Review: Dark Souls III (PlayStation 4)

Het is al een aantal jaar geleden sinds From Software op de PlayStation 3 uitpakte met het spel Demon’s Souls en zo een eigen genre aan actie games creëerde met de nadruk op moeilijkheid, duistere omgevingen, onheilspellende vijanden en gefrustreerde gamers. Na Dark Souls, Dark Souls II en Bloodborne lijkt deze reeks geen einde te kennen op vlak van populariteit met fel verkopende games op bijna elk platform. Met de aankomst van de volgende console generatie kon ook deze reeks niet achterblijven en Dark Souls III is ook eindelijk aangekomen om een nieuwe generatie gamers de betekenis van pijn te leren kennen. Hoe ver zal jij gaan om je uitersten als gamer te testen?

We keren nogmaals terug naar de duistere wereld van de Dark Souls reeks. Als de Unkindled (ook wel bekend als de Ashen One) wordt jij teruggebracht uit dood om de vier Lords of Cinder te verslaan en ze te verplichten terug te keren naar hun troon opdat de wereld niet verder vervalt in duisternis. Deze constante cyclus van licht en duisternis is een bekend iets in de reeks en spelers hebben al eerder deze wereld proberen redden van de ondergang met wisselend succes, maar we zijn hier niet specifiek voor het verhaal, maar voor de gameplay van dit spel en deze is, zoals verwacht, sappiger dan ooit.

Fans van de reeks mogen gerust zijn. From Software weet waar het goed in is en de bekende gameplay die jullie kunnen verwachten is nog steeds ongewijzigd. De kern van het spel ligt nog steeds in het voorzichtig stalken van vijanden, leren hoe ze reageren om zo hun aanvallen te ontwijken en dan genadeloos terugslaan! Zoals altijd ligt de moeilijkheid zeer hoog en is doorgedreven tactische gameplay een must voor elke speler die het einde wil bereiken, maar dat betekent niet dat From Software op zijn laurieren rust. Niet enkel is de gameplay iets sneller en zijn ze de vijanden dodelijker en slimmer dan ooit, maar met een aantal nieuwe mechanics blijft het spel fris om te spelen.

Een eerste nieuwe toevoeging is de aanwezigheid van Weapon Arts. Dit zijn handelingen die eigen zijn aan bepaalde specifieke wapens. Niet al deze handelingen zijn even nuttig, maar ze bieden jullie nieuwe opties in het bevechten van jullie vijanden. Dit is gelinkt aan een nieuwe FP meter die je levensbalk en stamina balk vervoegt. Door FP of Focus Points te gebruiken zal je deze Weapon Arts kunnen activeren en als deze op zijn, dan zullen deze vreten aan je stamina. Niet zo een zware verandering, maar vanaf dit spel is magie ook gelinkt aan deze Focus Points. Het aantal spreuken die je kan gebruiken zal volledig afhangen van je Focus Points, wat het gebruik daarvan een nieuwe tactische dimensie geeft. Deze Focus Points kan je, net zoals je levenspunten, genezen door gebruik te maken van je Estus, maar je moet dan op voorhand beslissen hoeveel van je Estus je gebruikt voor leven en hoeveel voor focus. Door deze nieuwe Weapon Arts worden veel combinaties aan wapens en schilden veel interessanter en nu de mogelijkheid er ook is om de wapens alsook andere voorwerpen van bazen te maken in ruil voor hun ziel is jullie arsenaal van vernietiging groter dan ooit.

Niet enkel op vlak van gameplay opties, maar ook qua design heeft From Software duidelijk gebouwd op zijn ervaring, zeker die van spin-off spel Bloodborne. De wereld voelt groter en beter uitgewerkt uit dan hiervoor en vooral de bazen voelen interessant aan. Sommige bazen zullen zich gedragen zoals je zou verwachten van een baas in deze reeks, maar anderen zullen aangepaste strategieën vereisen om te verslaan. Dit zorgt bij sommigen wel voor een anticlimax zodra je door hebt hoe je hen verslaat, maar bij anderen zorgt dit voor een frisse ervaring die de spanning hoog houden. Elke baas blijft een unieke en vooral uitdagende ervaring voor de speler. Indien de bazen te sterk blijken voor je, kan je toch nog een weg door deze uitdaging banen door gebruik te maken van Embers.

Embers zijn nog een nieuw element dat toegevoegd werd aan de gameplay. Embers zijn voorwerpen die bazen en bepaalde monsters laten vallen en die bij gebruik een aantal voordelen bieden. Niet enkel doen ze je er cooler uitzien, maar ze geven je extra leven alsook de mogelijkheid om de online modus van het spel te activeren en dus vrienden op te roepen die je kunnen helpen. Een degelijke speler kan uiteraard alle bazen op zijn eentje verslaan, maar extra vuurkracht is nooit een slecht ding.

Zoals te verwachten moet Dark Souls III het vooral hebben van zijn sfeer en die sfeer is zwaar te vinden bij de visuele design van het spel. De omgevingen en monsters zijn gedetailleerd en zeer duister, haast vervreemdend. De wereld is dan ook kapot aan het gaan en dit is duidelijk merkbaar. De vorige Dark Souls games stonden bekend om hun vloeiende gameplay en ook dit is weer te zien, hoewel er hier en daar duidelijke dipjes in de framerate zijn. Deze zijn niet echt storend, maar ze zijn best wel merkbaar. De sound design zorgt ook voor een sterke gotische sfeer die enkel tijdens baasgevechten doorbroken wordt door krachtige muziek. Alle elementen die Dark Souls tot Dark Souls maken zijn rijkelijk aanwezig in dit spel.

Dark Souls III is een waardige opvolger voor de Souls reeks en volgt de traditie van pijnlijke, maar vernieuwende gameplay die deze reeks zo succesvol heeft gemaakt. Koppel dit aan verbeterde graphics en nieuwe gameplay elementen en je hebt een vervolg dat elke fan zeker wil spelen. We zouden dit spel aan alle fans van de reeks zeker aanraden!