Review: Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin (PC)

Als het wereldwijd succes van Elden Ring nog niet genoeg hint was voor jullie, is het vrij duidelijk dat het genre van soulslike games, games die de formule van de From Software reeks proberen te emuleren, hier nog een lange tijd zal blijven. Toen werd aangekondigd dat Team Ninja, de meesters achter de twee Nioh games, een soulslike ging maken in het Final Fantasy universum was de reactie zowel dubieus als geïnteresseerd. Wat zou Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin ons te bieden hebben?

Het spel start zeer gelijkaardig aan het origineel Final Fantasy spel, maar dan gegoten in een jasje van moderne graphics. Het koninkrijk van Cornelia wordt bedreigd door monsters en de wereld is traag maar zeker kapot aan het gaan. In deze wereld verschijnen helden Jack, Jed en Ash met als enig doel om het wezen Chaos, de entiteit achter deze duisternis, te verslaan. Waar komen ze vandaan en wie waren ze tot nu toe? Niet belangrijk. Enkel de missie is belangrijk. Deze ontmoeting vormt het startschot van een wild verhaal waarin het lot van Cornelia en de wereld grondig zal veranderen.

Stranger of Paradise heeft een missie structuur waarbij je dungeons verkent, nieuwe loot zal treffen, je personages zal versterken en uiteindelijk een eindbaas zal neerhalen helemaal op het einde van de dungeon. Daartussen zal het verhaal verder evolueren en zal je meer en meer te  weten komen over de personages en de wereld. Kortom, de structuur is heel arcadey en laat je vrij om je volgende bestemming en uitdaging zelf te kiezen. Het is niet open world, maar de vrijheid is er

Binnen de dungeon controleer je Jack en zal je vergezeld worden door twee teamleden. Tijdens de real time gevechten zal je aanvallen, ontwijken en vooral je bezighouden met vijanden neer te halen. Je kan dit doen door hun levensbalk te vernielen, maar veel interessanter is om je aanvallen aan te passen zodat je hun break bar kunt neerhalen. Dit laat Jack toe om hen te executeren. Indien je vijanden zo neerhaalt, zal de MP capaciteit van je team verhogen waardoor je meer speciale aanvallen en spreuken kunt gebruiken om je vijanden te verslaan. Even belangrijk is de wisselwerking tussen verdedigen en het gebruik van de soul shield. Door je eigen break bar te gebruiken, kan je aanvallen verdedigen (waardoor ze minder tot geen schade doen) of je soul shield activeren. Deze kan specifieke aanvallen absorberen waardoor Jack deze zelf kortstondig kan gebruiken. Het is vaak een sterke tactiek om de aanvallen van een vijand te absorberen en deze op een andere vijand te gooien om hen te breken.

Qua progressie zal je je vooral bezighouden met het vrijspelen en gebruiken van jobs. Dit zijn de traditionele Final Fantasy rollen zoals warrior, white/black/red mage en thief. Deze veranderen niet enkel de volledige gameplay qua stats, maar hebben vaak unieke aanvallen,  commando’s, spreuken en features die enkel die job hebben. Door ze te levelen en deze verder vrij te spelen, kan je een aantal passieve bonussen en aanvallen vrijspelen die je kan meenemen naar andere jobs. Verder zal je vaak nieuwe jobs vrijspelen op het einde van de rit met nog sterkere vaardigheden zoals de samurai, de dark knight en de paladin. Kortom, je speelstijl zal doorheen het spel vaak veranderen en uiteindelijk zal je je eigen unieke Jack bouwen. Ook je teamleden hebben toegang tot deze jobs zodat ze je degelijk kunnen ondersteunen.

Qua graphics scoort het spel hoog. De omgevingen zien vindingrijk en nemen vaak inspiratie uit andere Final Fantasy games. Dit is gekoppeld aan sterke animaties met vooral de executies van Jack als groot paradepaardje. Deze zijn tegelijk cinematisch als enorm bevredigend. Het stemwerk is sterk en de stemacteur van Jack verkoopt het zeer goed. Dit is verder gekoppeld aan een krachtige soundtrack met zowel oude invloeden als nieuwe stukken.

Stranger of Paradise is een vrij niche spel. Het concept van een Final Fantasy soulslike is al vrij vaag en het zal de traditionele fanbase van deze JRPGs moeilijk overtuigen. Echter zit er onder de oppervlakte van dit spel een ervaring die verfijnd is met een verhaal dat ons op vele plaatsen toch kon interesseren. Als je op zoek bent naar iets nieuws met een degelijk verhaal en gameplaygehalte, zal je hier zeker van genieten!