Review: Giraffe And Annika (PlayStation 4)
Gaming is al even niet meer een monolithische industrie waarbij enkel maar grote namen aan bod komen. De laatste tien jaar is de opkomst van jonge indie developers met interessante en innoverende visies niet meer weg te denken en de gaming wereld is daar een rijkere plaats door. Vandaag nemen we een kijkje naar Giraffe And Annika, een Japans indie spel die de overstap naar het Westen heeft gehaald.
Giraffe And Annika is een avontuur en ritme spel van nieuwe developer Atelier Mimina ook wel bekend als Saito Atsushi. Niet echt een naam die bij veel mensen een bel zal doen rinkelen, maar toch een ancien in het vak. Zo heeft hij meegewerkt aan de GitarooMan games en aan de Osu! Tatakae! Ouendan! Reeks. Deze laatste kreeg zelfs een verwesterde release als Elite Beat Agents en creëerde zo een eigen genre binnen ritme gaming dat nog tot op de dag van vandaag fel gespeeld wordt dankzij de open-source software Osu!. Het is geen understatement om te zeggen dat hij van game development wel kaas heeft gegeten. Na twintig jaar besloot hij zijn vleugels te spreiden en zelf een volledig spel te maken. Het resultaat zien we vandaag!
Giraffe And Annika gaat over de titulaire Annika die wakker wordt op het eiland Spica met weinig kennis over waar ze is of wat er aan de hand is. Na een beetje rondlopen en ontdekken ontmoet ze haar wederhelft Giraffe die, net zoals Annika overigens, een poes persoon is. Hij heeft hulp nodig om een aantal krysallen te zoeken in de vijf verschillende kerkers van het eiland, maar om één van andere reden mag Giraffe deze kerkers niet binnen. Het is dus aan Annika om zich een weg te banen door deze kerkers en de verschillende platforming puzzels hierin. Een vrij simpele plot, maar we zijn hier niet voor Shakespeareaanse twists. We zijn hier om een schattig katmeisje te zien rondspringen en puzzels op te lossen. Het verhaal wordt overigens verteld via zeer mooi getekende manga scenes die veel persoonlijkheid toevoegen aan de personages. De gameloop is dus vergelijkbaar met oudere platforming games waarin een mascotte personage in een 3D omgeving putten en vijanden moet ontwijken om zo het einde van het level te bereiken. Beetje vergelijkbaar met Crash Bandicoot of Jak, maar dan net iets schattiger gezien er geen combat systeem is. Ook logisch. Annika is een fragiel meisje en hoort eigenlijk niet in de buurt te komen van deze wezens. Ontwijken is dus de boodschap!
Hoewel er naast de platforming geen echte combat is, zal je op het einde van elke dungeon een baasgevecht hebben tegen Lilly, een heks die je uitdaagt tot een magisch gevecht in de vorm van een ritme game. Lilly schiet op het ritme van het liedje energieballen naar Annika. De ballen uiterst links en rechts moet Annika reflecteren om schade te doen terwijl ze de ballen in het centrum moet ontwijken. Dit klinkt zeer eenvoudig, maar op de hogere moeilijkheidsgraden zijn de beweging nog best complex. Het geheel is vooral mooi gepresenteerd met een leuke soundtrack en toffe magische animaties. De baasgevechten zijn dan ook de hoogtepunten van het spel. Na elke baas krijg je overigens een speciale kracht die Annika zal helpen in verdere dungeons, maar ook nieuwe regio’s op het eiland zal vrijmaken voor ontdekking.
Naast de kerkers heb je ook een volledige wereld te ontdekken onder vorm van het eiland Spica. Verschillende personages zullen maar al te graag met je praten en je zij-missies geven tijdens de gameplay. Hoewel geen enkele van deze missies verplicht zijn, diepen ze de wereld uit en geven ze je uiteraard een goed gevoel in je hart. Je kan ook jagen op de Meowster-fragmenten. Dit zijn tekeningen van katten die allerlei pakjes en andere leuke dingen vrijspelen voor Annika. Je moet echter niet zijn dat dit zal uitdraaien op een waar collect-a-thon. Het spel volledig uitspelen op 100% duurt in totaal vijf tot acht uur. Dit is enerzijds een minpunt, maar je komt hier eigenlijk voor de ervaring. Gelet op de kostprijs is dit dan ook niet zo overdreven. Je betaalt hier immers geen premium prijs.
Giraffe And Annika is een platformer met een leuke stijl, een memorabel verhaal en het is vooral een spel met zeer veel ziel. De soundtrack en presentatie verdienen veel lof, want het is duidelijk dat er werk in gestoken is. Als ervaring kan het zeker tellen en is het, zeker voor zijn prijs, een aanrader van formaat!