Review: Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition (PC)

Chrono Cross is één van die games die velen onder ons wilden spelen, maar nooit de kans toe kregen. Hoe kon het ook anders? Het spel kwam immers nooit uit in Europa. Iedereen die het bij ons wou spelen moest grof geld uitdelen voor de juiste hardware te importeren of zijn toevlucht zoeken in illegale praktijken. Daar komt nu een einde aan met de release van Chrono Cross: The Radical Dreamers edition!

Chrono Cross is een beetje moeilijk spel voor de fans van de Chrono reeks die, by word of God, op dit moment bestaat uit Chrono Trigger, Chrono Cross en het mobiel spel Another Eden. Al deze games bevatten linken naar elkaar en zijn door dezelfde kernpersonen gemaakt, maar ze zijn geen rechtstreekse vervolgen op elkaar. Je kan ze dus allen spelen zonder de vorige of volgende gespeeld te hebben. Een leuke bonus voor iedereen, maar dat maakt de samenhang van de reeks een beetje lastig.

We beginnen het verhaal bij Serge, een doodgewone jongen die doorheen zijn dagtaak opeens in een parallelle wereld is geraakt waar hij al jaren dood is. Terwijl hij uitzoekt wat er aan de hand is, ontmoet hij onder andere Kidd en Harle die hem bijstaan in zijn avonturen. Voor je het weet zal Serge de wereld redden want dit is, uiteraard, een sterke JRPG.

Chrono Cross speelt als een prototypische voorbeeld van een Square Enix (en bij extensie zeer algemene) PlayStation 1 JRPG uit de jaren 90. Je loopt rond, bonkt tegen vijanden op de kaart en dan mogen jullie het beurtelings beslechten. Het is die typische stijl die je zal herkennen uit die tijd en het voelt zeer nostalgisch aan. Fans van bijvoorbeeld Final Fantasy VII tot en met IX zullen deze stijl herkennen en het voelt nog steeds goed aan.

Qua combat lijkt het spel op een meer 3D versie van Chrono Trigger. Alle personages kunnen aanvallen, magie, speciale aanvallen en items gebruiken. Hun positie en respectievelijke elementen zullen bepalen wat ze kunnen, hoe tactisch hun aanval zal zijn en uiteraard hoeveel schade je doet. Net zoals in Chrono Trigger kunnen je personages hun speciale aanvallen samenbrengen in verwoestende dubbele en driedubbele aanvallen. Heel het systeem gebruikt een stamina teller die aftelt naar nul. Hoe sterker je aanvallen, hoe sneller je op nul komt en hoe langer je moet wachten voor een volgende beurt.

Twee dingen maken het spel veel interessanter dan de gemiddelde JRPG uit die tijd. Enerzijds het feit dat je meer dan 40 personages kunt aan je kant brengen zorgt ervoor dat je veel tactische opties hebt. Het is ook niet mogelijk om al deze personages in hetzelfde spel te krijgen waardoor je het een paar keer moet herspelen om alles gezien te hebben. Anderzijds is grinden in dit spel volledig nutteloos. Je kan immers nooit een hoger level worden dat van de volgende baas. Tactiek is dus belangrijker dan getallekes.

Qua nieuwigheden is er een kleine boost richting de graphics, een aantal liedjes die opnieuw werden gecomponeerd en vooral zij-content. Het spel bevat voor de eerste ooit de visual novel Radical Dreamers, een stuk dat nooit buiten Japan speelbaar was. Dit is dus zeker en vast de meest volledige versie van Chrono Cross ooit.

Qua graphics moet je niet super veel verwachten. Dit is en blijft een remaster van een PS1 spel. De graphics uit die tijd zullen het zijn. De nieuwe liedjes worden ook zeer weinig gebruikt dus de oude soundtrack primeert. Gelukkig deze nog steeds zeer sterk.

Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition is een product van zijn tijd dat nu eindelijk speelbaar is voor een modern en vooral Europees publiek. Ben jij een fan van JRPG’s uit die tijd, dan ga je hieraan zeer veel genot hebben!