Review: Dragon Ball Fusions (Nintendo 3DS)
De anime and manga wereld zou niet hetzelfde zijn zonder Dragon Ball. De ideeën, personages en verhalen hebben hun weerklank gevonden in de grote geschiedenis van de mangawereld en zonder Dragon Ball zouden we grote werken zoals bijvoorbeeld Naruto en One Piece niet hebben. Er zijn al zoveel Dragon Ball games geweest, dat de teams erachter heel rare toeren moeten uitvoeren om origineel uit de hoek te komen. Zie maar naar de Dragon Ball Xenoverse games. Vandaag gaan we nog zo een dergelijk origineel spel bekijk genaamd Dragon Ball Fusions.
Het concept van Dragon Ball Fusions is raar, maar ook heel in tune met de fantasierijke verhalen van Akira Toriyama. Het hoofdpersonage, dat je overigens volledig zelf kunt maken, en zijn rivaal, de Saiyan Pinich, vinden de bekende Dragon Balls en maken een wens om te kunnen vechten tegen de sterkste vechtersbazen aller tijden. Om die wens te vervullen maakt de draak Shenron een nieuwe universum waarin hij de sterkste vechters doorheen de geschiedenis trekt voor een groot universeel tornooi. Algauw ontmoet je bekende Dragon Ball personages die je vertellen dat je in dit tornooi in teams van vijf tegen elkaar vecht. Jouw taak dus om een team van sterke vechters te verzamelen, doorheen de vijf werelden van dit universum te reizen en je rivaal verslaan om zo de kroon van allersterkste vechtersbaas aller tijden te bemachtigen!
Wat ons vooral opvalt aan Dragon Ball Fusions is de vrijheid die je hebt. Zodra het spel start, kan je vrij rondvliegen in deze wereld en locaties bezoeken zoals je wilt of zelf gevechten aangaan met andere teams. Het geeft ons een zeer avontuurlijk gevoel en dat past zeker en vast bij de sfeer van Dragon Ball. Aan jou om naar allerlei iconische locaties te gaan uit de reeks en missies te doen voor personages. Hiermee speel je nieuwe personages vrij voor je team of krijg je energie die je kan gebruiken om barrières te openen naar nieuwe locaties of werelden onderweg naar het tornooi. Vaak zal je moeten vechten tegen andere teams of vijanden om je doelen te bereiken, maar dat zal je niet tegenhouden!
Gevechten zijn meestal vijf tegen vijf en vinden plaats op een 2D veld. Alle tien personages verschijnen en kunnen beurtelings een actie ondernemen afhankelijk van hun snelheid en de situatie. Vaak zal je dan de keuze maken om vijanden aan te vallen met een paar rake klappen, een ki-aanval of een speciale aanval zoals de iconische Kamehameha. Wanneer je dit doet, moet je kiezen op een schaal van 360 graden langs welke kant je aanvalt en de vijand mogen ook kiezen langs waar deze verdedigt. Indien die juist kiest, zal je aanval minder schade doen, kies je echt juist… dan doe je niet enkel maximale schade, maar kan je ook je slachtoffer in die richting slaan. Zo kan je hem richting zijn teamgenoten slaan voor extra schade of richting je eigen teamgenoten zodat ze hen ook kunnen aanvallen. Je kan ze ook uit de ring slaan zodat hun beurt volledig wordt overgeslagen. Elk personage kan verdeeld worden in één van drie categorieën, namelijk power, speed en techniek. Een goede balans is van vitaal belang voor een degelijk team.
Toch zal je algauw merken dat je team niet zo sterk is als je zou denken. Uiteindelijk zijn je vechters vaak nieuwelingen die het moeten opnemen tegen doorwinterde strijders zoals Goku en Vegeta. Toch kan je jezelf op hun niveau krijgen door te fuseren, een lange traditie binnen de reeks. Naast de personages die je krijgt tijdens missies kan je tijdens gevechten vijanden in je team krijgen door je hyper meter vol te laten lopen en een Zenkai Attack uit te voeren. Zodoende gaat de tegenstander je kracht respecteren. Elk personage heeft aan ranking van C naar B naar A naar S en uiteindelijk de gevreesde G (voor God). Door twee personages te fuseren, gaan ze niet enkel een totaal uniek personage worden, maar gaat hun ranking en dus hun kracht potentieel naar omhoog. Daarnaast kunnen ze nieuwe aanvallen leren waardoor een team S rank personages korte metten maakt met een team A rank personages. Niet alle personages zijn echter compatibel en vaak moet je bepaalde vereisten vervullen om te kunnen fuseren, waardoor je dus wil jagen naar de beste personages om zo de beste fusies te creëren! Tijdens een gevecht kan je ook een Ultra Fusion uitvoeren. Dit laat al je personages toe om voor 30 seconden te fuseren en massieve schade aan te richten in ruil voor heel je hyper guage. Daarna zijn je personages echter zeer moe en open voor tegenvallen van het ander team. Een risicovolle strategie!
Grafische stelt Dragon Ball Fusions zeker niet teleur. Het spel heeft een heel leuke chibi-achtige stijl en de 3D-omgevingen die we mogen verkennen zeer gedetailleerd voor de hardware van de 3DS. Ook de animaties zijn om van te spullen. Dankzij de aanwezigheid van de originele stemacteurs alsook originele tracks die de sfeer van de reeks perfect bevatten is het spel ook nog eens een lust voor het oor!
Dragon Ball Fusions is de beste handheld Dragon Ball RPG sinds de Legacy of Goku games en dat is iets dat we niet vaak durven zeggen. Als fan is het zeker een aanrader en de innovatieve gameplay is ook voor niet-fans zeker om van te smullen. Kopen die handel!