Review: Disaster Report 4: Summer Memories (Switch)

Disaster Report is een naam die bij weinig mensen een belletje zal doen rinkelen, maar het is een reeks die toch al een tijdje meegaat in Japan. Wij zijn altijd te vinden voor games die de sprong naar het westen wagen en dit is ook geen uitzondering. Vandaag voelen we de nieuwste telg in deze reeks, Disaster Report 4: Summer Memories, aan de tand om te zien wat we al heel de tijd hebben gemist!

Hierboven hebben we een beetje zitten jokken, want deze reeks is eigenlijk niet exclusief uitgekomen in Japan. We hebben deze gewoon nooit onder deze naam gekregen. De hoofdreeks, bekend in Japan als “Zettai Zetsumei Toshi” of vrij vertaald “De Uitermate Wanhopige Stad’ – we geven toe dat het in het Japans veel beter bekt – kwam in de Verenigde Staten uit als “Disaster Report “en bij ons als “SOS: The Final Escape”. Het tweede spel kwam dan weer uit als “Raw Danger!” met verplicht uitroepteken in de titel om te duiden op de duidelijke ruwheid van het gevaar. Jullie merken het al. Dit zijn overblijfsels van een andere tijd waarin lokalisatie vooral Amerikanisatie was en er weinig overbleef van de originele Japanse visie. Het derde spel op PlayStation Portable bereikte het westen helaas niet. Het vierde en tevens huidig spel is ook een spel met een beetje geschiedenis achter. We gaan hier even dieper op in.

Disaster Report 4 speelt zich af in een Tokyo dat net te kampen heeft gehad met een massieve aardbeving. Heel interessante thematiek, ware het niet voor het feit dat de release samenviel met de grote Tohoku aardbeving van 2011 waar om en bij de 16 000 Japanners het leven lieten. Wij kennen deze aardbeving beter door de impact die het had op de kerncentrale van Fukushima. Het spel werd logischerwijs gecanceld en Irem, de toenmalige ontwikkelaar, viel in zware tijden waardoor het zich vooral ging wijden aan het maken van zeer lucratieve pachinko games. Verschillende leden van Irem, waaronder het team achter Disaster Report 4, verlieten de studio om hun eigen bedrijf Granzella te vormen. Het duurde echter nog zeven jaar voor ze de rechten voor het spel konden terugkopen en het spel daadwerkelijk konden afwerken. Nu, negen jaar na zijn oorspronkelijke release, bereikt Summer Memories onze contreien. Wat een avontuur!

Avontuur is toch wel het juiste woord voor dit spel. Zoals eerder gezegd heb je in Disaster Report 4 als doel om een aardbeving in Tokyo te overleven. Hoe je dit doet, ligt volledig aan jezelf en aan je keuzes. Aan het begin van het spel maak je je eigen personage aan en mag je al direct beslissingen nemen. Vaak zijn dit relatieve gewichtige beslissingen met morele implicaties die het spectrum van brave Samaritaan tot letterlijk satan beslaan. Deze beslissingen bepalen niet enkel het verloop van het spel, maar ook de persoonlijkheid van je personage. Het is dus niet enkel een overlevingssimulator, maar ook nog eens een RPG. Verwacht je echter niet aan een standaard ervaring zoals in Final Fantasy of Skyrim. We geven een voorbeeld. Eén van de eerste beslissingen gaat over het afstaan van je zitplaats op de bus aan een oud vrouwtje. Je krijgt direct zes verschillende opties die het spectrum beslaan van “Zeker en vast” tot “Ik moet er toch bijna af” tot “Nu ja, sociale druk” en uiteraard “Nou, liever niet eigenlijk.”. An sich een zeer kleine keuze, maar het zegt direct veel over je personage.

Qua gameplay ga je vooral omgevingen doorkruisen, puzzels oplossen en praten met mensen. Je controles zijn gelimiteerd tot praten, rondlopen, de kaart oproepen en als laatste een heel belangrijke… jezelf schrap zetten. Tokyo blijft immers een actief gebied voor aardbevingen doorheen heel dit avontuur. Als je niet constant van je sokken geblazen wilt worden (met de nodige gevolgen voor je gezondheid), anticipeer je deze naschokken beter en zet je je schrap om deze op te vangen. Vergeet uiteraard niet om vallend puin te ontwijken. Twee belangrijke statistieken die je beter in het oog houdt zijn je levensbalk en je stress meter. Je levensbalk is vrij logisch. Gevaarlijke situaties kunnen je mogelijk pijn doen, dus zeker mijden waar mogelijk. Stress krijg je echter door je keuzes en door situaties. Eet je niet genoeg? Zijn je kleren regelmatig vuil? Ben je vergeten naar toilet te gaan (ja, echt waar)? Dan gaat je stress omhoog. Te veel stress en je leven zal opeens veel korter zijn. Vergeet dus niet om regelmatig iets te eten, veel van kleren te wisselen en uiteraard het kleinste kamertje te bezoeken!

Grafisch moeten we de opmerking maken dat dit spel origineel ontwikkeld werd voor de PlayStation 3. Hoewel het in de interim toch wel een aantal upgrades heeft gekregen, moeten we ons geen illusies maken. We gaan hier geen Death Stranding toestanden zien. Het niveau aan detail en animaties is ongeveer tussen de vorige en de huidige generatie, wat het uiteraard perfect maakt voor de Nintendo Switch. Qua geluid is het geheel sfeervol en geeft het ons een zeer Japanse feel, wat uiteraard de bedoeling was.

Disaster Report 4: Summer Memories is een zeer uniek spel. Het probeert een verhaal te vertellen, maar laat de speler zeer vrij om te bepalen hoe deze zijn einddoel bereikt. Op dat vlak kunnen we een interessante vergelijking maken met de Way of the Samurai games die ook iets soortgelijks proberen. Dit gezegd zijnde zijn er weinig games die een dergelijke thematiek hanteren. Ben je dus op zoek naar een uniek spel met een frisse feel, dan zal je aan Disaster Report 4 een interessante ervaring hebben!