk op de interacties tussen personages dat zal leiden tot coole momenten binnen en buiten gevechten. Personages uit hetzelfde universum zullen elkaar kennen, maar sommige personages zullen leuke interacties hebben omdat er een bepaalde link is tussen die personages of games. De personages van Yakuza zullen bijvoorbeeld gepast reageren op de aanwezigheid van hun voorganger Ryo Hazuki uit Shenmue terwijl ninjas Strider Hiryu, Hotsuma en Hibana ook geweldige interacties hebben onderling. Andere personages zullen dankzij hun gemene kenmerken degelijk samenwerken zoals de Chinese vechtdames Chun-Li, Ling Xiaoyu en Pai Chan uit respectievelijk Street Fighter, Tekken en Virtua Fighter. De leukste reacties kwamen volgens ons van doodnormale advocaat Phoenix Wright die dankzij zijn nieuwe job als advocaat voor bovennatuurlijke vechtersbaas Kazuya Mishima in een situatie is beland waar hij niet specifiek wil zijn. Ook iconische slechteriken zoals M. Bison, Sigma en Baby Bonnie Hood zijn van de partij als antagonisten in dit spel. De fanservice tijdens gevechten is ook zeer merkbaar. Aanvallen zijn uitgewerkt en gepeperd met commentaar van personages die zich aanpassen afhankelijk van de aanwezige personages. Eén van de leukere aspecten van dit spel is uitzoeken welke personages de leukste interacties hebben tijdens gevechten!
Qua graphics hebben we hier te maken met het betere 2D spritewerk. Hoewel de achtergrond soms eenzijdig aanvoelen, wordt dit zeker en vast gecompenseerd door de zeer gedetailleerde sprites die de show stelen met hun animaties. Niet enkel hun aanvallen, maar ook de geanimeerde stukken die tussen aanvallen verschijnen, geven het geheel een afgewerkte feel die zeer degelijk overkomt. Het feit dat deze aanvallen ook zichzelf aanpassen aan de situatie is dan ook de kers op de taart. Qua geluid kunnen jullie rekenen op lekkere remixes van bekende videogame deuntjes om de personages te vergezellen met een sterk vertoon van Japans stemwerk voor de puristen. Helaas is er geen optie om Engelse stemmen te gebruiken, dus wie deze gewoon is voor bepaalde personages zal helaas op zijn honger moeten zitten.
Project X Zone 2 is een degelijke verbetering op zijn voorganger met beter uitgewerkte gameplay, meer personages en meer fanservice. Als je deze iconisch personages eens in een andere setting wilt zien of je hebt nood aan een tactische spel met een fighting game twist, dan zal Project X Zone 2 je zeker kunnen bekoren.